Artiklar,
debatt och recensioner från dagspress och tidskrifter
Artiklar publicerade på Språk, tro
och religion
Tema:
Kristen antijudiskhet
Artikel
- Judisk Krönika
Artikeln publicerades i
Judisk Krönika nr 5/1999. Den försvann under 2003 från Judisk
Krönikas webbplats. Den är webbpublicerad här den 14 januari 2004 med
tillstånd av såväl författare som Judisk Krönika.
Att bedöma en kyrka efter det sätt
på vilket den talar om judar.
Jacki
Jakubowski
Kulturskribenten och
huvudredaktören för Judisk Krönika, Jacki Jakubowski, kommenterade
1999 den första versionen av Svenska kyrkans arbetsdokument Guds vägar - judendom och kristendom. Kommentaren
är lika aktuell efter att kyrkomötet i september 2001 antagit dokumentet och gjort det till ett officiellt uttryck för
Svenska kyrkan syn.
Judisk
Krönika publicerar artiklar om judisk litteratur, film, konst, religion
och filosofi. Även aktuell idédebatt och politisk debatt tas upp i tidningen, där
många kända författare medverkar. Judisk Krönika vänder sig inte enbart till judiska
läsare utan når en bred icke-judisk läsekrets i Skandinavien. Den utges av Stiftelsen
Judisk Krönika och utkommer med 6 nummer per år. Prenumeration kostar
350 kronor/år.
Redaktionens adress: Box 7427, 103 91 Stockholm
e-post: judisk.kronika@swipnet.se
|
HÖSTEN 1933
PUBLICERADE ANTON FRIDRICHSEN en artikel i Nya Dagligt
Allehanda
under rubriken "Judendom och kristendom i vår tidsålder". Om denne
inflytelserike Uppsalateolog berättar Boris Beltzikoff i sin för några
år
sedan utgivna bok Nazism och kristendom ur ett judiskt perspektiv.
Fridrichsen uttryckte glädje över att den största bland de
centraleuropeiska
nationerna nu med ett brutalt ryck "slitit semitismen ur
kroppen", nu var
det fritt fram för kristendomen att "börja den stora generaluppgörelsen
med judendomen". Detta är "en av de märkligaste historiska företeelser
världen
någonsin har bevittnat", skrev Fridrichsen. Han syftade på
Hitlers
maktövertagande några månader tidigare.
Fridrichsen var inte vilken teolog som helst. Han var professor i
nytestamentlig exegetik vid Uppsala Universitet åren 1928-53 och åtnjöt
ett
högt anseende. Han var under decennier från 30-talet framåt
riktningsgivande
för en hel skola av exegeter och präster i Sverige. Fridrichsen var
också
författare till flertalet av de utläggningar och kommentarer till
söndagarnas evangelietexter som 1957 sammanställdes och kompletterades
av
bl.a. teologerna och prästerna Birger Gerhardsson, Bertil Gärtner och
Erik
Beijer till samlingsverket Fyrahanda sädesåker. Det har för en hel
generation svenska präster fungerat som en teologisk handbok.
Ur denna 600 sidor långa
kommentar till högmässotexterna framträder en bild
av judendomen som en "pseudoreligion" (sid. 387), och av judarna som
ett
falskt och kallsinnigt folk som "innerst inne hatade sin Gud och
Skapare"
(sid. 242). Enligt Fridrichsen saknar judendomen "religiös
insikt"
det
enda judarna är intresserade av är "den nationella fåfängan och den
individuella religiösa egoismen". Deras inställning till Messias
beskrivs i
Fyrahanda sädesåker som "vild mordlust". Fridrichsen och hans
kolleger slår
också fast ersättningsteologins giltighet som förklarar att
judendomen har
spelat ut sin roll i historien: "det nya förbundet" har ersatt
"det gamla"
och "domen skall drabba Israel." Och naturligtvis innehåller
denna
handledning för präster i Svenska kyrkan anklagelsen om att judarna
"naglar
sin Messias vid korset för att utstöta och tillintetgöra honom". Den
fjärde,
och sista, utgåvan av Fyrahanda sädesåker kom ut så sent som 1980!
FRIDRICHSEN VAR
INTE ENSAM OM
denna hatets teologi; i Sverige var han på sin
tid knappast originell i kyrkliga kretsar. I tidskriften Vår Kyrka
skrev
samtidigt Bo Runmark: "Genom att förkasta Kristus och förfölja hans
kyrka
har judarna dragit över sig en ohygglig dom." Året var 1943 och
Auschwitz
och Treblinkas gaskammare arbetade dygnet runt.
Två år senare kunde världen
se hela vidden av denna mänskliga ondska som
Runmark och andra kristna teologer i sin perversa gudsuppfattning såg
som "gudomligt straff". De ägnade dock inte en tanke åt vad Förintelsen
innebar
för den kristna synen på människan och hennes eget ansvar; eller vad
deras
ställningstaganden sa om deras egen mänsklighet.
Ja, vad fanns det år 1945
egentligen kvar av trovärdighet hos sådana som
Fridrichsen? De hade alltid så triumfatoriskt talat om kristendomens
barmhärtighet och kärlek till sin nästa men, när förkunnelsen
sattes på
prov, led de moralisk och teologisk! bankrutt: de inte bara teg om
Förintelsen utan försökte till och med finna teologiska rättfärdiganden
av
katastrofen.
Det är kanske därför förklarligt att Svenska
kyrkan efter andra världskriget
så länge teg både om sin historia och om behovet att komma till rätta
med
sin egen hatets teologi gentemot judendomen och det judiska folket.
FÖRST UNDER DET
SENASTE DECENNIET har omvälvande
förändringar börjat märkas
i kyrkans relation till judendomen. Till denna process har utvecklingen
utomlands bidragit, inte minst inom den katolska kyrkan. 1965 antog det
Andra Vatikankonciliet deklarationen Nostra Aetate som beklagar det hat
och
de förföljelser som riktats mot det judiska folket. Man tar avstånd
från
anklagelsen om judisk kollektiv skuld till Jesu död och förkastar
tanken på
att judarna skulle vara fördömda av Gud. I år har påven Johannes
Paulus II
deklarerat att antisemitismen och kristendomens förhållande till det
judiska
folket måste lyftas fram som ett av de allra viktigaste ämnena för
kristen
självprövning inför millennieskiftet.
Inom den protestantiska
kyrkan har Kyrkornas Världsråd under nära ett
halvsekel arbetat med frågan om kristendomens förhållande till
judendomen.
1982 publicerades ett dokument som formulerade förutsättningar för en
judisk-kristen dialog: "Den föraktfulla hållning gentemot judar och
judendomen som återfanns i vissa kristna traditioner utgjorde en
grogrund
för nazisternas ondskefulla handlingar. Kyrkan måste vinnlägga sig om
att
förkunna och utlägga evangeliet så att det inte kan utnyttjas i syfte
att
underblåsa förakt." Två år senare antog Lutherska Världsförbundet
ett
uttalande som bl.a. förklarade: "Vi (lutheraner) kan inte acceptera
eller
skriva under på de våldsamma attacker som reformatorn gjorde på
judarna."
Svenska kyrkan har ännu
inte officiellt tagit ställning till de
rekommendationer som Kyrkornas Världsråd och Lutherska Världsförbundet
gjort. Men lagom till millennieskiftet, och inför den nya epok i
Svenska
kyrkans historia som skilsmässan från staten innebär, pågår nu ett
intensivt
arbete att omvärdera den gamla inställningen och formulera en ny hållning
till judendomen och det judiska folket.
I ÅRATAL HAR ETT
LITET ANTAL präster
och teologer inom Svenska kyrkan som
Krister Stendahl, Ingmar Ström, Gunnel Borgegård, Göran Larsson, Åke
Skoog,
m.fl. arbetat, ofta i motvind, för en judisk-kristen dialog byggd på
respekt. Få av kyrkans högsta företrädare har dock hittills varit
beredda
att i handling visa att kyrkan lärt av historien. Oftast har viljan
till
självrannsakan och omprövning stannat vid ord. Våren 1993 intervjuade
jag
den dåvarande ärkebiskopen Gunnar Weman. Han utstrålade värme och välvilja,
men någon större insikt om vad han och kyrkan utöver deklarationer
skulle
kunna göra kunde jag inte upptäcka. Visserligen beskrev han det som
"ett misstag" att hans företrädare på 40-talet, Erling Eidem, teg om
nazisternas
förföljelser, men själv ville han inte uttala sig om den då aktuelle
antisemitiske Uppsalateologen och prästen i Svenska kyrkan, Jan
Bergman.
Weman talade också vackert om dialog och respekt, men hade svårt att
entydigt ta avstånd från ersättningsteologin.
NÄR JAG NU NÅGRA
ÅR SENARE LÄSER det av
Svensks kyrkan publicerade
samtalsdokumentet Guds vägar, judendom och kristendom ser jag
vilken lång
väg man har gått och vilket stort steg man nu förhoppningsvis är
beredd att
ta.
Dokumentet tar klart och tydligt
avstånd från ersättningsteologin: "Den
leder inte nödvändigtvis till antisemitiska förhållningssätt men
har de
facto ändå bidragit till en nedvärdering av judendomen och öppnat vägen
för
antijudiska rörelser under flera historiska epoker. (S) Den kristna
kyrkans
del i skulden för judeförföljelserna kan i icke ringa mån återföras
på enkla
men mycket utbredda former av ersättningsteologi." Man medger att
"vårt
sekels brutala antisemitism till mycket stor del (har) sin historia och
psykologiska bakgrund i den fientliga attityd mot judarna, som vuxit
fram
under många århundraden och för vilken kyrkans skuld är otvetydig".
Dokumentet Guds vägar har ännu inte formell status som Svenska kyrkans
officiella uppfattning. Först efter att synpunkter från församlingar
och
enskilda beaktats och bearbetats, kommer en slutlig version att läggas
fram
för kyrkans ledning. Förhoppningsvis kommer biskoparna att visa samma
mod,
öppenhet och självkritik som väglett författarna till Guds
vägar.
Deras ställningstagande skall
dock inte handla om att tillfredsställa
judiska förhoppningar. Utan om att göra den religion de representerar
mer i
överensstämmelse med dess uttalade budskap om kärlek och barmhärtighet.
DEN FRANSKE
PROTESTANTISKE LEDAREN, pastor Charles Westphal, skrev 1949: "Man kan med säkerhet bedöma en människa, en kyrka, ett folk eller
en
civilisation efter det sätt på vilket de talar om judar. Vad kyrkan
beträffar är antisemitismen ett allvarligt förkastande av Kristus,
ett
fördolt motstånd mot tron och den mest försåtliga förvrängningen
av
inkarnationens evangelium. Vad världen beträffar är antisemitismen
ett
tecken på en grundläggande idolatri och ett fundamentalt barbari."
Jacki
Jakubowski är författare, kulturskribent och huvudredaktör för
Judisk Krönika. |
Tema:
Kristen antijudiskhet
Åke
Skoog: Undervisning i förakt (föreläsning november 1991)
[bakgrundsbild]
Artiklar
publicerade på Språk, tro och religion
Språk, tro och religion
- webbplatsens förstasidan
Existentiell livssyn - kristen
tro? - bok/titelsida
Artiklar, debatt och recensioner från dagspress och
tidskrifter
Hammardebatten
2003
Tro
och vetande 2002
Webbredaktör Carl Gustaf Olofsson
|