Artiklar,
debatt och recensioner från dagspress och tidskrifter Recension - Tro & Liv Recensionen är publicerad i Tro & Liv nr 3-4/2006. Den publiceras här med tillstånd av såväl författare som Tro & Liv. (Webbpublicering 24.3.2007).
Födelsen av en ny tro?
|
John Shelby Spongs bok En ny
kristendom för en ny värld kom i svensk översättning förra
året, men har redan fem år på nacken. Under denna tid har boken mött
åtskilliga protester. Somliga betraktar Spong som en modig förnyare,
som tar den moderna världsbildens utmaningar för den kristna tron på
fullaste allvar. Andra menar, trots att de är i princip positiva till
Spongs projekt, att han gått lite väl långt i sina försök att
artikulera en samtidsrelevant kristendomstolkning. Åtskilliga hävdar
att hans teologiska förförståelse i många stycken speglar en
förlegad debatt. Givetvis finns även ett stort antal arga kritiker som
utifrån traditionalistiska och ibland fundamentalistiska
utgångspunkter på ett onyanserat sätt avfärdar Spongs alla
resonemang i grunden.
Spongs frågeställningar är
ingalunda nya. Som Claes-Bertil Ytterberg påpekar i förordet så
utgör de allmängods i teologiutbildningen, även om man kan undra i
vilken utsträckning de verkligen bearbetats, integrerats och
kommunicerats av präster och pastorer. Det handlar om grundläggande
frågor som det religiösa språkets genomgripande metaforiska karaktär
och gudsbildens begränsningar: Gud som livets källa och varats grund
snarare än en varelse, ett väsen. Det rör förståelsen av Guds
närvaro i Jesus som uttryck för människors erfarenheter; genom honom
har livets mening och mål, den gudomliga kärleken, blivit uppenbar
för dem. Det har med synen på människans ursprung och framtid att
göra: antropologi och eskatologi måste omformuleras i ljuset av en
evolutionär världsbild. Givetvis berörs även soteriologin av detta:
försoningstanken måste rimligen relatera till hur vi uppfattar den
mänskliga belägenheten. Inflätade i de flesta av dessa
frågeställningar ligger bl.a. bibelvetenskapens alla insikter och
landvinningar på områden som rör texternas historiska bakgrund,
litterära genre och tolkningsramar – det handlar inte minst
evangelietraditionens framväxt. Det som upprör och intresserar
– frånsett de många gånger medvetet provokativa formuleringarna –
är snarare förståelsen av kyrkan som döende. Den kristna religionen
i dess nuvarande form uppfattar Spong som dödsdömd. Den har ingen
framtid, den kan inte reformeras, utan måste bytas ut mot något helt
nytt. Spong vill uttryckligen avskaffa det han kallar för teismen till
förmån för en form av opersonlig gudstro. Spongs teologiska fäder är
framför allt, enligt egen uppgift, J.A.T. Robinson och Paul Tillich.
Barth och Bonhoeffer hänger med på ett hörn också, men deras roll
är helt ytlig. Däremot är Freud och Jung desto viktigare, i synnerhet
för att tyda mänsklig religiositet ur ett evolutionärt perspektiv.
Frågan är om det inte är detta som är Spongs svagaste punkt, vilket
vi strax ska se. Spong definierar sig själv i
det första kapitlet, trots förordets tal om religionslöshet, som
troende kristen: "Jag kallar Jesus för min Herre. Jag tror att han
på ett mäktigt och unikt sätt har förmedlat Gud in i historien och
till mig." Detta är en trosbekännelse så god som någon. Den
följs av brasklappar: Spong ser Gud som tillvarons grund snarare än
som ett "väsen" och en inkarnationsteologi måste vara
kompatibel med en sådan gudsbild; Jesus gjorde inte underverk i
betydelsen övernaturliga handlingar; jungfrufödseln måste tolkas
mytologiskt och Jesu uppståndelse bör inte förstås fysiskt.
Himmelsfärden kan inte tolkas bokstavligt, utan med hänsyn tagen till
vår världsbild. Kyrkans hierarki är inte Jesu skapelse, sakramenten
är inte förbehållna prästerna, arvsyndsläran är knepig, kvinnor
ska jämställas med män i alla avseenden och homosexuella får inte
diskrimineras. Gud dikterade inte Bibeln utan "djup visdom blandas
med den tidsbundna verklighetsuppfattningens starka
begränsningar". Om människans självmedvetande,
moraluppfattning eller gudstro ska förklaras utifrån hennes
evolutionära förutsättningar – och jag tror detta är ett viktigt
och nödvändigt projekt – så är nog inte Freud den bästa
utgångspunkten. Men Spong verkar köpa Freud rakt av: den teistiske
guden uppfanns av rädda människor för att råda bot på hysterin.
Anakronismen är oerhörd. Den moderna människans existentiella ångest
tillskrivs Homo sapiens som förhistorisk art. På fyra sidor utvecklas
människans religion sedan från animism, via matriarkat och patriarkat,
till stamgudsdyrkan och universalism. Gud sågs som förklaring till
allt som inte gick att förklara på annat sätt och en personlig
kommunikation räddade mänskligheten från hysterisk ångest. Traumat
återkommer i vår tid när teismen är på väg att dö. Lösningen är
att låta vårt växande självmedvetande vidgas ytterligare och leda
oss bortom våra begränsningar, mot Varats grund, och på så vis bli
en ny mänsklighet. Anspråken är överväldigande.
Efter att ha talat om manligt och kvinnligt i gudsbilden kommer man så småningom fram till Jesusbilden:
I konfirmandernas diskussion finns alla dessa frågor om gudsbild, metaforik, personligt förhållningssätt och förhållandet mellan språk och referens inbäddade. Ett personligt förhållningssätt tänks lätt förutsätta en föreställning om Gud som en varelse, men samtidigt är eller blir man i samtalet medveten om att begreppet Gud ligger bortom tankens förmåga och att språket med nödvändighet är genomgripande metaforiskt. För Spong blir ett personligt förhållningssätt och därmed personlig bön inte längre möjlig. Istället söker han de egna inre erfarenheter "som kan korrespondera mot det som manade våra förfäder till den aktivitet som de kallade bön". Han finner svaret i en inre andlig längtan efter att bli djupare mänsklig. Här blir självmotsägelsen emellertid övertydlig eftersom han strax tidigare så tydligt beskrivit bönens uppkomst som önskelistor och medlingsförsök utifrån en teistisk gudsbild i syfte att betvinga självmedvetandets ångest. Spongs Freud-inspirerade evolutionära perspektiv räcker inte till för hans omtolkning, utan omedvetet antyder han andra möjliga förklaringsmodeller för människans självmedvetande. Peter Gärdenfors beskriver
självmedvetandets framväxt i boken Hur Homo blev sapiens: om
tänkandets evolution. Det unikt mänskliga handlar om att vara
medveten om sitt eget medvetande, vilket förutsätter att man kan rikta
uppmärksamheten mot sin egen inre värld. Detta jag-medvetande, menar
Gärdenfors, växer fram i samspel med och beroende av ett du-medvetande;
insikten om andras representationer av en själv gör att man kan se sig
själv genom andras ögon och därmed se sig själv. Genom denna
evolutionära process har människan kommit att se sig själv inte
enbart som agerande kropp, utan hon har blivit medveten om sitt eget
medvetande. Du-föreställningar möjliggör en inre inre värld
genom vilken människan kan betrakta sin inre värld. Spongs anakronistiska förståelse
av människans och gudstrons evolution ligger dessvärre under ytan i
resten av boken. Detta utgör en komplikation för en på många sätt
ärlig och angelägen diskussion om den kristna trons förhållande till
vår tids världsbild och kultur. En annan komplicerande faktor är
Spongs tro på möjligheten att extrahera det tidlösa i den religiösa
erfarenheten bakom texterna utan de tidsbundna metaforer som texterna
använder. Frågor om begriplighet och relevans är livsviktiga för
kyrkan, men kan man lösa relevansfrågan så enkelt som genom att skapa
nya bilder och avfärda de gamla som primitiva? Symboler har ofta visat
sig vara betydligt mer avancerade och ombrytbara än man kunde tro.
Dessutom är traditionens metaforer och berättelser ofta källor till
de nya uttryck och bilder som växer fram. Det visar sig alltså att myten eller metaforen är villkor och förutsättning för avmytologisering och abstraktion. Det gör emellertid frågan om tidlöshetens möjligheter ganska knepig. Spong vill i kapitel sju upptäcka den tidlösa Kristuserfarenhetens kärna genom att skala av de tolkningar som lagts till Jesus. Men är erfarenheten tolkningsfri? Går det att finna "det ursprungliga budskapet", "den mening som dogmerna en gång syftade till att uttrycka"? Samtidigt betraktar Spong många dogmer som "trasiga kärl som inte längre kan härbärgera det ursprungliga budskapet". Resultatet blir problematiskt. Spong påpekar t.ex. att berättelserna om Jesu födelse och himmelsfärd är resultat av senare traditionsutveckling och dessutom "har förlorat hela sin trovärdighet genom ny kunskap". Men om berättelserna syftade till att uttrycka en mening, kommer vi då åt den meningen utan berättelserna? Spong verkar mena att förmoderna symboler inte längre fungerar idag och att våra teistiska tolkningar bör lämnas in på ett museum. Men hur ska vi då ana de erfarenheter symbolerna uttrycker? Om vi kan uppleva Varats grund genom den kärlek som Jesus representerar (se kapitel åtta), hur verbaliserar vi detta på ett fungerande sätt utan den narrativisering av teologin som berättelserna utgör, och som bärs av mytologins språk? Övertron på det
"ursprungliga" blir tydlig i Spongs tolkning av
Jesusgestalten, med början i kapitel 5, där han lutar sig mot Robert
Funks Jesusseminarium, Q-forskning och den något idiosynkratiske
exegeten Michael Goulder. Goulder används för att betrakta
evangelierna som formade av den judiska festkalendern. Q-källan och
Thomasevangeliet tas som argument för att alla övernaturliga drag i
Jesushistorien är senare tillägg. Resultatet är att de narrativa
Jesustraditionerna blir underordnade och den "ursprunglige
Kristus" blir "icke-teistisk", med vilket Spong
förmodligen menar fri från övernaturliga drag. Den teistiska
överbyggnaden kan helt enkelt skalas av traditionerna. Men sättet på
vilket resonemanget förs går delvis mot strömmen i samtida
Jesusforskning. Det narrativa materialet anses idag ha lika stort eller
litet historiskt källvärde som Jesusorden, och det mesta tyder på att
Jesus uppträdde som exorcist och undergörare, oberoende av våra
föreställningar om vad som egentligen hände. Detta betyder givetvis
inte att han betraktades som "gudomlig" i sin judiska miljö,
och evangelietraditionerna är självklart genomsyrade av teologiska
intressen – det gäller även Q och Thomasevangeliet. Men Spong söker
efter en ursprunglighet som så nära som möjligt överensstämmer med
en nutida tillämpning. I detta reflekterar han en del av den
amerikanska kontexten, och framför allt Jesusforskningens tidigare
faser. Ondskan är ämnet för det nionde kapitlet. Detta avsnitt känns inte helt integrerat i boken för övrigt, och det uppges också vara föranlett av kritik från dem som förespråkar en arvsyndslära. Det sätt på vilket motsättningarna målas upp pekar på att Spong slåss mot amerikansk fundamentalism snarare än mot akademisk teologi eller en balanserad kyrkoteologisk diskussion om ondskan. Mänsklig ondska i olika former förklarar Spong som evolutionärt betingade överlevnadsstrategier. Eftersom detta hör till förutsättningarna för självmedvetet liv, dvs. mänsklig existens, så är det inget syndafall, utan en nödvändig del i utvecklingen. Lösningen för Spong blir Jungs tal om människans skugga, och ondskan som en del av Gud. Guds rike som en gudomlig närvaro, en gemenskap som knyter an till hela vår mänskliga verklighet måste, enligt Spong, "ha förmågan att låta Gud och Satan stråla samma [sic!] i var och en av oss". Detta är en synnerligen olycklig formulering, som visserligen stämmer med hans mål att i andra sammanhang uttrycka sig så provokativt som möjligt för att få maximal respons, men här blir nog effekten att många som inte är inlästa på Jung slår igen boken. Språkbruk behöver korrespondera med referensramar för att kommunicera och om traditionens antika uttryck är problematiska i vår tid så är Spongs egna formuleringar det i minst lika hög grad, i många sammanhang. Teodicén är ett evigt problem
utan enkla lösningar. Det erkänner Spong villigt. Varför han då
försöker tillämpa en jungiansk psykologi på tillvaron i sin helhet,
begriper jag inte. Det går inte ihop med den konsekventa
Kristustillvändheten, där Kristus representerar det gudomliga, livets
och kärlekens källa. För att vara konsekvent skulle Spong behöva
bygga en motsvarande teologi kring djävulen som representant för det
gudomliga i form av döden, hatet och våldet. Det tror jag aldrig han
skulle göra. Istället antyder han att vi kan förvänta oss den
osjälviska kärleken som evolutionens nästa steg, det "nya vara
som försöker bryta fram inom oss" och som inte bygger på
överlevnadsinstinkten. Men om så är fallet – och formuleringen
andas bra mycket utvecklingsoptimism – borde väl detta nya vara
identifieras med det gudomliga. Kärlekens Gud skulle då vara ett
närmast eskatologiskt begrepp. Spong antyder alltså som avslutning ett
gudsbegrepp utan skugga istället för en jungiansk modell som låter
gudsbegreppet omfatta precis allt. Avsnittet är inte helt genomtänkt. En dubbelhet genomsyrar även de
sista kapitlen. Kapitel tio problematiserar mission och evangelisation,
många gånger insiktsfullt, men samtidigt svepande. Å ena sida
beskrivs de som "verksamheter som lider brist på integritet"
och som kyrkan borde överge. Att kyrkornas missionssyn och
verksamhetsformer undergått stora förändringar sedan kolonialtiden
beskrivs som en i stort sett omedveten process. Å andra sidan
representerar Spong det förhållningssätt som präglar
religionsdialogen, där den egna traditionen bejakas samtidigt som
exklusiva anspråk relativiseras. Trots sina många gånger onyanserade
uttryck kan han tala om "den skatt som trots allt ligger i
traditionens grundläggande insikter om Guds mening" och om att
"kunna dela skatten med hela världen". När Spong till sist tecknar bilden
av morgondagens kyrka och framtidens religionsutövning blir resultatet
inte dåligt, men dessvärre ganska tunt. Kapitel tretton och fjorton
diskuterar att tron inte är en privat aktivitet utan måste få
politiska uttryck. Det handlar om universalism och öppenhet, om
jämställdhet och frihet från diskriminering. Spong tar upp
trosbekännelserna som samtal snarare än fullständiga uttryck för
tron, om inklusivt språk, om religiösa symboler, patriarkala
strukturer och fördomar. Han behandlar erfarenhetens roll, gudsbilden
och etiken. För mig är alla dessa frågor högst påtagligt levande
inte bara i den akademiska teologin, utan i de kyrkliga gemenskaper jag
känner. Inte alltid i samma utsträckning, men i tillräckligt hög
grad för att kyrkan ska utgöra en levande kropp under ständig
utveckling. För Spong verkar situationen vara annorlunda. Han talar om
exil, och verkar förbereda sig för ett uttåg. Han tror att de flesta
kyrkor hellre dör än låter sig förändras. Endast några få
gemenskaper kommer att låta sig påverkas och så småningom finna
varandra och bygga en ny ekklesia, den enda som kommer att överleva. Spong talar om att som kristen träda utanför trons gränser. Det är beklagligt att gränserna kring Spong varit så snäva. Det är beklagligt att Spong accepterat dem. Kanske är jag för hård i min bedömning nu. Jag skulle inte vilja vara biskop i USA. Det räcker gott och väl att vara lärare på en teologisk högskola för att möta fördomar och missförstånd. Men jag är övertygad om att Spong skulle ha haft mycket mer att säga, även i vårt sammanhang, om han utgått från att den befintliga kyrkan är brokig och alltid kommer att vara det. Människors abstraktionsnivåer varierar och benägenheten att uppfatta språkets metaforik och tolka mytologiskt är olika. En ny kristendom måste växa fram i denna brokiga kyrka om den inte ska bli en marginell elitistisk sammanslutning utan ha relevans för en ny värld. För det krävs ömsesidig dialog och respekt.
[bakgrundsbild] Biskop
John S. Spong Webbredaktör Carl Gustaf Olofsson |