Biskop
John S. Spong
Artikel - Svensk Kyrkotidning (SKT) Artikeln är publicerad i Svensk Kyrkotidning nr 46/2004. Den webbpubliceras här med tillstånd av såväl författare som SKT. (Webbpublicering 5.12.2004).
Efter Descartes?
I sin skrift "Samtal om Gud" (Verbum 1997) skiljer K. G. Hammar mellan Gud och GUD, vilket kanske är ett lyckat grepp för att kunna hantera alla de olika gudsbegrepp som tidigare och alltjämt tumlar om i debatt och samtal kring religiösa frågor. Allt som sägs om Gud i liturgi, bibeltexter, sånger och psalmer är på sitt sätt sant, säger Hammar, bara man har klart för sig att GUD alltid är större och aldrig låter sig fullständigt och slutgiltigt beskrivas i ord eller på annat sätt t.ex. i ikoner eller musik.. Detta ger möjlighet att se berättelserna om jungfrufödelse, uppståndelse, mirakler etc. som försök att trots allt genom en viss berättarteknik (midrash?) ändå söka förmedla något av GUD´s närvaro i världen.
Nödvändig klarhet Det finns dock några anslag i Hammars skrift som förbryllar den filosofiskt och teologiskt intresserade lekmannen. Hammar tycks hävda att teologi och förkunnelse "Efter Descartes" präglats av förståndsresonemang på bekostnad av tro och inlevelse i de religiösa mysterierna. För det första är det inte rättvist att låta Descartes stå som representant för hård förståndsradikalism och rent av ateism. Hela Descartes filosofi utgår ju från att det finns en GUD som visar honom en väg ut ur det systematiska tvivlet. Och efter Descartes har vi Kant som gör ett ytterst kraftfullt angrepp på förnuftets anspråk att kunna inmuta även den transcendenta sfär, som Kant och hans efterföljare räknar med som en verklighet. |
För det andra är det en oväntad
historieskrivning om Hammar vill göra gällande att den kristna
förkunnelsen i skolor, i konfirmationsundervisning och i predikan
alltsedan 1600-talet skulle vara präglad av upplysningsmässigt
förståndstänkande. Inte heller inom den teologiska fakulteten torde
förnuftet under denna tid ha fått utgöra den yttersta måttstocken i
tänkande kring kristendomens väsen. Men Hammar kanske avser att den
majoritet av dagens befolkning som vänt kyrka och andlighet ryggen hellre
lyssnar till förnuftets röst än till vad som uppfattas som dunkel
teologi. Ja, så är det förvisso. Denna sekularisering har därför knappast drivits fram av brist på fromt tal och trosviss mysticism. Sådant har i stället vi fått höra till övermått från såväl frikyrkliga som statskyrkliga predikstolar. Sådan konventionell förkunnelse står ända in i våra dagar så stark att varje försök att bemöta den med något av det cartesianska sanningssökande tvivlet har mötts, och möts, med löje eller tystnad. Så t.ex. kvarstår Hedenius enkla frågor beträffande sanningshalten i religiösa utsagor fortfarande i stort sett obesvarade. Så länge teologerna av fruktan eller oförmåga inte på allvar tar itu med vanliga människors rättmätiga krav på klarhet enligt vanligt språkbruk kommer kyrkorna och därmed själva religionen att alltmer förlora i betydelse för människors liv och världens utformning.
Radikalt ifrågasättande Att situationen verkligen är sådan har
på senare tid kommit till uttryck i i bl.a den amerikanske biskopen John
Shelby Spongs skrifter och föreläsningar. Den kanske bäst kända av
hans skrifter har den utmanande titeln "Why Christianity must Change
or Die".
Det överväldigande Med "midrash" avser han en
judisk berättartradition i vilken juridisk bundenhet vid bokstavlig
innebörd inte är bindande, utan där det gäller att i ord finna uttryck
för överväldigande upplevelser. Uppenbarligen förhöll det sig så,
fortsätter Spong, att människan Jesus genom sitt karismatiska väsen
gjorde ett så starkt intryck på såväl lärda som olärda i sin
omgivning att alla famlade efter ord och uttryck starka nog att uttrycka
vad de kände och erfor.. Miraklerna skall ses i det ljuset, menar Spong.
De uttrycker något som evangeliernas författare menar, att den där
märklige mannen mycket väl skulle ha kunnat prestera, även om
han nu bokstavligen inte gjorde det. Sådan är midrash–tekniken.
Modig eller falsk? Hur skall vi vanliga
människor uppfatta Spongs utläggningar? Är han en falsk profet och
charlatan eller en modig vägröjare? Hans förkunnelse har emellertid
starkt internationellt gehör och hans åsikter delas i stort av bl.a.
före detta stockholmsbiskopen Christer Stendal. Enligt
artikelförfattarens uppfattning är Spong alltför kunnig och hans
budskap för genomtänkt för att kunna ignoreras. Antingen måste hans
läror på ett religionsfilosofiskt plan vederläggas, eller också måste
konkreta ändringar vidtas i trosbekännelse och andra uttryck för den
kristna läran. Att varken göra det ena eller andra kommer
nödvändigtvis att påskynda senare delen av ovannämnda boktitel.
Hjärta och hjärna För att en religion skall kunna bli allmänt omfattad och därmed en samhällsförändrande kraft, måste den kunna bejakas av såväl "hjärna som hjärta". Detta är huvudbudskapet i Ulf Jonsson gedigna framställning i "Med tanke på Gud "(Artos och Norma bokförlag 2004). Är inte tiden nu inne för kyrkornas män och kvinnor att ta detta på allvar och försöka reda ut begreppen för sig själva och en undrande allmänhet?
Artiklar,
debatt och recensioner från dagspress och tidskrifter Webbredaktör Carl Gustaf Olofsson |