Artiklar,
debatt och recensioner från dagspress och tidskrifter Artikel - Dagens Nyheter / Kultur - recension Recension av Margareta Brandby-Cöster: Att uppfatta allt mänskligt: underströmmar av luthersk livsförståelse i Selma Lagerlöfs författarskap. (Karlstad University Studies, Karlstad, 2001, 267 s). Den fanns att läsa i Dagens Nyheters kulturdel onsdagen den 20 februari 2002. Den publiceras här med tillstånd av såväl författare som DN. DN:s tillstånd gäller ett år. (Webbpublicering 22.4.2002).
Selma dök djupt i det jordiska Underströmmar av luthersk livsförståelse finns i Selma Lagerlöfs texter. Men de har sällan blivit sedda, precis som en viss kristen tro "ser ut som ingenting". Teologen Margareta Brandby-Cöster vrider på kalejdoskopet och ser en ny bild.
UNIVERSITETENS programförklaringar
hyllar gärna gränsöverskridandet. Men den forskare som knackar på hos
disciplinen bredvid möts ofta av skepsis. "Du har väl studerat våra
heliga skrifter?" Mer än fritt flöde tycks akademiskt gränsöverskridande
bestå i att försvara det egna ämnets klassiska frågor, teoretiska kanon
och metodiska regelverk. Gärna "tvär" och "över", men
först rejäla gränser! MOT DENNA
VÄCKELSEKRISTENDOM ställer
avhandlingen dess historiska förutsättning, den lutherska enhetskulturens
trostolkning. Brandby-Cöster karaktäriserar de två formerna med imaginära
pilar. Väckelsens folk sträckte sig uppåt, mot himlen och från världen.
I "den gamla tron" väntade man på Guds tilltal och vände sig
under tiden, i sin världsliga kallelse, mot medmänniskan.
UTIFRÅN MARTIN LUTHERS egna skrifter och nutida teologi
konstruerar Margareta Brandby-Cöster fyra tankefigurer som hon
sedan spårar i Lagerlöfs texter. Till exempel identifierar hon i
"Kejsaren av Portugallien" och "Gösta Berlings
saga" föreställningen om hur Ordet ger den livsnödvändiga
tron: tilliten. Bilden av hur Gud skapar och håller världen i
sin hand finner Margareta Brandby-Cöster i Lagerlöfs sagor och
legender. Tanken på människans kallelse och jordiska plikter möter
bland annat i "Kristuslegender" och
"Jerusalem". Brandby-Cöster citerar också ur ett brev
till vännen Elise Malmros: BRA BÖCKER VÄCKER begär. Alltså kunde man önska fler nyanser i avhandlingens skildring av pietismen. Man anar också ett mer komplicerat förhållande än vad som sägs mellan nu och då, mellan Brandby-Cösters egna tankefigurer och Lagerlöfs lutherska 1800-tal. Det teologiska tänkande som presenteras i "Att uppfatta allt mänskligt" är, till sist, påfallande rörligt och dynamiskt. Av den lutherska historiens baksida, det vill säga hustavlans hierarki och statiska ordning, syns föga. Man undrar hur den lutherska traditionens båda sidor, den frihetliga och den konserverande, tillsammans skulle kunna läsas fram hos Lagerlöf. Finns då efter decenniers forskning något nytt att säga om de stora författarna? Vi kan tänka på kalejdoskopet där någon vrider en aning - och en oväntad formation faller ut. Detta är vad Margareta Brandby-Cöster har gjort. Med teologin som nyckel visar hon hur Selma Lagerlöf gestaltar en kristendom av tydligt lutherskt snitt. Och med sina tolkningar förmår hon väcka ny fascination inför Lagerlöfs hisnande insikter i människans existentiella belägenhet. Men lika mycket är rörelsen i "Att uppfatta det mänskliga" den motsatta. Prästen och översättaren Margareta Brandby-Cöster är redan tidigare känd som en av Sveriges främsta Lutherkännare. I akademisk form och med Selma Lagerlöfs hjälp har hon nu skrivit ytterligare en vägledning in i luthersk livsförståelse. Ja, i denna avhandling från Värmland blir bygdens stora berätterska en initierad följeslagare i ett kristet tänkande som fortfarande tröstar, lär, förmanar och varnar oss.
Se också Erland Lagerroths recension av samma bok under rubriken "Den lutherska Lagerlöf" i Svenska Dagbladet den 8 januari 2002.
[bakgrundsbild] Artiklar,
debatt och recensioner från dagspress och tidskrifter Webbredaktör Carl Gustaf Olofsson |