Hammardebatten 2003 Inlägg i debatten om biskop John Shelby Spongs 'vara eller icke-vara' i anknytning till Svenska Kyrkans monter "Se människan" på bokmässan i Göteborg 2005. (Inlägget publicerades på Kyrkans Tidnings webbplats. Och det fanns länge en fungerande länk. Den 28 augusti 2009 upptäcktes att länken inte fungerade - det kan ha varit så i flera år. Nu kan detta inlägg åter läsas på Internet) Bakgrund:
Projektgruppen för Se människan har tackat nej till ett
erbjudande om medverkan av biskop Spong från de svenska värdarna.
Kyrkans Tidning var intresserad av motiveringen och tog därför kontakt
med projektgruppen.
Som fackteologisk medlem i projektgruppen avfärdar Ola Sigurdson
John Shelby Spong och hans teologi tvärsäkert och nedlåtande (Kyrkans
Tidning, nr 16). Största
delen av reportageartikeln
i Kyrkans Tidning upptas av Sigurdsons svepande formuleringar kring
hur undermålig han tycker att Spongs teologi är.
Teologisk kunnighet Några tankar kring Ola
Sigurdsons sågning av
SOM FACKTEOLOGISK medlem i
projektgruppen för Se människan, Svenska Kyrkans medverkan på
bokmässan, avfärdar Ola Sigurdson John Shelby Spong och hans teologi
tvärsäkert och nedlåtande i förra numret av Kyrkans Tidning (nr 16).
Han gör det för att motivera projektgruppens nej till Spongs medverkan
på bokmässan inom ramen för Se människan. Sigurdsons grova sågning
gör det påkallat att säga några ord om biskop Spong. NÄR SIGURDSON RALJERANDE SÄGER att
"solen fortfarande går upp trots att Spong skrivit sin bok"
kan detta med "sin bok" vara antingen ett missförstånd av
journalisten eller uttryck för okunnighet om Spongs livsgärning och
rika bokproduktion. För Sigurdsons skull hoppas jag på det första.
Annars är det bara pinsamt. JOHN SHELBY SPONG ÄR EN I MÅNGA
AVSEENDEN förebildlig kyrkoledare som med mod, integritet och stor
teologisk kunnighet har varit i frontlinjen när det gällt flera
viktiga kyrkliga samtidsfrågor i den anglikanska kyrkan i USA; att
etablera en respektfull dialog med den samtida judendomen på stifts-
och församlingsnivå, att göra prästämbetet tillgängligt för
kvinnor, att bejaka prästvigning av homosexuella prästkandidater som
lever i fast partnerskap, att ta öppen strid mot den fundamentalistisk
bibeltolkning som är mycket vanligare och mer inflytelserik i USA än
här. Han har befunnit sig i denna frontlinje dels genom handlingar och
beslut som biskop och dels som författare. En av de böcker som sålt
mest är "Rescuing The Bible from Fundamentalism" (1991). Med
dessa saker på sin meritlista är han älskad och läst av många, men
hatad och avskydd av kanske fler. Han är ett av den fundamentalistiska
amerikanska högerkristendomens främsta hatobjekt. I SITT SKRIVANDE RÖR SIG John Shelby Spong med varmt hjärta och brinnande engagemang i samma kristna, teologiska och existentiella landskap som jag själv och många med mig. Och som den engelske biskopen John A.T. Robinson gjorde i början av 1960-talet med boken "Honest to God"(1962) (sv "Gud är annorlunda") som nådde masspublik. Att Spong långt om länge har fått diskussionspartners i det svenska kyrkliga landskapet, bland såväl präster och biskopar som lekmän, är spännande och hoppfullt. Att det inte välkomnas av alla tillhör spelreglerna. Att argumentera mot Spong med kunnighet och skärpa utifrån en grundton av respekt för hans person är en sak, det är alltid grunden för den sorts diskussion där man kan råka bli lite klokare. Respektlösa avfärdanden är något annat. Då är det mer som talar om begravda hundar och en önskan att såra. Med detta vill jag säga att jag är rejält förbryllad över Ola Sigurdsons uttalanden om John Shelby Spong för Kyrkans Tidning. Carl Gustaf Olofsson.
Språk, tro och religion
- webbplatsens förstasidan Webbredaktör Carl Gustaf Olofsson
|