Gustafs
videoblogg Diskussionsinlägg - Svenska Dagbladet / webbforum Inlägget skickades in till Brännpunkt på Svenska Dagbladet den tisdagen 28 januari 2003 som ett gensvar på biskop Anders Arborelius och pingstpastor Sten-Gunnar Hedins artikel "Jesus mer än en myt" som samma dag hade publicerats på Brännpunkt. Besked om refusering kom den 29:e. Direkt efter refuseringen publicerades inlägget på SvD:s debattforum på Internet. Inlägget delades där i två delar eftersom SvD:s debattformulär inte tar så långa texter som detta inlägg. Det kom på plats på SvD:s debattwebb den 29 januari. Det webbpublicerades här på Språk, tro och religion den 30.1.2003. [tillbaka]
Biskop Arborelius och pingstpastor BISKOP ANDERS ARBORELIUS, Stockholms katolska stift, och
pingstpastor Sten-Gunnar Hedin menar i sin Brännpunktsartikel "Jesus
mer än en myt" att tron på jungfrufödseln, att Jesus är Guds son och att
Jesus utförde diverse mirakler är centralt och omistligt i kristen tro. Även
om det inte skrivs ut är deras artikel en mycket bestämd markering mot den
öppenhet visavi dessa frågor som ärkebiskop Hammar gav uttryck för i den
uppmärksammade TT-intervjun i slutet på december. Jag menar att biskop
Arborelius och pastor Hedin genom sina betoningar om vad som är centralt i
kristen tro bidrar till att osynliggöra den livsomvälvande kraft som finns
i en levande kristen tro. FRÅN DET EXISTENTIELLA PERSPEKTIV jag gör mig till tolk för är
evangeliets frälsande kärna att få oss att tro att vi rymmer möjligheten
att bli allt mer älskande och icke-dömande och att få oss att aktivt
bejaka denna möjlighet. Att medvetet och efter bästa förmåga bejaka
denna möjlighet är att fogas in i en livsprocess som handlar om hjärtats
öppnande. Den utgör enligt min mening den nödvändiga grunden för att
grundkvaliteter som hopp, mening, hemhörighet i tillvaron ska kunna
utvecklas och fördjupas. Det medvetna valet att efter bästa förmåga
bejaka denna möjlighet är att bli lärjunge till Kristus när detta tolkas
inom ramen för en kristen livstolkning. DET KAN INTE NOG BETONAS utifrån den existentiella tolkning av
kristen tro som jag gör mig till tolk för att det avgörande i en levande
kristen tro inte gäller huruvida vi tror att Jesus var Guds son, gick på
vatten, kroppsligen uppstod från döden mm. Det avgörande gäller huruvida
vi i all vår bristfällighet och efter bästa förmåga bejakar kärlekens
tillblivelse i oss själva, i andra och i världen. Det är detta som är
trons frälsande centrum. Det andra är perifera frågor där vi kan ha
olika uppfattningar och diskutera med friskt mod. Detta frälsande centrum
kan karakteriseras som existentiellt. Det innebär bland annat att det är
oberoende av hur vi tolkar och försöker förstå det. Om inte detta
centrum finns med i tron blir även den mest bestämda bekännelse till
Jesus som Guds son, Jesu kroppsliga uppståndelse mm en form av otro. UTIFRÅN DETTA SÄTT att tolka den kristna trons bärande centrum
är kyrkans uppgift att genom rit, förkunnelse och själavård ge oss
sårbara och bristfälliga människor stöd att hålla fast vid den sköra
livsprocess som handlar om hjärtats öppnande. Detta är särskilt viktigt
när vi drabbas av nederlag, lidande och svårigheter. Just så blir kyrkan
en aktiv och skapande del i inkarnationens mysterium; kärlekens och
förnuftets tillblivelse och utveckling till allt starkare krafter i våra
kroppsliga, förgängliga människoliv – och i världen. Så blir kyrkan
också ett stöd för att ständigt förnya och ge näring åt den
livsviktiga värdebas som utgör grunden för ett demokratiskt,
människorättsorienterat samhälle. ENLIGT MIN MENING ÄR DET HELT OCH FULLT kristet att läsa de
bibliska berättelserna om jungfrufödsel, under, uppståndelse och
himmelsfärd som historiska och tidsbundna sätt att tala om den mirakulösa
verklighet som gäller den gränsöverskridande kärlekens
människotillblivelse. När en bokstavlig, fysisk tolkning av dessa
berättelser i dag skjuts i förgrunden som avgörande för kristen tro
händer just det som man vill förhindra. Det viktiga och livsomdanande i
kristen tro osynliggörs för det stora flertalet i nuets värld! Biskop
Arborelius och pastor Hedin är långt ifrån ensamma i detta. Detta sätt
att tolka trons centrum är grunden för stora delar av frikyrkan, det är
centralt för de präster och lekmän som vill skapa ett eget missionsstift
inom Svenska kyrkan och det är grunden för det omdiskuterade katolska
dokumentet Dominus Iesus från år 2000. ATT SOM KG HAMMAR försöka bidra till att flytta de dogmatiska
formuleringarna om t.ex. jungfrufödsel och Jesus som Guds son från trons
centrum till dess periferi är, såvitt jag kan bedöma, ett nödvändigt
steg för att det viktiga och livsomdanande i kristen tro på nytt ska kunna
bli synligt i samtiden. Och därmed också börja spela roll i människors
liv utanför den krympande krets som biskop Arborelius och pastor Hedin gör
sig till talesmän för. Carl Gustaf Olofsson [tillbaka]
Carl
Gustaf Olofsson är brevbärare, författare och redaktör för
webbplatsen Språk, tro och religion där också denna
artikelservice ingår. Han har skrivit boken Existentiell
livssyn - kristen tro? som på ett ingående sätt diskuterar
den tros- och tolkningsproblematik berörs i artikeln. Problematiken berörs
också i artiklarna "Har kristen tro en
framtid?" och "Kristus är
uppstånden!". (Personalia)
Gustafs
videoblogg Webbredaktör Carl Gustaf Olofsson
|