Artiklar,
debatt och recensioner från dagspress och tidskrifter - index Artikel - Svensk kyrkotidning (SKT) Artikeln publicerades i Svensk kyrkotidning nr 3-4/2003. Den publiceras här med tillstånd av såväl författare som SKT. (Webbpublicering 13.3.2003). SKT gjorde vissa strykningar i texten på grund av utrymmesbrist. Texten här är den ursprungliga.
Bunden och modig Svenska kyrkans kulturråd har i sin nuvarande form funnits sedan 1996. Det fungerar liksom samiska rådet och forskningsrådet som ett av kyrkostyrelsen tillsatt organ för att bevaka vissa för kyrkan viktiga frågor. Följande text är ett bidrag till reflexionen kring kulturrådets uppgift.
|
Svenska kyrkans kulturråd deklarerar i sin målsättning en vilja att bidra till ett frimodigt kulturliv i Svenska kyrkan. Frimodig är ett vackert ord. Fri och modig, fri att vara modig eller modig att vara fri. För mig som teologihistoriker anger det en förbindelse med synsätt som ligger ungefär hundra år bakåt i tiden.
Liberal hjälte Frimodighet är en term som associerar till vad man brukar kalla liberal teologi eller kulturprotestantism, i vårt land främst personifierat av Nathan Söderblom. Han har i eftervärldens ögon blivit allas hjälte även om inte så många läst vad han skrivit. Men som så många radikaler var han avskydd och fruktad av många fromma och rättsinniga människor i sin egen samtid. Om Söderblom hade varit med och skrivit kulturrådets programförklaring hade han gärna skrivit frimodigt kulturliv, men inte i Svenska kyrkan utan i Sveriges kyrka och Sveriges land. Det är en viktig nyansskillnad. Den vittnar om en tid då man självklart var nationalistisk (även om Söderblom var det i mindre utsträckning än de flesta av sina generationskamrater) och då det fanns en självklar samhörighet mellan kyrka och samhälle. Söderbloms hållning hängde samman med 1800-talets utvecklingsoptimism. I dess teologiska centrum fanns tanken på en profetisk frimodighet som kunde ge inspiration att utveckla kulturen och politiken i hela samhället. Men optimismen skulle för de flesta krossas av det blodiga, första världskriget. Och ur den kulturpessimism som sedan följde kan vi härleda många synsätt som präglat vår egen tid. För om utvecklingen inte självklart går framåt söker sig blicken gärna bakåt, mot ursprunget, i en fascination för det arkaiska. Om kulturen trots alla fagra ord ändå producerar förtryck och våld, tvingas man som kristen formulera en kulturkritisk teologi, kanske till och med en religionskritisk sådan. Och om utvecklingen inte är entydig eller ens positiv kan det ligga nära till hands att vilja forma en egen, profilerad subkultur.
Frontförkortning Den akademiska teologgenerationen i Sverige efter Söderblom valde inte som sina radikalare kollegor i Europa en religionskritisk teologi. Deras period brukar karakteriseras som en period av kyrkorenässans men innebar i praktiken en frontförkortning som öppnade en alltmer tydlig klyfta mellan kyrka och övrigt samhälle. Detta var i och för sig ingen ny företeelse. Det hade i Skandinavien länge funnits väckelsekristna kretsar som ansåg det nödvändigt att skilja mellan Guds och världens barn. Men nu var det sekulariserade industrisamhällets omvandling mot en ökad pluralism ofrånkomlig och den akademiska teologi som på 30-talet växte fram under hotet av en allt starkare, kyrkokritisk arbetarrörelse var en teologi där det kristna profilerades gentemot det allmänmänskliga. Begreppet församling blev allt mindre lika med kommun, prästen allt mindre ämbetsman och alltmer kultfunktionär. Och det kristna arvet sågs i den allmänna debatten allt mindre som en del av det gemensamma kulturarvet. Det blev ett särintresse för religiösa människor vilket förstärktes efter debatten kring filosofen Hedenius skriverier på 1950- och 60-talet. Men samtidigt har svenska folket varit egendomligt konservativt i sin traditionstillhörighet, inte minst i förhållande till de seder som omger livet, vid födelse och död. Här är det nyttigt att läsa Eva Reimers bok Dopet som kult och kultur. Och en sak lyckades Söderbloms generation åstadkomma. Sedan 1919 har man i den svenska skolan berättat bibliska berättelser. Skolreformen 1919 hade sin bakgrund hos liberala teologer, stöd av den nya yrkeskåren skollärarna och genomdrevs av politiska liberaler och socialdemokrater.
Särkultur för invigda Men varför dra upp dessa teologihistoriska frågor? Jo, därför att det fram till och med Söderbloms epok var en självklar förutsättning för de allra flesta att det finns ett gemensamt kulturarv med antika och kristna rötter. Men under 1900-talet har klyftan ökat mellan kyrka och kultur. Många människors föreställningar om det kristna arvet präglas av väckelsekristendomens religiositet eller av en frontförkortad, högkyrklig teologi där den synliga kyrkan och prästtjänsten görs till trosföremål. Och därtill kommer att Svenska kyrkans nuvarande kyrkoordning förutsätter en frontförkortad kyrka där den mässfirande gudstjänstförsamlingen ses som det allena saliggörande. Det betyder att de faktiskt existerande församlingarna i all sin mångfald är osynliga liksom de sekulariserade kristna. I kyrkoordningen är det också mycket svårt att spåra att kyrkan är en av landets mest betydande kulturinstitutioner.
Den stumma kvinnan En
av de mest ödesdigra följderna av 1900-talets teologiska frontförkortning
var att förkunnelsen hamnade i en kris som den aldrig hämtat sig ifrån.
Om det kristna arvet uppfattas som en alternativ särkultur för en
kyrklig minoritet är det följdriktigt att det uppstår ett språk för
de invigda. Detta är särskilt illa i en luthersk kyrka eftersom dess
hjärtpunkt skulle vara ett levande Ord av lag och evangelium, i samspel
med vardagens kallelser. Att det ordet är en gåva som vi inte kan förfoga
över belyses på ett svårförglömligt sätt i Göran Bergstrands
nyligen utgivna bok En själasörjares dilemma. Boken handlar om
författarens reflexioner kring en dagbok, skriven av en ung präst på
1890-talet. Han fick i uppgift att följa en kvinnlig mördare de sista
dagarna på väg till stupstocken. Dagboken vittnar om hans förtvivlade
kamp för att få kontakt med kvinnan och finna ett levande Ord.
Tro och konst Mänsklig
samlevnad kan inte fungera utan institutioner vilket betyder att det bl
a finns en maktdimension och en ekonomisk aspekt i de mesta vi gör. Och
vi kan i vår tid inte undgå att präglas av ett mediadominerat
konkurrenssamhälle. Men låt oss för ett ögonblick försöka tänka i
termer av existensvillkor, förkunnelse och konstarter.
Traditionernas djup Nu några ord om tradition och traditionsförmedling. När man är riktigt ung ligger det nära till hands att säga om det andliga arvet, att det där struntar jag i för det är bara tradition, en konventionell boja som man bör frigöra sig ifrån. Och det kan säkert vara en sund hållning för att skapa sig en egen uppfattning. Men om vi får egna barn ändras vanligen attityden. Vi förstår då handgripligen att tradition och traditionsförmedling hör till livets villkor. Kyrkans uppgift är att medverka till traditionsförmedlingen, att aktualisera dess djupare innebörd. Om vi ska sammanfatta den uppgiften på ett formelartat sätt handlar det om perspektiv på livet som en god gåva åt alla, ett liv under lag och evangelium, ansvar för medmänniskan och upprättelse genom tro lika med förtröstan. Söderbloms generation formulerade sig så här: uppgiften är att förmedla syndernas förlåtelse till Sverige folk. Det är dock lättare att säga halleluja än att göra det. Göran Bergstrands bok vittnar om att det inte var någon enkel sak på 1890-talet, detta trots att de flesta människor på den tiden självklart levde i en kristen föreställningsvärld. Det kristna språket var lika självklart som luften man andades. Det bör tilläggas att statskyrkan då hade en makt- och myndighetsfunktion som på 1890-talet alltmer ifrågasattes av väckelsens och arbetarrörelsens folk men den kritiken verkar inte ha nått fram till miljön i Bergstrands berättelse. Och min poäng här är att hävda att evangelieförkunnelsen aldrig fungerar med automatik. Med ett mera fromt talesätt: endast den helige Ande kan ge ordet liv, göra ordet med liten bokstav till Ordet med stort O.
Teologiskt jordskalv I
rubriken står det inte fri och modig utan bunden och modig. Detta bör
förklaras.
Ändrad förståelse Det
andra genombrottet har ännu inte fått några tydliga konsekvenser i vår
kyrka. Det är den filosofiska och teologiska hermeneutik som växt fram
under senare delen av 1900-talet med i första hand namn som tysken H G
Gadamer och fransmannen P Ricoeur. Inom teologin kan vi som exempel nämna
den tyske, lutherske teologen G Ebeling.
Upprättande gemenskap Vi
är bundna till en kultur och en tradition. Eller rättare: vi hör till
en blandkultur med rötter även i antika källor utanför den judiska
och kristna sfären. Den historiska bibelforskningen har visat att Nya
testamentet är en blandning av judiskt och grekiskt, i olika varianter.
Och därför är det inte så egendomligt att vi har kyrkofamiljer med
olika profiler och helt naturligt med olika slags kristna, även
sekulariserade. Vår kyrkas uppgift är att levandegöra källorna till
det andliga arvet. Detta ville även generationen efter Söderblom. Men
deras hermeneutik var sällan traditionsbearbetande, utan rekonstruerande.
Och man tog särskilt fasta på de auktoritära och kollektivistiska
dragen i den äldsta kyrkan. 1960-talets politiska uppvaknande i min
egen generation har lyft fram internationella, sociala och ekologiska frågor
på dagordningen, men det har knappast lindrat förkunnelsens kris. Och
om de senaste årens uppsving för feministiska perspektiv kommer att få
någon genomgripande betydelse är ovisst.
Tvekamp med den gåtfulle Om vi återgår till förkunnelsen, alltså tolkningen och bearbetningen av det andliga arvet, är det uppenbart att det under 1900-talet gjorts stora insatser av skönlitterära författare. Flera av dem har utan de renlärighetskrav som ligger som ett ok på många präster gett sig in i tvekampen med den gåtfulle guden. De har inte funnit sig i några färdiga formler utan kämpat för att finna personliga uttryck och personliga tolkningar. Här finns det mycket att läsa. Jag vill endast hänvisa till Stefan Klints avhandling om Per Lagerkvist och Margareta Brandby-Cösters om Selma Lagerlöf. Litteraturvetaren Anders Tyrbergs belyser samma problematik i den stora boken Anspråk och ansvar som kom i år och redogör för grundläggande kristna teman i L Ahlins, G Tunströms, B Trotzigs och T Lindgrens författarskap. I Tyrbergs bok är det Lars Ahlin som anger tonen. Han går till källorna bland annat med hjälp av Martin Luther och en av kyrkorenässansens förgrundsfigurer, Anders Nygren. Nygrens stora verk från 1930-talet, Eros och Agape, spelade en viktig roll för Ahlin, som förmådde dra ut dess radikala konsekvenser. Den gudomliga kärleken, agape, är reservationslöst utgivande, något som den fattige socialisten Ahlin kunde relatera till de hårda, sociala villkoren i samhället. Tyrbergs bok har många intressanta sidor. Det teologiska tema som återkommer hos hans fyra författare är ett ställningstagande för vocatio contra imitatio. Det betyder att Guds kallelse ljuder genom den utsatta medmänniskan. Däri ligger vår andliga bundenhet som kristna. Det betyder att vi bör rikta blicken och engagemanget mot medmänniskan snarare än att försöka förgudliga oss själva. En sådan strävan uppåt kallade Nygren för erosfromhet, en egocentrisk strävan bort från jorden och nästan. Och Nygrens tes är att erostänkandet är ett arv från den platonska tradition som blandades in i den kristna teologin redan tidigt i historien. Nygren förenklar ofta sitt resonemang vilket har gjort att hans bok råkat i vanrykte bland många fackmän. Men hans tes har förnyad aktualitet eftersom vi i dag kan möta ett svärmeri för östkyrkliga synsätt, från en kyrkofamilj där de platoniserande dragen är påfallande.
Inre och yttre bilder
Söndagens
allkonstverk äger rum i ett speciellt rum som ofta är ett eget
konstverk. Det pryds därtill av bilder från olika tidsåldrar. Och därmed
är vi inne på ett besvärligt kapitel. Det andra budet, att inte göra
sig några bilder av det gudomliga, lyser med sin frånvaro i våra
katekeser. Men det är inte svårt att förstå dess relevans. Berättelsekonsten
tar vi emot med örat, men har den oöverträffade förmågan att
stimulera våra inre bilder. Däremot kan de bilder som tas emot
av ögat både vidga och låsa fast våra föreställningar. Och
därmed vill jag formulera min sista tes: Till vår tid hör att vi
som enskilda, en del av oss konstnärligt verksamma, andra inte, bör
stå i ett både kritiskt och lyssnande förhållande till det
andliga arvet. I fråga om konstarterna betyder det att traditionen
och konsten bör stå i ett förhållande till varandra av ömsesidig
stimulans och kritik. Konstnärer av olika slag, i olika genrer, måste
utan censur kunna stångas med de nedärvda bilderna och föreställningarna.
Samtidigt måste man ha rätt att kunna utöva teologisk kritik och ifrågasätta
när kristna motiv framställs så att de sentimentaliseras eller
stelnar i arkaiska former. Glöm inte Ecce homodebatten! Där ville så
många från det kulturteologiska etablissemanget ta fram censuren att
det blev svårt att diskutera verket på ett konstruktivt sätt.
[bakgrundsbild] Artiklar publicerade på Språk, tro
och religion Webbredaktör Carl Gustaf Olofsson
|