Artiklar, i vilka
uppräknas missbruk,
som avskaffats
(Artiklar: Uthi hwilke upreknes the Påweska misbruk, som hoos oss förandradhe
äro.)
Då våra kyrkor icke avvika från den allmänneliga kyrkan ifråga om
någon trosartikel, utan blott avlägsnat några få missbruk, som uppkommit senare och
insmugit sig på grund av olika tiders missgrepp i strid mot de gamla kyrkoordningarnas
mening, bedja vi att Eders kejserliga Majestät i nåder ville höra, både vad som blivit
(48) ändrat, och skälen till att folket icke tvingas att mot sitt samvete bibehålla
dessa missbruk.
Må Eders kejserliga Majestät icke heller sätta tro till dem,
som i syfte att väcka människors hat mot de våra, utsprida otroliga beskyllningar bland
folket. Genom att på detta sätt upphetsa rättänkande människor lyckades de i början
skapa möjlighet till denna söndring och försöka nu med samma medel öka den. Ty Eders
kejserliga Majestät skall utan tvivel finna, att både läran och religionens yttre
former i våra länder äro mindre förkastliga, än de beskrivas av orättfärdiga och
illvilliga människor. Sanningen kan icke heller utrönas genom rykten bland folket eller
genom fiendernas smädelser. Men det är lätt att inse, att intet mera bidrager till att
bevara den utvärtes gudsdyrkans anseende och vidmakthålla vördnad och gudsfruktan hos
folket, än om gudsdyrkan sker i kyrkorna på vederbörligt sätt. (49)
XXII. Om nattvarden under båda
gestalterna
(Thet förste misbruket. At the haffua borttagit then ena delen aff Herrans
Nattward.)
Vid Herrens nattvard få lekmännen sakramentet under båda gestalterna,
emedan detta bruk stöder sig på Herrens befallning Matt. 26: Dricken härav alla. Där
föreskriver Kristus med klara ord om kalken, att alla skola dricka av den. Och för att
ingen skall kunna göra undanflykter och påstå, att ordet gäller endast prästerna,
anför Paulus för korintierna ett exempel, av vilket det framgår, att hela församlingen
mottagit sakramentet under båda gestalterna. Och detta bruk fortlevde länge i kyrkan,
och man vet icke, när och genom vem en ändring infördes, låt vara att kardinalen av
Cusa meddelar, när ändringen blivit stadfäst. Cyprianus betygar på några ställen,
att folket undfick Herrens blod. Detsamma betygar Hieronymus, som säger: Prästerna
förvalta eukaristien och utdela Kristi blod åt folket. Ja, till och med påven Gelasius
befaller, att sakramentet ej ska uppdelas, Dist. II (50) de consecratione, cap.
Comperimus.
Det är blott sedvana, ej ens särdeles gammal, som föreskriver
annorlunda. Men det är allmänt erkänt, att en sedvana, som införts i strid mot Guds
ord, ej skall godtagas, såsom kyrkoordningarna säga, Dist. VIII, cap. Veritate och
följande. Men denna sedvana är upptagen ej allenast i strid mot Skriften, utan även mot
de gamla kyrkoordningarna och kyrkans föredöme. Om några hellre velat mottaga
sakramentet under båda gestalterna, ha de fördenskull icke bort tvingas att mot sitt
samvete göra annorlunda. Och emedan en uppdelning av sakramentet ej överensstämmer med
Kristi instiftelse, plägar man hos oss även underlåta den procession som hittills
brukat äga rum.
XXIII. Om prästernas äktenskap
(Thet andre misbruket. At the haffua förbudit Prestomen Echtenskapet)
Det har klagats allmänt över de dåliga exemplen från präster, som
icke levt avhållsamt. Därför berättas det också, att påven Pius skall ha sagt att
vissa skäl funnits, (51) på grund av vilka man förbjudit prästerna äktenskap, men att
det fanns mycket starkare skäl, som talade för att åter tillåta det. Så förmäler
nämligen Platina. Då våra präster ville undvika denna allmänna anstöt, hava de tagit
sig hustru och lärt, att det är dem tillåtet att ingå äktenskap. Först och främst
emedan Paulus säger: För att undgå otuktssynder må var man hava sin egen hustru, samt:
Det är bättre att gifta sig än att vara upptänd av begär. För det andra säger
Kristus: Icke alla kunna taga emot detta ord. Därigenom lär han oss, att icke alla
människor äro skickade till celibat, emedan Gud skapat människan till att fortplanta
sig, Genes. 1. Och utan en särskild gåva och utan gudomligt bistånd står det icke i
mänsklig makt att förändra skapelsen. De som icke lämpa sig för celibat, böra
följaktligen ingå äktenskap. Ty Guds befallning och den av Gud inrättade ordningen kan
ingen mänsklig lag och intet löfte upphäva. Av dessa skäl lära prästerna, att det
är (52) dem tillåtet att taga sig hustru.
Det är även uppenbart, att prästerna i gamla kyrkan voro
gifta. Ty Paulus säger, att till biskop skall väljas någon, som är gift.
Och i Tyskland var det först för fyra hundra år sedan, som
prästerna blevo tvingade med våld till celibat, ja, de motsatte sig detta till den grad,
att ärkebiskopen i Mainz nära nog blivit bragt om livet vid ett upplopp av de
förbittrade prästerna, när han skulle tillkännagiva påvens edikt om denna sak. Och
man bedrev saken så hårt, att icke blott för framtiden äktenskap förbjödos, utan
redan bestående äktenskap blevo även upplösta, mot all gudomlig och världslig rätt,
ja, mot själva kyrkoordningarna, som uppställts ej blott av påvarna, utan av de
berömdaste kyrkomötena.
Och enär den mänskliga naturen blir svagare, allt efter som
världen åldras, må man se till, att ej ännu flera laster utbreda sig över Tyskland.
Men Gud har instiftat äktenskapet till ett botemedel mot den mänskliga (53) svagheten.
Själva kyrkoordningarna säga, att i senare tider någon gång den gamla strängheten
bör mildras för människornas svaghets skull, och det är att önska, att så skedde
även i denna angelägenhet. Det kanske också kommer att tryta präster för
församlingarna, därest äktenskapsförbudet bibehålles längre.
Men då vi ha ett gudomligt bud, då kyrkans sedvänja är känd
och då det orena celibatet föder så mycken anstöt, så många äktenskapsbrott och
andra synder, som en god överhet borde ingripa mot, är det förvånande, att det likväl
icke finns någon punkt, på vilken man förfar med mera hårdhet än mot prästernas
äktenskap. Gud bjuder oss att hålla äktenskapet i ära. I alla väl ordnade samhällen,
till och med bland hedningarna, ha lagarna omgivit det med stor ära. Men mot
kyrkoordningarnas mening plågas nu framför allt prästerna med de svåraste straff
endast och allenast för äktenskap. Att förbjuda äktenskap kallar Paulus en onda andars
lära, 1 Tim. 4. Nu för tiden är det lätt att förstå något dylikt, då (54)
förbudet mot äktenskap upprätthålles med sådana straff.
Men liksom ingen av människor påbjuden lag kan upphäva Guds
bud, så kan icke heller något löfte upphäva Guds bud. Därför tillråder även
Cyprianus kvinnor, som icke kunna hålla ett avgivet kyskhetslöfte, att gifta sig. I
första boken av hans Brev, brev XI, säger han följande: Men om de antingen icke vilja
eller icke kunna hålla ut, är det bättre, att de gifta sig, än att de genom sina
lustar kastas i elden; på inga villkor få de bli sina bröder och systrar till anstöt.
Och kyrkoordningarna lägga i dagen en viss mildhet mot dem, som avgivit kyskhetslöfte
före den rätta åldern, vilket i våra dagar allmänt varit brukligt.
XXIV. Om mässan
(Thet tridie misbruket. At the haffua förwandlat Herrens Nattward til itt
Messeoffer, och andra förfärliga misbruk.)
Med orätt beskyller man våra kyrkor för att ha avskaffat mässan.
Mässan bibehålles nämligen hos oss och firas med den största vördnad. Nästan alla
övliga bruk vid gudstjänsten iakttagas (55) även utom det att på några ställen
jämte de latinska sångerna förekomma tyska sånger, vilka tillagts till folkets
undervisning. Ty yttre gudstjänstformer behövas enbart till de olärdas undervisning.
Och icke blott Paulus bjuder, att ett tungomål, som folket förstår, skall användas i
kyrkan, utan så är stadgat även i mänsklig lag. Folket plägar därvid också gå till
nattvarden, om gudstjänstbesökare finnas, vilka äro rätt beredda. Detta ökar även
vördnaden och andakten vid den offentliga gudstjänsten. Ty inga få tillträde, som icke
därförinnan förhörts. Folket upplyses även om sakramentets höghet och rätta bruket
av detsamma: vilken tröst det bringar förskräckta samveten, för att de må lära sig
att lita på Gud och vänta och begära allt gott av honom. Att dyrka Gud på detta sätt
är honom till behag, och ett sådant bruk av sakramentet förökar gudshängivenheten.
Därför tyckes mässan icke firas med större andakt hos våra motståndare än hos oss.
(56)
Alla veta, att sedan länge alla rättsinniga kristna öppet och
synnerligen häftigt klagat över att mässorna skändligen vanhelgats, i det man använt
dem till vinning. Ty det är icke obekant, hur utbrett detta missbruk är i alla kyrkor,
av vad slags präster mässor hållas blott för betalnings eller inkomsts skull och hur
många som hålla mässa i strid mot kyrkoordningarnas förbud.
Men Paulus uttalar de allvarligaste hotelser mot dem, som
behandla eukaristien ovärdigt, då han säger: Den som på ett ovärdigt sätt äter
detta bröd eller dricker Herrens kalk, han gör sig skyldig till synd mot Herrens lekamen
och blod. Då prästerna hos oss blivit upplysta om denna synd, ha därför
privatmässorna upphört; nästan inga privatmässor hållas ju för annat än
förtjänstens skull.
Biskoparna voro icke heller okunniga om dessa missbruk, och om de
vidtagit rättelse i tid, skulle det nu varit mindre oenighet. Förut ha de genom sin
slapphet tillåtit många fel (57) att insmyga sig i kyrkan. Nu börja de sent omsider
klaga över kyrkans skador, ehuru den nuvarande oron icke har någon annan orsak än just
dessa missbruk, som voro så uppenbara, att de icke längre kunde fördragas. Det har
uppkommit stor oenighet om mässan och sakramentet, kanske för att världen så skulle
straffas för ett så långvarigt vanhelgande av mässorna, vilket tolererats i kyrkan så
många århundraden av dem, som både kunnat och bort rätta detsamma. Ty det är skrivet
i dekalogen: Herren skall icke låta den bliva ostraffad, som missbrukar hans namn. Men
från världens begynnelse synes icke någon helig handling i samma grad som mässsan ha
utnyttjats till vinning.
Härtill kom en åsikt, som i det oändliga ökade antalet
privatmässor, nämligen att Kristus genom sitt lidande tillfyllestgjorde för arvsynden
och instiftade mässan, för att den skulle vara ett offer för de dagliga synderna, både
dödssynder och förlåtliga synder. Härav uppkom den allmänt vedertagna åsikten, att
mässan är en prestation, (58) som i och med den yttre gärningens fullgörande utplånar
både levandes och dödas synder. Så började man avhandla, huruvida en enda mässa,
läst för flera, hade samma kraft, som om en mässa lästes för varje person. Dylika
utredningar gåvo upphov till den oändliga mängden av mässor.
Om dessa åsikter ha de våra förfäktat, att de stå i strid
med den heliga Skrift och kränka den ära, som tillkommer Kristi lidande. Ty Kristi
lidande var ett offer och en tillfyllestgörelse ej blott för arvsynden, utan även för
alla övriga synder, såsom det är skrivet i Hebréerbrevet: Vi hava blivit helgade
därigenom, att Jesu Kristi 'kropp' en gång för alla har blivit offrad. Och: Med ett
enda offer har han för beständigt fullkomnat dem, som bliva helgade.
Vidare lär Skriften, att vi rättfärdiggöras inför Gud genom
tron på Kristus, då vi tro, att synderna förlåtas oss för Kristi skull. Om nu
mässsan utplånar levandes och dödas synder genom den yttre gäningens fullgörande, så
sker rättfärdiggörelsen i kraft (59) av mässans verk och icke i kraft av tron. Detta
är ej förenligt med Skriften.
Men Kristus befaller oss att göra den till hans åminnelse.
Därför är mässan inrättad, för att tron hos dem, som gå till nattvarden, skall
påminna sig, vilka välgärningar den mottager genom Kristus, och upprätta och trösta
det förskräckta samvetet. Ty att minnas Kristi välgäningar, det är att minnas och
förnimma, att de verkligen tillbjudas oss. Och det är ej nog att hava de yttre
händelserna i minne, ty dem kunna även judar och ogudaktiga komma ihåg. Mässan bör
fördenskull firas, i syfte att sakramentet där må bjudas dem, som behöva tröst,
såsom Ambrosius säger: Emedan jag oavlåtligt syndar, behöver jag oavlåtligt mottaga
läkedom.
Då mässan är ett sådant meddelande av sakramentet,
bibehålles hos oss en enda allmän mässa alla helgdagar och även andra dagar, om några
då vilja gå till nattvarden, varvid den utdelas åt dem, som önska få den. Och denna
sed är (60) icke ny i kyrkan, ty fäderna före Gregorius omnämna icke privatmässan. Om
den allmänna mässan tala de däremot mycket. Krysostomus säger, att prästen varje dag
står vid altaret och inbjuder somliga till sakramentet och avvisar andra. Och av de gamla
kyrkoordningarna framgår det, att en enda präst celebrerade mässan och att de övriga
prästerna och diakonerna mottogo Herrens lekamen av honom. Ty så lyda orden i
Niceabeslutet: Diakonerna må i tur och ordning efter prästerna mottaga den heliga
kommunionen av biskopen eller av en präst. Och Paulus föreskriver om kommunionen, att
den ene skall vänta på den andre, så att man gemensamt undfår nattvarden.
Då mässan således hos oss sker efter kyrkans föredöme enligt
Skriften och fäderna, äro vi förvissade om att den icke kan ogillas, i synnerhet som
till stor del yttre former för den offentliga gudstjänsten, lika de brukliga,
bibehållas; blott antalet mässor är olika, och det skulle utan tvivel vara (61) till
stort gagn på grund av de många, uppenbara missbruken, om det inskränktes. Ty fordom
firades icke ens i de mest besökta kyrkorna mässan dagligen, såsom bestyrkes av
Historia tripartita lib. IX: Men i Alexandria åter föreläses på onsdag och fredag de
heliga Skrifterna, och lärarna tolka dem, och allt annat förekommer utom det högtidliga
firandet av offret.
XXV. Om bikten
(Thet fierde misbruket. At the lära synderna icke kunna förlåtas, medh mindre
the warda alle upräknadhe.)
Bikten är icke avskaffad i våra kyrkor. Ty Herrens lekamen brukar icke
givas annat än åt dem, som förut förhörts och fått avlösning. Och folket undervisas
omsorgsfullt om tron på absolutionen, varom man förut tegat. Folket läres att sätta
det högsta värde på avlösningen, emedan den är Guds eget ord och avkunnas på Guds
befallning. Nyckelmakten hålles högt i ära, och man erinrar om vilken tröst den
bringar förskräckta samveten och att Gud fordrar tro, så att vi tro på denna (62)
avlösning som på en från himmelen ljudande röst, och att denna tro på Kristus
verkligen erhåller och undfår syndernas förlåtelse. Förut framhävde man över alla
gränser betydelsen av tillfyllestgörelser för synderna, men tron och Kristi förtjänst
och trons rättfärdighet nämnde man icke alls. Därför bör man i detta stycke
ingalunda klandra våra kyrkor. Ty även våra motståndare nödgas erkänna, att läran
om boten blivit mycket ingående behandlad och klargjord av de våra.
Men om bikten lära de, att syndernas uppräknande icke är
nödvändigt och att samvetena icke böra betungas genom bekymret för uppräknandet av
alla synder, emedan det är omöjligt att omnämna alla synder, såsom psalmsångaren
betygar: Vem märker själv, hur ofta han felar? Jeremias säger också: Ett
outrannsakligt fördärvat ting är hjärtat framför allt annat. Men om endast de synder,
som yppats, bleve förlåtna, skulle samvetena aldrig kunna få ro, emedan (63) man varken
kan märka eller komma ihåg de flesta synderna. De gamla författarna betyga även, att
uppräknandet av synderna ej är nödvändigt. Ty i Dekreten citeras Krysostomus' ord: Jag
tillsäger dig icke, att du skall yppa dina synder offentligen, och icke att du skall
anklaga dig själv inför andra, utan jag vill, att du skall lyda profetens ord: Befall
(lat. "uppenbara") din väg åt Herren. Bekänn fördenskull under bön dina
synder, för Gud, den sanne domaren. Omtala dina överträdelser, icke med tungan, utan
för ditt samvete i minnet. Och i Glossa de poenitentia, Dist. 5 cap. Consideret erkännes
det, att bikten är påbjuden blott av människor. Men bikten bibehålles dock hos oss
dels på grund av den stora välgärning, som avlösningen innesluter, dels på grund av
det gagn, den i övrigt medför för samvetena.
XXVI. Om skillnaden mellan olika slag
av föda
(Thet femte misbruket. At the lära åtskilnat på maat och andre sådana
menniskostadgar, wara nyttigha til at förwerffua Gudz nådh och fyllestgöra för
synderna.)
Det har varit en allmän övertygelse icke blott hos gemene man, utan
även bland teologerna (64) och prästerna, att man kunnat förtjäna Guds nåd och
tillfyllestgöra för sina synder genom att skilja på olika slag av föda och följa
dylika människobud. Att hela världen tänkt på det sättet, framgår därav, att
dagligen nya yttre former för gudsdyrkan, nya klosterordnar, nya helgdagar och nya fastor
inrättats, och prästerna i kyrkorna fordrade dessa gärningar såsom religiösa akter,
nödvändiga för förtjänandet av nåden. Och man uppskrämde våldsamt samvetena, om de
försummade något. Denna uppfattning om människobud har vållat kyrkan stor skada.
För det första fördunklades läran om nåden och om trons
rättfärdighet, som är huvudsaken i evangeliet och som bör gå före allt annat i
kyrkan, så att man väl lär känna Kristi förtjänst och så att tron, som tror på
syndernas förlåtelse för Kristi skull, sättes vida över gärningarna. Fördenskull
vinnlägger sig även Paulus mycket om denna sak, han skjuter undan lagen och människobud
för att ådagalägga, att den kristna rättfärdigheten (65) är något annat än dylika
gärningar, nämligen tro, som tror att synderna förlåtas oförskyllt för Kristi skull.
Men denna Paulus' lära har blivit nästan helt och hållet undertryckt genom
människobud, vilka givit upphov till den meningen, att man vore tvungen att genom ett
skiljande mellan olika slags föda och liknande former av gudsdyrkan förtjäna nåd och
rättfärdighet. Ty i botsakramentet talade man icke om tron, endast dylika satisfaktioner
förelades. Hela boten tycktes bestå i dylikt.
För det andra fördunklades Guds bud genom dylika människobud,
i det nämligen människobud sattes vida över Guds bud. Hela kristendomen ansågs bestå
i iakttagande av vissa helgdagar, religiösa bruk, fastor och bärandet av viss dräkt.
Iakttagandet av dylika ting gav man de förnämligaste namn, det kallades det andliga
livet och det fullkomliga livet. Men de gudomliga buden i enlighet med kallelsen prisade
man icke: att en familjefader uppfödde och fostrade sin avkomma, (66) att en mor födde
barn, att en furste styrde sitt land. Det ansågs vara världsliga och ofullkomliga
gärningar, som voro mycket ringare än följandet av nämnda höga regler. Denna
villfarelse plågade högligen de fromma samvetena, som smärtades av att kvarhållas i
ett ofullkomligt levnadsstånd, i äktenskap, i överhetsställning eller andra borgerliga
uppgifter, allt under det att de beundrade munkar och dylika och hade den oriktiga
uppfattningen, att dessas levnadsregler behagade Gud mera.
För det tredje hava dessa människobud varit till stor fara för
samvetena, emedan det var omöjligt att efterkomma alla sådana nedärvda bud och
människorna likväl ansågo dessa levnadsregler vara nödvändiga former av gudsdyrkan.
Gerson skriver, att många hamnat i förtvivlan, några till och med berövat sig livet,
emedan de sett, att de icke kunde efterkomma människobuden, och de i sin nöd icke fingo
höra något enda tröstande ord om trons rättfärdighet och nåden. (67)
Vi se väl, hur summisterna och teologerna sammanställa
människobuden och söka få fram mildare tolkningar för att kunna skänka lättnad åt
samvetena. Men de lösgöra dem icke nog, utan insnärja understundom samvetena ännu
mera. Och med sammanställandet av människobud ha högskolor och möten varit så upp
tagna, att de icke ha haft fid till övers för att befatta sig med Skriften och söka
efter den mera gagneliga läran om tron, om korset, om hoppet, om det borgerliga livets
hedersamhet och om tröst för samvetena i svåra anfäktelser. Därför klagade också
Gerson och några andra teologer djupt över att de genom dessa strider om människobud
hindrades från att sysselsätta sig med ett bättre slag av lära.
Och Augustinus förbjuder att betunga samvetena med dylika
stadgar och ger Januarius det kloka rådet att göra klart för sig, att det var utan
betydelse, om man höll dem. Så säger han verkligen.
Fördenskull bör man icke anse, att de våra tagit upp denna sak
i lättsinne eller av (68) hat mot biskoparna, såsom några med orätt misstänka. Det
var i högsta grad nödvändigt att upplysa kyrkorna om de villfarelser, som alstrats
genom orätt förstådda människobud. Ty evangelium nödgar oss att i kyrkorna med all
kraft förkunna läran om nåden och trons rättfärdighet, men denna kan icke förstås,
om människorna tro sig kunna förtjäna nåd genom iakttagande av självvalda regler.
Det är sålunda deras lära, att vi icke kunna förtjäna nåd
eller rättfärdiggöras genom hållandet av människobud. Därför bör man icke anse,
att iakttagandet av sådana regler är en nödvändig form av gudsdyrkan.
De tillägga även vittnesbörd från den heliga Skrift. Kristus
urskuldar i Matt. 15 apostlarna, som icke iakttagit gängse nedärvda bruk, vilka dock
tycktes gälla ej förbjudna, utan indifferenta ting och vara besläktade med lagens
tvagningar. Han säger: Fåfängt dyrka de mig, eftersom de läror, de förkunna, äro
människobud. Alltså (69) kräver han icke onyttiga former av gudsdyrkan. Kort därefter
tillägger han: Icke vad som går in i munnen, orenar människan. Vidare Rom. 14: Guds
rike består icke i mat och dryck. Kol. 2: Låt ingen döma eder i fråga om mat och
dryck, eller angående högtid eller nymånad eller sabbat, och om I nu haven dött med
Kristus och så blivit frigjorda från världens makter, varför låten I då allehanda
stadgar läggas på eder, liksom levden I ännu i världen: 'Det skall du icke taga i',
'det skall du icke smaka', 'det skall du icke komma vid'. I Apg. 15 säger Petrus: Varför
fresten I då nu Gud, genom att på lärjungarnas hals vilja lägga ett ok, som varken
våra fäder eller vi hava förmått bära? Vi tro ju fastmer, att det är genom Herrens
Jesu nåd, som vi bliva frälsta, vi likaväl som de. Här förbjuder Petrus att betunga
samnvetena med flera utvärtes religiösa bruk, vare sig de härröra från Moses eller
andra. (70)
Och i 1 Tim. 4 kallas förbud mot viss föda för onda andars
läror, emedan det är i strid mot evangeliet att föreskriva eller utföra dylika
gärningar i syfte att genom dem förtjäna nåd eller i den tanken, att kristendomen icke
skulle kunna bestå utan sådana former av gudsdyrkan.
Här förebrå oss våra motståndare, att de våra liksom
Jovinianus motsätta sig, att man tyglar och späker sitt kött. Men något helt annat kan
utrönas av deras skrifter. Ty de hava alltid lärt om korset, att de kristna måste
tåligt fördraga lidandena. Den sanna, verkliga och icke låtsade späkningen är att
prövas i mångfaldiga lidanden och korsfästas med Kristus.
De lära därjämte, att varje kristen genom lekamlig självtukt
eller genom lekamliga övningar och mödor bör så öva sig och skaffa sig ett sådant
herravälde över sig själv, att icke överflöd eller sysslolöshet eggar till synd, men
icke för att vi genom dessa övningar skulle förtjäna nåd eller åstadkomma
tillfyllestgörelse för synder. Och denna lekamliga självtukt bör den kristne ständigt
öva, (71) icke blott på ett fåtal bestämda dagar, såsom Kristus säger: Tagen eder
till vara för att låta edra hjärtan förtyngas av omåttlighet och dryckenskap. Vidare:
Detta slag kan icke drivas ut genom något annat än bön och fasta. Och Paulus säger:
Jag tuktar min kropp och kuvar den. Med detta ord ådagalägger han tydligt, att skälet
till att han tuktar sin kropp, är icke, att han genom denna tukt skall göra sig
förtjänt av syndernas förlåtelse, utan att han vill hålla kroppen underdånig och
skicklig till andliga ting och till pliktuppfyllelse enligt kallelsen.
Därför fördömas icke fastorna i och för sig, utan de
människobud, som till fara för samvetet föreskriva bestämda dagar och bestämda slag
av föda, som vore dylika gärningar nödvändig form av gudsdyrkan.
Hos oss iakttagas likväl de flesta hävdvunna kyrkliga bruk,
såsom ordningen av läsestyckena i mässsan och de förnämsta helgdagarna, som bidraga
till en god kyrklig ordning. Men samtidigt upplysas människorna (72) om att sådan
gudsdyrkan icke rättfärdiggör inför Gud och att det icke bör betraktas såsom synd
att underlåta dylika ting, om det sker utan anstöt för andra..
Denna frihet i fråga om av människor påbjudna religiösa bruk
är icke okänd för fäderna. Ty i Österlandet firades påsk på annan tid än i Rom,
och då romarna av denna anledning anklagade Österlandet för kyrklig söndring,
erinrades de av de andra därom, att sådana bruk icke behövde vara lika överallt. Och
Ireneus säger: Olika mening om fastan upphäver icke enheten i tro, och i Dist. XII
skriver påven Gregorius, att dylik olikhet icke kränker kyrkans enhet. Och i nionde
boken av Historia tripartita äro sammanförda många exempel på olika religiösa bruk,
och där anföras följande ord: Apostlarna åsyftade icke att fastställa högtidsdagar,
utan att predika en god vandel och gudsfruktan. (73)
XXVII. Om munklöftena
(Thet siette misbruket. At Klösterleffuernet skulle wara fulkomlighetennes stånd,
och lijka achtat medh Dopet, och Gudhi meer behaghelighit än Predicoämbetet,
Öffuerheettz kall, eller något annat stånd aff Gudhi förordnat. Item, at man ther medh
icke allenast kunne förtiene syndernas förlåtelse, Gudz nådh och then ewiga
rettfärdighetena, uthan ock någhot meera förskylla, j thet man fulkomnar Gudz rådh,
och Gudz befalning, så och gör öffuerlöps gerningar.)
Vad som hos oss läres angående munklöftena, förstås bättre, om man
erinrar sig, hurudant tillståndet varit i klostren och hur mycket mot kyrkoordningarna
stridande som dagligen skedde i själva klostren. På Augustinus'
tid voro klostren fria brödraskap. Då sedermera tukten upplöstes, införde man
överallt löftena, för att tukten skulle återställas liksom genom ett tänkt
fängelse. Så småningom tillkommo utöver löftena många andra regler, som skulle
iakttagas. Och i strid mot kyrkoordningarna lades dessa (74) bojor på många före den
rätta åldern. Många ha av misstag kastats in i detta stånd, i det att de, även om de
voro tillräckligt gamla, saknade förmåga att rätt bedöma sina krafter. De som blivit
fångade i snaran på detta sätt, tvingades att stanna kvar, även om några enligt
medgivande i kyrkoordningarna skulle kunnat befrias. Och detta hände till och med oftare
i nunnekloster än i munkkloster, ehuru man bort vara mera skonsam mot det svagare könet.
Denna stränghet uppväckte före vår tid många rättänkandes ogillande, då de sågo
unga flickor och ynglingar drivas in i klostren för levebrödets skull och även sågo,
hur olyckligt detta avlöpte, vilken förargelse det åstadkom och hur samvetena snärjdes
därigenom. Det smärtade dem djupt, att kyrkoordningarnas myndighet på en ytterst
ödesdiger punkt fullständigt åsidosattes och föraktades.
Till dessa olyckliga förhållanden kom ytterligare en
uppfattning angående munklöftena, som förr i tiden uppenbarligen ogillats (75) av dem
bland munkarna själva, som hade något mera förstånd. Man lärde, att löftena hade
samma värde som dopet; man lärde, att syndernas förlåtelse och rättfärdiggörelse
inför Gud förtjänades genom detta levnadsstånd. Ja, man tillade ytterligare, att ej
blott rättfärdighet inför Gud förtjänades genom munklivet, utan ännu mera, emedan
munken höll icke allenast buden, utan även de evangeliska råden. Så intalade de
människor, att avläggandet av munklöfte var långt värdefullare än dopet och att
munkliv medförde mera förtjänst, än om man levde som överhetsperson, präst eller
dylika, som uppfyllde Guds bud i sin kallelse utan att hänge sig åt någon självvald
gudsdyrkan. Intet av detta kan bestridas, ty det framgår klart av deras böcker.
Vad skedde sedan i klostren? Förr i världen voro de skolor för
den heliga Skrifts studium och andra vetenskaper, vilka äro till gagn för kyrkan, och
därifrån hämtades präster och biskopar.
Nu är det annorlunda. Det är onödigt att omtala välkända
ting. Förr syftade det gemensamma (76) livet till förkovran i kunskaper: nu påstår
man, att detta levnadsstånd inrättats, för att man därigenom skall förtjäna nåd och
rättfärdighet, ja, man förkunnar, att munklivet är fullkomlighetens stånd, och man
sätter det vida över alla andra av Gud inrättade levnadsstånd.
Detta ha vi framdragit utan alla illvilliga överdrifter, i syfte
att man måtte bättre förstå de våras lära om denna sak.
Om dem, som ingå äktenskap, lär man hos oss för det första,
att det är tillåtet för alla, som icke äro skickade för celibat, att ingå
äktenskap, emedan munklöftena icke kunna upphäva Guds ordning och befallning. Detta är
nämligen Guds bud: För att undgå otuktssynder må var man hava sin egen hustru. Och
icke blott budet, utan även Guds skapelse och ordning nödgar till äktenskap dem, som ej
genom Guds särskilda bistånd äro undantagna härifrån. Det heter ju: Det är icke gott
för mannen att vara allena, 1 Mos. 2. Därför synda icke de, som efterkomma (77) denna
Guds befallning och ordning.
Vad kan framdragas häremot? Man må ställa löftets
förbindande kraft aldrig så högt, man kan dock icke komma därhän, att munklöftet
upphäver Guds bud.
Kyrkoordningarna lära, att varje löfte, som avgives, är till
sin giltighet begränsat genom överordnades rätt; så mycket mindre ha då munklöftena
giltighet emot Guds bud.
Men om det icke funnes några omständigheter, på grund av vilka
man kunde lösas från munklöftena, skulle icke heller påvarna kunna lämna dispens
från dem. Ty det är icke tillåtet för människan att upphäva en förpliktelse, som
utan förbehåll är grundad på ett absolut gudomligt krav. Men det har varit klokt och
riktigt, då de romerska påvarna funnit skäligt att förfara med en viss billighet i
fråga om denna förpliktelse. Fördenskull förmäles det, att de ofta löst från
munklöftena. Känd är historien om konungen av Aragonien, som kallades tillbaka från
klostret. Det finns också exempel från våra dagar. (78)
Varför tala vidare våra motståndare så höga ord om
förpliktelsen eller löftets bindande kraft, allt under det de iakttaga fullständig
tystnad om vad som ligger i begreppet löfte: nämligen att det bör avse något, som är
möjligt att utföra, det bör vara frivilligt, avgivet utan tvång samt med klar insikt?
Men det är icke okänt, hur det förhåller sig med människans förmåga att bevara
ständig kyskhet. Och hur många ha avlagt sitt löfte frivilligt, med klar insikt? Helt
unga kvinnor och män övertalas att avlägga klosterlöfte, innan de ha ett moget
omdöme, ibland t.o.m. tvingas de därtill. Därför är det icke billigt att förfäkta
en så sträng uppfattning angående löftenas förbindande kraft, då alla erkänna, att
det strider mot själva begreppet löfte, om det avgives utan fri vilja och utan klar
insikt.
De flesta kyrkoordningar förklara munklöften, avgivna före
uppnådda femton års ålder, för ogiltiga, emedan omdömet före nämnda tid icke anses
ha vunnit en sådan utveckling, att man kan bestämma för hela det följande livet. En
annan stadga, som tar mera hänsyn (79) till mänsklig svaghet, lägger ytterligare till
några år, i det den förbjuder munklöften före uppnådda aderton år. Vilkendera
bestämmelsen skola vi följa? De flesta ha giltig förevändning att lämna klostren,
emedan flertalet avgivit sina löften före nämnda ålder.
Det är slutligen icke utan vidare klart, att dylika personers
äktenskap böra upplösas, även om brytande av löftet kunde klandras. Ty Augustinus
säger, att det icke bör upplösas, 27 Quaest. 1 cap. Nuptiarum, och han är en betydande
auktoritet, även om andra senare haft en annan åsikt.
Ehuru Guds bud om äktenskapet synes befria de flesta från
munklöftena, åberopa de våra även ett annat skäl till att munklöftena icke äro
förbindande, nämligen att varje form av gudsdyrkan, som människor utan Guds befallning
inrättat och valt ut, för att därigenom förtjäna rättfärdiggörelse och nåd, är
ogudaktig, ty Kristus säger ju: Fåfängt dyrka de mig, eftersom de läror de förkunna
(80) äro människobud. Och Paulus lär överallt, att vi icke skola söka rättfärdighet
i kraft av våra regler och former av gudsdyrkan, som äro uttänkta av människor, utan
att rättfärdigheten kommer dem till del, som tro, att de för Kristi skull av Gud varda
upptagna i nåden.
Men det är allmänt känt, att munkarna lärt, att deras
hopgjorda fromhetsövningar tillfyllestgöra för synderna samt förtjäna nåd och
rättfärdiggörelse. Vad innebär detta annat än att förringa och undanskymma Kristi
ära och förneka trons rättfärdighet? Härav följer sålunda, att dessa övliga
löften varit ogudaktiga former av gudsdyrkan, och att de fördenskull äro ogiltiga. Ty
ett löfte, som är ogudaktigt och avlagt emot Guds bud, gäller icke; ty, såsom
kyrkoordningarna säga, löftet bör ej binda oss till att begå en orättfärdighet.
Hos Paulus heter det: I haven kommit bort ifrån Kristus, I som
viljen bliva rättfärdiga i kraft av lagen; I haven fallit ur nåden. Således komma
även de, som vilja rättfärdiggöras genom munklöften, bort ifrån Kristus och falla ur
nåden. Ty även de, som låta löftena vara grund till rättfärdiggörelsen, låta det,
varför (81) äran uteslutande tillkommer Kristus, vara ett verk av egna krafter. Och det
kan icke förnekas, att munkarna hava lärt, att de genom löftena och sina regler
rättfärdiggöras och förtjäna syndernas förlåtelse, ja, ha t.o.m. funnit på ännu
orimligare ting, de ha berömt sig av att kunna överlåta sina gärningar på andra. Om
någon i ond avsikt ville göra affär av detta, hur mycket skulle han icke kunna samla
ihop härom, som nu munkarna själva blygas över. Än ytterligare ha de intalat
människorna, att dessa hopgjorda fromhetsövningar skulle vara den kristna
fullkomlighetens stånd. Är icke detta att låta gärningar vara grund till
rättfärdiggörelsen? Men det är att giva en ej ringa anstöt i kyrkan att framställa
för folket en av människor utan Guds bud uttänkt form av gudsdyrkan samt lära, att
dylik gudsdyrkan rättfärdiggör människorna. Ty trons rättfärdighet, vilken man
framför allt skall förkunna i kyrkan, fördunklas, då denna underbara änglaandlighet,
denna skenfattigdom och skenödmjukhet och detta (82) skencelibat hållas fram för
människors ögon. För övrigt fördunklas Guds bud och den rätta gudsdyrkan, då
människorna få höra, att endast munkarna befinna sig i fullkomlighetens stånd. Ty den
kristna fullkomligheten består i att allvarligt frukta Gud och dock tillika hava en stor
tro och för Kristi skull förlita sig på att vi ha en försonad Gud, samt av Gud begära
och med visshet förvänta hjälp i allt, som vi skola uträtta enligt vår kallelse, och
samtidigt i det yttre samvetsgrant göra goda gärningar och fylla sin kallelse. Häri
består den sanna fullkomligheten och den sanna dyrkan av Gud; den består icke i celibat
eller tiggeri eller ovårdade kläder.
Därför har folket bibragts många ödesdigra åsikter genom
detta osanna lovprisande av munklivet. Man hör celibatet prisas omåttligt och lever
därför med dåligt samvete i det äkta ståndet. Man hör, att endast tiggarna äro
fullkomliga, och kan sedan ej utan dåligt samvete behålla (83) sin egendom, ej utan
dåligt samvete driva affärer. Man hör, att det är ett evangeliskt råd, att man ej
skall hämnas, och följaktligen blir det en del folk, som ej sky att såsom enskilda taga
hämnd, ty de höra, att det blott är ett råd, ej ett bud. Andra åter anse, att det ej
anstår de kristna att intaga några överhetsställningar alls eller bekläda några
borgerliga ämbeten.
Man kan också läsa om många, som övergivit äktenskapet och
sin samhälleliga tjänst och gömt sig i kloster. Detta kallade de att undfly världen
och uppsöka ett levnadsstånd, som mera behagade Gud. Och de sågo icke, att Gud skall
tjänas i lydnad för de bud, som han själv givit, och ej i hörsammande av bud, som
uttänkts av människor. Det levnadsstånd är gott och fullkomligt, som vilar på Guds
bud. Härom är det nödvändigt att upplysa människorna. Och före vår tid förebrår
Gerson munkarna deras oriktiga uppfattning om fullkomligheten och betygar, att det på
hans tid var något nytt, att munklivet var fullkomlighetens stånd. (84)
Så många ogudaktiga åsikter äro förknippade med
munklöftena: att de rättfärdiggöra, att den kristna fullkomligheten består i dem, att
råden och buden uppfyllas genom dem, att de innefatta överloppsgärningar. Då allt
detta är oriktigt och grundlöst, bli munklöftena ogiltiga.
XXVIII. Om den andliga makten
(Thet siunde misbruket. At Biscoperne haffua sammanblandat Predikoämbetet och thet
werldzliga Regementet, och tagit sigh före uthskiffta Konungerrijken på Jordenne, och
affsättia Keysare och Konungar ifrå theras Regementer. Item, haffua the ock lärdt, at
Christus haffuer befalet sinom Apostlom och Bispom uptänckia och stichta j Gudz
Församling nyie Ceremonier och stadhgar, om bessynnerligh Maat, Helghedaghar,
Bönetijdher, Fastedagar, och annor sådan ting: och säya them icke allenast wara aff
nödhenne til saligheten, och förtiena syndernas förlåtelse, Gudz nådh och
rettfärdigheten, uthan och wara een dödheligh synd, om man them öffuerträdher, och
ther aff beslutit, at j Gudz Församling bör wara een Gudztienst lijkformigh medh then
Leuitiska Gudztiensten.)
Det har förr skrivits mycket om biskoparnas (85) makt. Därvid ha somliga
olämpligt sammanblandat den andliga och den världsliga makten. Och denna sammanblandning
har givit upphov till stora krig och stora uppror, i det påvarna, i kraft av
nyckelmakten, icke blott inrättat nya former av gudsdyrkan och genom att undantaga vissa
fall från prästernas absolutionsmakt och genom obilliga bannlysningar lagt bördor på
samvetena, utan än ytterligare försökt att förfoga över kungakronor samt beröva
kejsare deras välden. Dessa försyndelser ha långt tidigare fromma och lärda män i
kyrkan klandrat. Därför ha de våra, för att vägleda samvetena, tvingats att klargöra
skillnaden mellan den andliga makten och den världsliga makten, och lärt, att bådadera
på grund av Guds bud skola omfattas med vördnad i Guds namn och visas all heder såsom
Guds största välgärningar på jorden.
Men de anse, att nyckelmakten eller den biskopliga makten enligt
evangeliet betyder befogenheten eller Guds befallning att (86) predika evangelium,
förlåta synderna eller binda i synden samt att förvalta sakramenten. Ty med denna
befallning sänder Kristus ut apostlarna: Såsom Fadern har sänt mig, så sänder jag ock
eder. Tagen emot helig Ande. Om I förlåten någon hans synder, så äro de förlåtna;
och om I binden någon i hans synder, så är han bunden i dem. Och i Mark. 16 heter det:
Gån ut och prediken evangelium för allt skapat.
Denna makt utövas allenast genom att lära eller förkunna
evangelium och genom att utdela sakramenten, det må ske till många eller till enskilda,
efter vars och ens kallelse. Ty genom dessa ting skänkas icke lekamliga, utan eviga
gåvor, evig rättfärdighet, helig Ande och evigt liv. Dessa gåvor kan man icke få
annat än genom Ordets och sakramentens ämbete, såsom Paulus säger: Evangelium är en
Guds kraft till frälsning för var och en som tror.
Då sålunda den andliga makten meddelar eviga gåvor och utövas
blott genom Ordets ämbete, står den icke i vägen för den världsliga styrelsen, (87)
lika litet som konsten att sjunga gör intrång i densamma. Ty den världsliga styrelsen
sysslar med helt andra ting än evangelium. Överheten skyddar icke själar, utan kroppar
och lekamliga ting mot uppenbara oförrätter och betvingar människorna med svärd och
kroppsliga straff för att upprätthålla borgerlig rättfärdighet och fred.
Den andliga och den världsliga makten böra fördenskull icke
sammanblandas. Den andliga makten har befallning att predika evangelium och förvalta
sakramenten. Den skall icke giva sig in på främmande uppgifter, icke förfoga över
kungakronor, icke upphäva överhetens lagar, icke fritaga från lagstadgad lydnad, icke
lägga hinder i vägen för domar, som röra världsliga ordningar eller avtal, icke
föreskriva överheten regler angående samhällsskicket, såsom Kristus säger: Mitt rike
är icke av denna världen. Eller: Vem har satt mig till domare eller skiftesman över
eder? Paulus säger även i Fil. 3: Vi hava vårt medborgarskap i (88) himmelen, i 2 Kor.
10: Våra stridsvapen äro nämligen icke av köttslig art; de äro tvärtom så mäktiga
inför Gud, att de kunna bryta ned fästen. Ja, vi bryta ned tankebyggnader etc. På detta
sätt skilja de våra mellan vardera maktens uppgifter. De påbjuda även, att man skall
hålla bådadera i ära och erkänna, att båda äro en Guds gåva och välgärning.
Om biskoparna hava någon världslig makt, hava de den icke i
kraft av evangeliets befallning, utan i kraft av mänsklig rätt, förlänad av konungar
eller kejsare för den världsliga förvaltningen av sin egendom. Men detta är ett annat
uppdrag än evangelii ämbete.
Då det är fråga om biskoparnas domsrätt, bör man sålunda
skilja mellan världslig makt och andlig domsrätt. Ty enligt evangeliet eller, såsom de
säga, enligt gudomlig rätt, ha biskoparna såsom biskopar, d.v.s. såsom betrodda med
Ordets och sakramentens ämbete, (89) denna domsrätt: att meddela syndernas förlåtelse,
bedöma läran, förkasta läror, som strida mot evangeliet, och utan mänsklig
tvångsmakt, men genom Ordet utesluta från kyrkans gemenskap sådana, vilkas ogudaktighet
är allmänt känd. I detta stycke böra församlingarna ovillkorligen och enligt gudomlig
rätt visa dem lydnad efter ordet: Den som hör eder, han hör mig.
Men när de lära eller föreskriva något, som strider mot
evangeliet, då ha församlingarna ett Guds bud, som förbjuder lydnad mot dem, Matt. 7:
Tagen eder till vara för falska profeter. Gal. 1: Om en ängel från himmelen förkunnar
evangelium i strid mot vad vi hava förkunnat för eder, så vare han förbannad. 2 Kor.
13: Ty icke mot sanningen, utan allenast för sanningen förmå vi något. Ytterligare:
Herren har givit mig myndighet till att uppbygga och icke till att nedbryta. Så
föreskriva även kyrkoordningarna, II qu. VIII, cap. Sacerdotes och cap. Oves. Och
Augustinus
invänder mot Petilianus' (90) brev: Man bör icke instämma med katolska biskopar, om de
tilläventyrs misstaga sig i någon punkt eller hava en mot de kanoniska, heliga
skrifterna stridande mening.
Om de hava någon annan makt eller domsrätt i avgörandet av
vissa frågor, t.ex. äktenskapsmål eller tionde mål etc., så hava de den på grund av
mänsklig rätt. Om då biskoparna svika sin plikt, äro furstarna t.o.m. mot sin vilja
skyldiga att skipa rätt bland sina undersåtar för bevarande av lugnet.
Därjämte avhandlar man, om biskoparna eller prästerna hava
befogenhet att i kyrkan föreskriva yttre former för gudsdyrkan och utfärda lagar
beträffande fasta helgdagar och skilda grader inom det andliga ämbetet etc. De som
tillskriva biskoparna en dylik befogenhet, åberopa som stöd: Jag hade ännu mycket att
säga eder, men I kunnen icke nu bära det. Men när han kommer, som är sanningens Ande,
då skall han leda eder fram till hela sanningen. De åberopa även apostlarnas exempel,
då de påbjödo, att man skulle avhålla (91) sig från blod och från köttet av kvävda
djur. De åberopa även, att sabbatsfirandet förlades till Herrens dag, i strid, som det
synes, mot dekalogen. Intet exempel gör man så stort nummer av som denna förändring av
sabbaten. De förfäkta, att kyrkan måste ha den största makt, då den kunnat lösa
från iakttagandet av ett dekalogens bud.
Men om denna fråga lära de våra, att biskoparna icke hava makt
att föreskriva något i strid mot evangeliet, såsom ovan ådagalagts. Detsamma lära
kyrkoordningarna i hela Nionde distinktionen. Det strider även emot Skriften att
fastställa kyrkliga bud eller fordra, att vi genom deras efterlevande skulle
tillfyllestgöra för våra synder eller förtjäna nåd och rättfärdiggörelse. Ty vi
kränka den ära, som tillkommer Kristi förtjänst, då vi anse oss genom sådan
efterlevnad bli rättfärdiggjorda. Men det är uppenbart, att människobuden på grund av
denna uppfattning förökats nästan i det oändliga inom kyrkan, medan däremot läran om
tron och (92) trons rätttfärdighet undertryckts. Undan för undan ha ju allt flera
helgdagar inrättats, fastor påbjudits, nya andaktsformer och nya former för helgonens
ärande införts, emedan upphovsmännen till dylika ting ansågo sig därigenom förtjäna
nåden. Så utvidgades på sin tid botbestämmelsema, av vilka vi ännu ha vissa spår
kvar i våra satisfaktioner.
De som uppställa människobud, handla vidare mot Guds bud, då
de låta förhållandet till vissa födoämnen och vissa dagar och dylikt bli synd och
betunga kyrkan genom träldom under lagen, som om det bland de kristna för förtjänandet
av rätttfärdiggörelse behövdes en dylik gudsdyrkan, lik den levitiska, vars ordnande
Gud anförtrott åt biskopar och apostlar. Så skriva somliga författare. Och påvarna
synas till en del vara vilseledda genom den mosaiska lagens föredöme. Därav komma
sådana bördor, som att det, även om ingen anstöt vållas därigenom, skall vara
dödssynd att arbeta med sina händer på helgdagar, att det är dödssynd att (93)
försumma de kanoniska bönetimmarna, att vissa födoämnen fläcka samvetet, att fasto
äro gärningar, som blidka Gud, att synd av sådan art, att absolutionen därför
förbehållits viss myndighet, icke kan förlåtas utan bemyndigande från den, som
uppställt förbehållet. I själva verket är det ju så, att kyrkoordningarna tala om
förbehåll beträffande kyrkostraffen, ej beträffande skulden.
Varifrån ha biskoparna rätt att föreskriva församlingarna
dessa människobud till att snärja samvetena? Petrus tillåter ju icke, att något ok
lägges på lärjungarna. Och Paulus säger, att Herren givit honon myndighet till att
uppbygga och icke till att nedbryta. Varför föröka de då antalet synder genom att
föreskriva iakttagande av sådana människobud?
Vi ha ju dock klara utsagor vilka förbjuda uppställande av
sådana människobud för att förtjäna nåden eller såsom nödvändiga till saligheten.
Paulus Kol. 2: Låten därför ingen döma eder i fråga om mat och dryck eller angående
högtid eller nymånad eller sabbat; vidare: Om I nu haven (94) dött med Kristus och
kommit ifrån världens 'makter', varför låten I då allehanda stadgar läggas på eder,
likasom levden I ännu i världen: 'Det skall du icke taga i', 'Det skall du icke smaka',
'Det skall du icke komma vid', och detta när det gäller ting som alla äro bestämda
till att gå under genom förbrukning - allt till åtlydnad för människobud och
människoläror? Visserligen har allt detta namn om sig att vara 'vishet'. Tit. 1:
Tillrättavisa dem, så att ... de icke aktar på judiska fabler och vad som påbjudes av
människor, som vända sig från sanningen, förbjuder uttryckligen av männskor uppfunna
bud. Och Kristus säger i Matt. 15 om dem som kräva lydnad för människobud: Frågen
icke efter dem. De äro blinda och blindas ledare. Han ogillar sådana former för
gudsdyrkan: Var planta, som min himmelsk Fader icke har planterat, ska uppryckas med
rötterna.
Om biskoparna hava rätt att betunga församlingarna med
människobud i det oändlig och snärja samvetena med sådana bud, varför förbjude
Skriften så ofta uppställand av och lyssnande till människobud? (95) Varför kallas de
för onda andars läror? Är det utan någon mening, som den helige Ande varnat härför?
Det blir sålunda ofrånkomligt, att då föreskrifter, vilka
uppställas som nödvändiga eller i syfte att man därmed skall förtjäna nåden, äro
oförenliga med evangelium, ha icke några biskopar någon rätt att införa dylika former
av gudsdyrkan eller kräva dem. Ty det är nödvändigt att i kyrkorna bibehålla läran
om den kristliga friheten, d.v.s. att träldomen under lagen icke är nödvändig för
rättfärdiggörelsen, såsom det är skrivet i Galaterbrevet: Låten icke något nytt
träldomsok läggas på eder. Det är nödvändigt att fasthålla vid det förnämsta
stycket i evangelium, nämligen att vi vinna nåden utan egen förtjänst genom tron på
Kristus, icke på grund av underkastelse under yttre regler eller på grund av former av
gudsdyrkan, som människor inrättat.
Vad bör man därför anse om söndagen och liknande kyrkliga
bruk? Härpå svara (96) de våra, att biskoparna eller prästerna äro berättigade att
uppställa vissa regler, så att allt sker med ordning i kyrkan, men icke för att vi
därigenom skola förtjäna nåd eller tillfyllestgöra för våra synder eller samvetena
förbindas till lydnad, så att de anse den såsom nödvändiga former av gudsdyrkan och
tycka sig synda, då de, utan att vålla anstöt för någon, åsidosätta dem. Så
föreskriver Paulus, att vid sammankomsterna kvinnorna skola hölja sina huvud, att
utläggarna skola höras i tur och ordning i kyrkan etc.
Sådana föreskrifter böra församlingarna följa i sådan
utsträckning, att den ene icke blir till anstöt för den andre, utan att allt sker i
församlingarna med ordning och utan oro, men icke på sådant sätt, att samvetena
betungas, i det de hålla dylika ting för nödvändiga till saligheten och anse sig
synda, då de underlåta dem utan att bliva till anstöt för någon. Ingen skall t.ex.
säga, att en kvinna göra något syndigt, om hon går ut med obetäckt huvud, när det
inte väcker människors anstöt. (97)
Av sådan art är iakttagandet av söndagen, påskhögtiden,
pingsten och liknande helgdagar och religiösa bruk. Ty de som anse, att iakttagandet av
söndagen med stöd av kyrkans auktoritet införts såsom något nödvändigt i stället
för sabbaten, ha orätt. Skriften har avskaffat sabbaten, då den lär att alla från
Moses härstammande former för gudsdyrkan kunna underlåtas, sedan evangelium
uppenbarats. Emedan det var nödvändigt att fastställa en bestämd dag, så att folket
visste, när man skulle samlas till gudstjänst, synes likväl kyrkan för detta ändamål
ha avsett söndagen, som tyckes ha blivit föredragen just av den anledningen, att
människorna så skulle få ett exempel på kristlig frihet och lära sig, att varken
iakttagandet av sabbaten eller någon annan dag var nödvändig.
Det finns vidunderliga utredningar om ändringen av lagen, om
gudsdyrkans yttre former i den nya lagen, om förändringen av sabbaten, som alla ha sin
upprinnelse i den falska uppfattningen, att det i kyrkan måste finnas en (98) gudsdyrkan
i stil med den levitiska och att Kristus gav apostlarna och biskoparna i uppdrag att
uttänka nya former för gudsdyrkan, som vore nödvändiga för frälsningen. Dessa
villfarelser vunno utbredning i kyrkan, då trons rättfärdighet icke förkunnades
tillräckligt klart. Somliga förfäkta tesen, att iakttagandet av söndagen icke grundar
sig på gudomlig rätt, men på så gott som gudomlig rätt, och föreskriva, hur mycket
man får arbeta på helgdagar. Vad äro dylika utredningar annat än snaror för samvetet?
Ehuru de försöka att åstadkomma en billig tolkning av de kyrkliga buden går det dock
icke att uppnå verklig billighet, så länge föreställningen om deras nödvändighet
finnes kvar, och den måste bli kvar, så länge man icke känner till trons
rättfärdighet och den kristna friheten.
Apostlarna befallde de kristna att avhålla sig från blod. Vem
följer nu den föreskriften? Likväl synda icke de, som ej följa den, emedan ej ens
själva apostlarna ville betunga samvetena med dylik träldom, utan de uppställde (99)
detta förbud till en tid för undvikande av anstöt. Ty vid bedömande av detta dekret
måste man hålla i sikte evangeliets oföränderliga syfte.
Nästan inga kyrkoordningar iakttagas noggrant och många komma
varje dag ur bruk även hos dem, som allra ivrigast försvara de kyrkliga buden. Man kan
icke heller finna råd för samvetena, om man icke ger billigheten rum, så att vi vet oss
iakttaga kyrkans bud utan att tillskriva dem nödvändighet och icke kränka samvetet
även om vissa kyrkans bud skulle komma ur bruk.
Men biskoparna skulle med lätthet kunna förbli i åtnjutande av
den tillbörliga lydnaden, om de icke tvingade till iakttagande av kyrkliga bud, som icke
kunna följas med gott samvete. Nu påbjuda de celibat och mottaga inga som präster,
såvid dessa icke svära att icke förkunna evangelii rena lära. Våra kyrkor begära
icke, att biskoparna skola återställa endräkten med uppoffring av sin ställning,
vilket det dock skulle anstå goda herdar att göra. De begära blott att biskoparna (100)
skola avlyfta orättmätiga bördor, som äro av nyare datum och införts i strid mot den
allmänneliga kyrkans sedvänja. Kanske hade dessa bestämmelser i början några
godtagbara skäl för sig, men de passa icke för senare tider. Det är också uppenbart,
att somliga av dem införts på grund av oriktiga föreställningar. Därför borde
påvarna visa mildhet och nu lätta på bestämmelserna. Ty en sådan förändring
försvagar icke kyrkans enhet. Många människobud ha ju med tiden ändrats, såsom
själva kyrkoordningarna utvisa. Men om det icke kan utverkas, att sådana föreskrifter
upphävas, som icke kunna åtlydas utan synd, måste vi följa den apostoliska regeln,
vilken säger: Man måste lyda Gud mer än människor.
Petrus förbjuder biskoparna att uppträda såsom herrar i
församlingarna. Nu är det icke fråga om att biskoparna skulle avstå från sin
myndighet, utan endast så mycket begäres, att de skola tillåta, att evangelium rent
förkunnas, och att de avskaffa några få föreskrifter, som icke kunna (101) följas
utan synd. Om de icke i något avseende vilja ge efter, må de själva se till, huru de
inför Gud skola stå till svars för att de genom sin oböjlighet bli orsak till
kyrkosöndring.
Dessa äro de viktigaste artiklarna, som synas vara omstridda. Ehuru man
kunde ingå på flera missbruk, ha vi för att undvika för stor omständlighet endast
sammanfattat de viktigaste, med stöd av vilka de övriga lätt kunna bedömas.
Det har varit häftiga klagomål över avlaten, över vallfärderna,
över missbruket av bannet. Församlingarna hade många obehag genom avlatskrämarna.
Oavlåtliga strider hade prästerna med munkarna om de rättigheter, som tillkomma
församlingsprästen, om hörandet av bikt, om jordfästningar, om
tillfällighetspredikningar och oräkneliga andra ting. Dessa frågor ha vi förbigått,
för att det, som i denna (102) fråga är det viktigaste, genom en kort framställning
lättare skulle bli klargjort. Vi vilja icke heller med något, som här sagts och
framhållits, draga vanära över någon. Blott det har omnämnts, som nödvändigt måste
framhävas, för att det skall bli klart, att hos oss ingen lära och inga former för
gudsdyrkan införts, som strida mot Skriften eller den allmänneliga kyrkan. Ty det är
uppenbart, att vi med största omsorg sökt förhindra, att några nya, okristliga läror
skulle spridas i vara kyrkor.
Förestående artiklar ha vi velat framlägga i enlighet med det
kejserliga påbudet, för att man här måtte finna vår bekännelse och för att
huvudpunkterna av våra teologers lära skulle bli klargjorda. Om i denna bekännelse
något saknas, äro vi beredda att, om Gud vill, lämna utförligare upplysning enligt de
heliga skrifterna.
Återgiven från Confessio fideo, Verbum, 1993.
*
Confessio fideo, (Verbum, 1993) är
en nyutgivning av hela den orginaltext som antogs vid Uppsala möte 1593 med kommentarer
av Lars Eckerdal och Per Erik Persson. Samtliga bekännelsetexter, dvs utöver den
augsburgska bekännelsen även de apostoliska, nicenska och athanasianska
trosbekännelserna, är återgivna i två versioner i två parallella spalter. Den ena
återger bekännelsetexterna på 1500-talssvenska som de antogs 1593. Den andra spalten
innehåller de översättningar till moderna svenska som vanligen används inom Svenska
kyrkan.
Genom att sidnummren i Confessio fidei (1993) anges i
ovanstående text är det lätt att med bokens hjälp hitta och jämföra med
formuleringarna i originaltextens 1500-talssvenska för den intresserade. Artiklarnas
rubriker har även återgivits på 1500-talssvenska för att läsaren i någon liten mån
ska kunna ana historiens vingslag och den 400-åriga originaltext som antogs vid Uppsala
möte 1593. (Se också inledningen.)
Kommentar 1:
Den augsburgska bekännelsen är central för de lutherska kyrkorna och
så även för Svenska kyrkan. I den kyrkliga kungörelse från 1993 "om Svenska
kyrkans grundläggande dokument avseende tro, bekännelse och lära" som ersätter
kyrkolagen från 1686 lyder den första paragrafen:
1 § Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära,
som gestaltas i gudstjänst och liv, är grundad i Guds heliga ord, såsom det är givet i
Gamla och Nya testamentets profetiska och apostoliska skrifter, är sammanfattad i den apostoliska, nicenska och athanasianska trosbekännelsen samt i den oförändrade augsburgska bekännelsen av år 1530, är bejakad och erkänd i
Uppsala mötes beslut år 1593, är förklarad och kommenterad i Konkordieboken samt i
andra av Svenska kyrkan bejakade dokument. (Svenska kyrkans författningssamling, 1992:9)
Återgivet från "Svenska Kyrkans grundläggande dokument - från
1983 - 1993" av Per Erik Persson, Svensk Teologisk Kvartalsskrift, nr 1, 1994, s.2.
Kommentar 2:
Det kan vara av betydelse att påpeka att det finns skiljaktigheter i
detaljer mellan augsburska bekännelsen som den återges i sista upplagan av Svenska
kyrkans bekännelseskrifter (1957) och den version på nutidssvenska som återges i Confessio
fidei.
Den version av augsburgska bekännelsen som antogs vid Uppsala
möte 1593 var en översättning av Editio princeps, den första tryckta upplagan
på latin. Den version som återges i sista upplagan av Svenska kyrkans
bekännelseskrifter (1957) bygger på textkritiska arbeten där man så långt som
möjligt har försökt att rekonstruera augsburgska bekännelsen som den framlades 1530 i
Augsburg. (Se s.51, not 1, Svenska kyrkans bekännelseskrifter, 1957). I Confessio
fidei återges en nutida översättning av Editio princeps vilket
kommer närmre den text som antogs på Uppsala möte.
Om man är intresserad av små
nyanser i språket som kan ge ganska stora förändringar i innebörd så kan det vara
intressant att fundera över skillnaderna i artikel IX Om dopet (sista
meningen) mellan augsburgska bekännelsen som den återges i Confessio fidei
respektive i Svenska kyrkans bekännelseskrifter, 1957. Detta kan då också
läsas som en skillnad mellan Editio princeps och den ursprungliga version som
framlades 1530 i Augsburg.
IX. Om dopet (Ur Confessio fidei)
Om dopet lära de, att det är nödvändigt till saligheten och att Guds nåd tillbjudes
genom dopet samt att barnen böra döpas, för att de genom dopet må frambäras till Gud
och så upptagas i hans nåd.
De fördöma vederdöparna,
som förkasta barndopet och påstå, att barnen bli frälsta utan dop.
IX. Om dopet (Ur Svenska kyrkans bekännelseskrifter,
1957)
Om dopet lära de, att det är nödvändigt till saligheten och att Guds nåd tillbjudes
genom dopet samt att barnen böra döpas, för att de genom dopet må frambäras till Gud
och så upptagas i hans nåd.
De fördöma vederdöparna,
som bestrida, att barnen bli frälsta genom dopet.
Confessio fidei's (och Editio
princeps') formulering är betydligt hårdare än originalformuleringen och i princip
kompromisslös visavi en baptistisk dopsyn som menar att 'barnet hör himelriket till'
för att det är barn och att dopet därför inte heller är nödvändigt för barnets
frälsning. Att den mjukare ursprungsformuleringen har smugit sig in i Svenska kyrkans
bekännelseskrifter är sympatiskt. Men det är dock ett lite märkligt sätt att
införa ändringar i en central bekännelsetext. Genom 1§ i den
kyrkliga kungörelsen från 1993 kan dock denna ändring ses som officiellt sanktionerad
ett kvartssekel i efterhand även om paragrafen inte är helt otvetydig.
[bakgrundsbild]
[apostoliska trosbekännelsen]
[nicenska trosbekännelsen]
[athanasianska trosbekännelsen]
[syndabekännelsen]
[bekännelsetexter - sammanställning]
Existentiell livssyn - kristen tro?
- innehållsförteckning
Språk, tro och religion - webbplatsens
förstasida
Gustafs
videoblogg
|