|
|
Boken
är alltså en uppgörelse med den kristna, exklusiva universalism, som varit
förhärskande inom kyrkan allt ifrån antiken intill våra dagar, och som fått sitt
klassiska uttryck i formeln: "extra ecclesiam nulla salus" utanför
kyrkan ingen frälsning. Ännu i Lausanne-deklarationen 1974 formuleras detta synsätt
helt kategoriskt: "Jesus Kristus . . . är den ende medlaren mellan Gud och
människan. . . de som förnekar Kristus . . dömer sig själva till evig skilsmässa
från Gud." Men det är ju inte endast i den kyrkliga traditionen, som man kan finna
stöd för sådana exklusiva anspråk, det finns en rad bibeltexter, som tycks tala för
desamma. Philipson tar upp tre sådana bibelställen till en noggrann prövning:
Jesus-orden i Joh. 14:6 "Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till
Fadern utom genom mig", Petrus´ tal i Apg. 4:12 "Hos ingen annan (än Jesus
Kristus) finns frälsning" samt missionsbefallningen i Matt. 28:19.
Han söker tolka dessa bibelord genom att
sätta in dem i sitt tidshistoriska sammanhang. De har kommit till i ett intellektuellt
klimat som präglas mer av konfrontation än dialog, skriver han. Det gällde för de
första kristna att göra evangeliet tydligt, och det gavs därför en absolut och
exklusiv formulering. Som en liten minoritet behövde de en tveklös bekännelse för att
bli hörda, och det var det helhjärtade engagemanget som uttrycktes i de kategoriska
orden. Texter som de ovan citerade bör därför tolkas expressivt som
kärleksförklaringar till Kristus snarare än som dogmatiska påstående om Guds
handlande och frälsningens villkor.
Philipsons utläggning av Apg. 4:12 ansluter sig till
Krister Stendahls, sådan han formulerat den bl a i den av Svenska kyrkans forskningsråd
utgivna KISA-rapport nr 2 1990, som just innehåller en rad kommentarer av svenska
exegeter till detta textställe. Men där kan man också utläsa att Stendahls exeges
ingalunda är oomtvistad, som när Birger Gerhardsson ironiskt anmärker: "problemet
(med den exklusiva universalismen i NT) löses inte genom att man vrider nacken av
motspänstiga bibeltexter."
Kanske vore det också ärligare av den som vill
öppna för ett erkännande av frälsningsvägar inom andra religioner, att erkänna att
en rad texter i NT gör motstånd. (min reflexion)
I universalismens ställe vill nu Philipson sätta
vad han kallar en exklusiv pluralism. Enligt denna förmedlar kristendomen en unik
uppenbarelse, som går utöver den allmänna och naturliga. Men den utesluter inte att det
inom andra religioner också kan finnas en lika speciell och unik gudskunskap. Han delar
alltså inte den uppfattning, som bl a den engelske religionsfilosofen John Hick gjort sig
till talesman för, enligt vilken de olika religionerna är variationer på ett och samma
tema. Philipson kallar detta synsätt för inklusiv pluralism. Han tar också
avstånd från densamma i den form som den katolske teologen Karl Rahner har givit den,
när denne hävdar att Kristus finns osynlig i de andra religionerna. Det är ett arrogant
sätt att förhålla sig till icke-kristen tro, menar Philipson, och det gör inte
rättvisa åt särarten i dessa religioner.
Hans argument för en pluralistisk hållning i
trosfrågor är både av kunskapsteoretisk och teologisk natur. Vi har inte tillgång till
kunskap om verkligheten "i sig", oberoende av vårt språk och därmed också av
vår kultur. Detta gäller naturligtvis i synnerhet om en metafysisk verklighet . Utsagor
om Guds väsen kan vi inte stämma av mot iakttagelser, gjorda oberoende av iakttagarens
personliga och kulturella förutsättningar. En religiös tro bör dock svara mot vissa
minimikrav på motsägelsefrihet, sammanhang och begriplighet. Den bör inte stå i strid
med vare sig grundläggande moraliska värderingar eller vetenskapliga övertygelser, som
vi kommit att omfatta. Men en sann tro ska också göra rättvisa åt våra högst
personliga erfarenheter och ge oss en möjlighet till en orientering i tillvaron. Det ska
m a o gå att leva av och efter tron. En sådan syn på sanningen blir subjektiv och
relativistisk, medger Philipson, men det är ingen total relativism, eftersom den anger en
rad sanningskriterier. Det är en sorts kritisk rationalism, som kan innebära att
man tvingas ta avstånd från vissa former av religiös tro, men som samtidigt inte
utesluter att det kan finnas flera livsåskådningar eller religioner som kan vara
godtagbara och sanna.
Uppenbarelsen i Kristus är alltså specifik
och återfinns inte i andra religioner, men den är inte fullständig. Gud
måste underkasta sig en sorts inskränkning för att bli fattbar för människor i deras
begränsade sociala och kulturella tillvaro. Den historiska uppenbarelsen ger oss alltså
inte tillgång till en kunskap om Gud, sådan Gud är i sig själv, utan endast sådan Gud
är i sin relation till oss i vår speciella historiska tradition. Det finns därför
skäl, menar Philipson, för tanken att Gud kan framträda i annorlunda uppenbarelseformer
för människor i andra kulturer och samhällen. Men liksom han på det filosofiska planet
anger vissa sanningskriterier för att bedöma livsåskådningar, så tänker han sig
även teologiskt att det finns korrektiv till de olika historiska uppenbarelserna. Det
finns nämligen också en uppenbarelse i naturen, som är tillgänglig för
förnuftet och den moraliska intuitionen, och med vars hjälp man kan kritisera avarter
inom både den egna och andras religioner.
Det finns två andra led i hans teologiska
argumentering, som är viktiga. Det ena rör frälsningsbegreppet. Philipson
betonar frälsningens inomvärldsliga, subjektiva och kognitiva
sidor: den ger en ny självförståelse och ny livstolkning och men också en upplevelse
av Guds förvandlande kraft både i den enskildes liv och i samhället. Naturligtvis
handlar frälsning också om syndaförlåtelse, skriver han, om befrielse från synd och
skam. Men inte som ett isolerat faktum, något abstrakt , metafysiskt utan som en
frigörande kraft som förändrar våra liv. Och även om det kristna hoppet om frälsning
sträcker sig bortom tid och rum i en tro på att Gud en gång skall fullkomna sin
skapelse, så är frälsningen verksam också inom historiens ram, som en transformation
av världen , inte bara genom de kristna utan genom alla människor av en god vilja. En av
poängerna med detta sätt att uppfatta frälsningen i Jesus Kristus, skriver Philipson,
är att det blir möjligt att tro att frälsning också kan förekomma inom andra
religioner, om än på ett annat sätt. En ny och befriande självinsikt, som förvandlar
individer och samhällen kan inte a priori anses otänkbar utanför kyrkan.
Men om nu inte endast vår tolkning av
uppenbarelsen är kontextberoende utan också Guds eget handlande med oss, så att
olika kulturer kräver olika Gudsuppenbarelser, borde då inte innehållet i dessa variera
inte enbart geografiskt utan även i tiden? Vår moderna västerländska kultur har
kanske mindre gemensamt med den judiska som fanns på Jesu tid, än vad den har med
nutidens kulturer i syd- och ostasien. Här tycker jag inte att Philipson riktigt drar ut
konsekvenserna av sina grundsatser. Den speciella uppenbarelsen är något som ständigt
utvecklas, skriver han visserligen. Men vad han då avser, verkar snarare vara nya tolkningar
av det en gång historiskt givna kristna vittnesbördet. Teologin ska inom sin egen
historiska ram försöka ge en förståelse av Guds en gång givna kallelse i
Kristus. Men om det är samma kallelse som ljuder under historiens gång
låt vara i nya tolkningar - kan man inte namnge det som gör den identisk från tid till
tid? Finns det alltså något som är specifikt kristet och som består i en föränderlig
värld? Och om så är fallet, tycks ju Gud ändå inte vara helt beroende av våra
kulturella begränsningar.
Med den postmoderna relativism, som Philipson
trots sina reservationer företräder, blir det också problematiskt hur kongeniala
tolkningar av den historiska uppenbarelsen ska vara möjliga. "Det är inte möjligt
att i den speciella uppenbarelsen skilja himmelskt absoluta och eviga sanningar från
tillfälliga jordiska", skriver han. (s 153) Men det enda rättesnöre för vår
reinterpretation av Guds kallelse, som återstår, om vi inte alls kan skilja mellan
allmängiltigt och tidsbundet i uppenbarelsen, tycks vara de allmänna överväganden, som
vårt av modern kultur präglade förnuft kan göra. Avgörande blir då frågan vad som
kan vara acceptabelt för en modern människa att tro och vilja. Den historiska
uppenbarelsen riskerar att restlöst reduceras till modernitet.
Philipsons bok stimulerar verkligen till eftertanke.
Han har försökt att gå till botten med de problem, som en modern kristen
religionsteologi ställs inför. Man kan bara hoppas att den initierar en debatt, som inte
riktigt har kommit igång ännu, men som känns nödvändig.
Tro & Liv, nr 2/1999
Olle Källstigen är pensionerad lektor.
Filosofi och religionskunskap har varit huvudämnen. Han är medlem i Svenska
missionsförbundet och tillhör Broderskapsrörelsen. Epost: siv-olle@ebox.tninet.se |
[bakgrundsbild]
Artiklar,
debatt och recensioner från dagspress och tidskrifter (extern)
Språk, tro och religion - webbplatsens
förstasida (extern)
Webbredaktör Carl Gustaf Olofsson
|