I sin nyligen utkomna bok, The Damascus Affair: "Ritual Murder", Politics and
the Jews in 1840 (Cambrige University Press), skriver Jonathan Frankel om den
storpolitiska bakgrunden till händelserna. Det är en tid då kolonialmakternas
strategiska - men också religiösa - intressen kolliderar i Mellanöstern. Frankrike och
Vatikanen ser med oro på det protestantiska Storbritanniens stöd för judisk invandring
till Det heliga landet. 1839 öppnas den första utländska diplomatiska representationen
i Jerusalem, ett brittiskt vicekonsulat, i vars uppgifter det även ingår att skydda
stadens judiska befolkning. Samtidigt stöder Frankrike den albanske härskaren av
Egypten, Syrien och Palestina, Muhammed Alis krigföring mot den ottomanske sultanen, som
backas upp av Storbritannien. DET ÄR
FRÅN DET kristna Europa som den arabiska och muslimska antisemitismen har
hämtat ritualmordsmyter (och senare konspirationsteorier). Det äldsta kända historien
om ritualmord härrör sig från Norwich år 1144. Enligt den tidigaste versionen av denna
myt mördade judarna ett kristet barn, helst under långfredagen, för att
"korsfästa Jesus på nytt". Senare började man anklaga judarna för att
använda blod av kristna barn för att baka osyrat bröd för judiskt påskfirandet. Ofta
blev beskyllningen om ritualmord startsignalen till blodiga pogromer i Östeuropa ända in
på 1900-talet.
Islamkännaren, professorn vid
Princeton-universitetet och författaren till bland annat Semites and Antisemites. An
inquiry into conflict and prejudice (Norton&Co, New York 1986), Bernard Lewis,
förklarar skillnaden mellan den klassiska europeiska antisemitismen och judehatet i den
muslimska världen: "För de kristna judehatarna representerade 'Juden' en mörk,
dödlig makt - en föreställning som ligger till grund för många konspirationsteorier
och myter om judarnas kontroll över bankväsendet och massmedierna - medan judarna i den
muslimska världen har betraktats som visserligen listiga och sluga men främst
löjeväckande och svaga varelser." Först på 1800-talet spreds ett judehat av
europeiskt slag till den muslimska världen. Ritualmordsanklagelser och
konspirationsteorier byggda på det ökända tsarryska falsariet Sions Vises Protokoll
började dyka upp i de arabiska länderna. Den palestinsk-israeliska konflikten och
arabernas förödmjukande nederlag i samtliga krig med Israel kunde förklaras med hjälp
av gamla europeiska konspirationsteorier om "judisk makt". Hatet mot Israel -
"antisionismen" - har efter 1948 allt oftare fått klassiska antisemitiska
uttryck. Lewis citerar bland annat Saudiarabiens representant vid FN:s seminarium om
religiös tolerans (sic !) i december 1984 som i sitt tal om Israels brott mot palestinska
rättigheter hävdade att "om en jude inte får dricka blod varje år från en
icke-jude blir han, enligt judendomen, fördömd för all evighet".
KROPPARNA AV FADER Thomas och Ibrahim
Amara återfanns aldrig och åtalet lades, efter utländska protester, ned. Den ottomanske
sultanen fördömde samtidigt denna "påhittade beskyllning riktad mot judarna".
Allt detta till trots restes hösten 1840 i kapucinermunkarnas kapell en minnessten med
följande inskription: "Här vilar rester av fader Thomas av Sardinien, en
kapucinermissionär, mördad av judarna." Några år senare flyttades plaketten med
denna text till Terra Sancta-kyrkan.
År 1965 tog Andra Vatikankonciliet avstånd
från den katolska kyrkans anklagelser om "judiskt ritualmord", men den gamla
inskriptionen har aldrig tagits bort från Terra Sancta-kyrkan i Damaskus. Och den falska
myten om judisk inblandning i försvinnandet av fader Thomas ingår numera i den politiska
retoriken på högsta ort i den syriska huvudstaden.
General Mustafa Tlass är Syriens
försvarsminister med litterära ambitioner. 1983 publicerade han en bok, The Matzah of
Zion, i vilken han hävdade att fader Thomas fallit offer för judiskt ritualmord då
dennes blod skulle ha använts för "Jom Kippur-matza". (Tlass har fått det
mesta om bakfoten: matza är osyrat bröd som bakas för den judiska påsken; Jom Kippur,
Försoningsdagen, är en fastehögtid.)
Tlass skrev bland annat: "De som
undersökte (Thomas försvinnande) avslöjade inte bara objektiva fakta om detta brott
utan även de religiösa motiv som låg bakom det." Han förklarar att
ritualmordet på fader Thomas inte var det första i sitt slag - "väst liksom
Tsarryssland känner till mängder av liknande fall" - och han beklagar att
utländska påtryckningar gjorde att de åtalade aldrig avrättades utan släpptes fria.
"En jude kan döda och ta ditt blod
för att baka sitt sionistiska bröd .... Jag hoppas att jag har gjort min plikt genom att
presentera fiendens metoder", förklarade Tlass.
The Matzah of Zion fick under 1980-talet en
stor spridning, inte bara i Syrien utan i hela arabvärlden. 1990 blev boken dramatiserad
som syrisk radioteater - en dramaserie om Damaskusaffären kunde höras i hela
Mellanöstern.
Framgången var uppenbarligen så stor att
general Tlass och andra i den syriska maktapparaten bedömde det som lämpligt att
exportera The Matzah of Zion utanför det arabiska språkområdet. I samband med ett möte
i FN:s kommission för mänskliga rättigheter den 8 februari 1991 uppmanade den syriska
representanten, Nabila Chaalan, kommissionens medlemmar att "läsa denna viktiga
bok". "De som läser boken får reda på orsaken till mordet på fader
Thomas. De kommer också att förstå vad sionistisk rasism är", förklarade
Nabila Chaalan. Hennes uttalande uppmärksammades i världspressen (Le Monde, 12 februari
1991; International Herald Tribune, 14 februari, m.fl.). 28 medlemsländer sände
protestbrev till kommissionens ordförande samt till FN:s undersekreterare Jan
Mårtensson; några - bland dem samtliga nordiska länder - krävde att deras protest
skulle cirkuleras som ett officiellt FN-dokument. Även en rad så kallade NGO, bland
annat Judiska Världskongressen och Internationella Juristkommissionen, protesterade till
kommissionen. Syrien svarade med en lång not den 19 februari 1991, där man avfärdade
varje anklagelse om rasism.
Kommissionens ordförande, peruanen Enrigue
Bernales Ballesteros, förklarade i ett brev till USA:s ambassadör i Geneve, Morris B.
Abram, hur FN:s kommission för mänskliga rättigheter såg på den syriska delegatens
uttalande och hennes hänvisningar till Matzah of Zion: "Det är en
ärekränkande bok som innehåller falsk information om ritualmord på kristna (av judar)
... Att rekommendera den kan tolkas, vilket också gjorts, som uppmaning till fördomar,
intolerans och våld. Varken jag eller någon annan i kommissionen kan dela sådana
extrema uppfattningar, som förtjänar ett otvetydigt fördömande och avståndstagande."
GENERAL TLASS ÄR FORTFARANDE Syriens
försvarsminister, hans bok Matzah of Zion är alltjämt en vida citerad källa och myten
om "judiskt ritualmord" på fader Thomas lever vidare. Så sent som den 27
november 1999 publicerade Al-Usbu' Al-Adabi, det statskontrollerade organet för syriska
Författarförbundet, en artikel under rubriken "Shylock från New York och
dödsindustrin". Författaren, Al-Barghuthi, skriver bland annat: "Talmuds
läror, genomdränkta av hat och fiendskap mot mänskligheten, är inpräglade i den
judiska själen. Genom historien har världen känt till fler än en Shylock. Världen har
också känt till fler än en (fader) Thomas som (föll) offer för Talmuds läror och
dess hat."
Samma tidning skrev i sitt nästa nummer (1 januari 2000): "Varje läsare minns
hur AIDS spreds i Egypten av vackra HIV-positiva judiska flickor som hade kommit från
Israel för att sälja sig till egyptiska ungdomar ... Egyptiska myndigheter har avslöjat
sionistiska presenter till barn, i form av tuggummi som visade sig orsaka sterilitet. För
universitetsstudenter har (sionisterna) tagit fram tuggummi som ökar den sexuella lusten
..." Och så vidare, i samma stil.
Mustafa Tlass bekräftade förra året i en intervju (tidskriften France-Pays Arabes,
Paris, juli-augusti 1999) att det är ett "historiskt faktum" att fader Thomas
föll offer för "judiskt ritualmord".
"Vad är det för slags fred sådana
människor, som kallar judar '1900-talets sjukdom', som hävdar att judendomen
föreskriver ritualslakt av icke-judar för att dricka deras blod - vad är det för slags
fred de har i åtanke?", frågade nyligen Charles Krauthammer i sin kolumn i
Washington Post om utsikterna för fredsprocessen mellan Israel och Syrien.
Med den syriske presidenten Hafez Assads
bortgång i våras försvann en av de arabiska ledare som i decennier använt sig av den
grövsta antisemitiska propagandan i kampen mot den judiska staten. Det återstår att se
om hans efterträdare menar något annat slags "fred" än en sådan som man
sluter med påstådda ritualmördare.
[bakgrundsbild]
Artiklar,
debatt och recensioner från dagspress och tidskrifter
Språk, tro och religion - webbplatsens
förstasida
Webbredaktör Carl Gustaf Olofsson
|