Hur
ska vi leva för att en grundupplevelse av mening och hemhörighet i
tillvaron ska kunna fördjupas? Vad kan urholka dessa livsviktiga
kvaliteter?
Genom ingående analyser av
den ansvariga hållningens betydelse, våra utsatta livsvillkor och av möjligheten att
kärlek och förnuft kan utvecklas till allt starkare krafter i våra liv synliggörs den
inre dynamiken i två motsatta livshållningar, i boken kallade delaktighetens respektive
likgiltighetens livshållning. Analyserna visar att den existentiella tro-otro-problematik
som utgör grunden för dessa båda livshållningar ingår i våra mänskliga
existensvillkor. Mycket
summariskt gäller denna trosproblematik huruvida vi tror att kärlek och förnuft kan utvecklas mot allt
större bärighet i våra konkreta förgängliga liv och också tror att de i bästa fall
kan bli styrande krafter överordnade våra rädslor, behov och beroenden. Tro i
existentiell mening är att tro på denna möjlighet och att efter bästa förmåga bejaka
den i sitt vardagliga liv. Otro är att avvisa eller förneka denna möjlighet.
Bokens analyser gör det möjligt att med stor tyngd hävda att vårt
förhållningssätt till denna existentiella trosproblematik är avgörande för hur våra liv kommer att gestalta sig. Då
speciellt vad gäller utvecklingen av kvaliteter som mening, hopp och en
grundupplevelse av hemhörighet i tillvaron. Det gäller en trosproblematik som vi alla lever med och måste
förhålla oss till oberoende av om vi betraktar oss som religiösa eller ej, oberoende om
vi är kristna eller ateister, judar eller muslimer etc.
Efterhand får det existentiella
perspektiv som utvecklas fungera som en tolkningsnyckel visavi olika
sidor av kristendomen. Ett resultat är att centrala kristna begrepp,
berättelser och talesätt allt som oftast börjar 'tala' på
nya och ibland utmanande sätt. Synd, nåd och tron på den uppståndne
Kristus är några begrepp som börjar leva från det existentiella,
icke-teistiska perspektiv som är bokens grund. Det poetiska
uttrycket "Livets väg" är ett annat. Samtidigt
synliggörs på ett teologiskt reflekterat sätt den mörka skuggsida som är en
ofrånkomlig del av kristendomens historia.
Kan man vara kristen
utan att tro på Gud och ett liv efter döden? Bokens välargumenterade
'ja' på denna fråga är på tvären mot den förhärskande
uppfattningen i såväl den sekulära som den kristna
kultursfären. Sammantaget utvecklas en distinkt och väl
sammanhållen existentiell tolkning av kristen tro.
Samtidigt som viktiga frågor med omedelbar relevans på
det personliga planet belyses, gör bokens analyser det möjligt att ifrågasätta många
av de uppfattningar om kristen tro som dominerar i samtidskulturen, såväl i den kristna
som i den sekulära. Utifrån en personlig läsning kan boken vara ett stöd att bättre
få syn på viktiga sidor av den egna erfarenhetsvärlden.
På det intellektuella planet problematiseras
förhärskande föreställningar om religiositet, sekulariseringens innebörd och vad som
utgör kärnan i kristen tro utifrån ett existentiellt, icke-teistiskt perspektiv.
Centrala demokrati- och värdefrågor belyses.
Bokens utmaning visavi organiserad
kristenhet och samtidens teologi sammanfattas i sista kapitlet under beteckningen den
existentiella kristendomstesen: att det bärande i kristen tro gäller vårt
förhållande till den existentiella sida av verkligheten som boken försöker synliggöra
och att kristendomens egenartade kraft i begynnelsen berodde på viktiga och nyskapande
insikter om denna verklighet. I detta perspektiv kan det traditionella trosspråket med
dess berättelser, begrepp, föreställningar, riter inte förstås som något en gång
för alla givet av en utompersonlig transcendent makt, Gud, utan som ett mänskligt sätt
att gestalta och tolka dessa insikter med hjälp av det språk och de föreställningar
som stod tillbuds i samtiden.
Den existentiella kristendomstesen innebär att förståelsen av den
kristna trons centrum förskjuts från vad som i boken kallas de teistisk-metafysiska
trosfrågorna (tron på en personligt handlande Gud, ett liv efter döden, att Jesus var
Guds son m.fl.) till den existentiella trosproblematik som är bokens fokus.
Denna
tro och den livshållning den är förbunden med, här kallad delaktighetens
livshållning, kan formuleras och motiveras inom ramen för olika kulturella
föreställningsvärldar. Den kan också i stor utsträckning vara intuitiv och ordlös.
Den är kristen när den finner näring och stöd i den kristna kyrkans liv och
berättelserna om Jesu liv, död och uppståndelse.
Kristendomens berättelser, begrepp, riter och föreställningar
framstår i detta perspektiv som ett historiskt banbrytande sätt att gestalta och ge ord
åt denna existentiella tro och de erfarenheter den är förbunden med. Som
bärare och förmedlare av denna tro blev den kristna kyrkan ett stöd såväl för den
existentiella trons fördjupning hos den enskilda människan som dess utbredning i
världen.
Utan den ram som bokens helhet utgör skulle den existentiella
kristendomstesen bli hängande i luften och inte vara speciellt intressant. Genom den
samlade tyngden i bokens analyser gör den anspråk på att bli tagen på allvar i en
seriös diskussion om kristen tro och det kristna arvets betydelse för den
västerländska kulturkretsen. Sammantaget formas en tolkning av kristen tro som ger en distinkt
visionär bild av den kristna kyrkans kallelse och
uppgift i vår tid. Via bokens omfattande notdel upprättas efterhand en kritisk dialog i
det samtida - och historiska - teologiska landskapet.
Delaktighetens livshållning, existentiell tro och de
två portarnas kyrka är några av de centrala begrepp som utvecklas och fungerar som
nav för bokens analyser och diskussioner.
Bokens
innehållsförteckning
"En stor bok på
nätet" Notis om boken i Svensk kyrkotidning, nr 38-39/1999
epost: stor2@existentiell-tro.net
- sista redigering 24.1.2014 - aktuell version
av denna fil kan sparas hem från webbplatsen. I oktober 2001 flyttade
webbplatsen till www.existentiell-tro.net
|