Svenska kyrkan är en evangelisk-luthersk kyrka. Sin särskilda
karaktär och färg får vår kyrkotradition från den lutherska
reformationen på 1500-talet, den process där Martin Luther själv är
en huvudperson. Tre av hans skrifter – Stora katekesen, Lilla
katekesen och Schmalkaldiska artiklarna – ingår i våra
bekännelseskrifter; Lilla katekesen återfinns ju dessutom i Den
svenska psalmboken. Luthers skrifter tillhör vår identitet.Frågan är nu: Vad betyder det att vara reformatorisk kyrka och leva
med ett lutherskt arv? Är det lutherska något fruktbart för framtiden
eller är det något vi måste befria oss från?
För det första är det förstås tillrådligt att hålla i minnet
att det finns ungefär lika många sätt att läsa Luther som att läsa
bibeln. Den fundamentalistiska användningen av Luthers skrifter, där
hans ord blir något slags ofelbar utläggning av en ofelbar bibel –
den är en lika stängd återvändsgränd som all annan fundamentalism,
försåvitt man inte vill bygga sig ett reservat för att odla en
gången tids frågor och svar.
En annan förutsättning är det historiska och därmed också
idémässiga avståndet mellan oss och Luthers tid. Martin Luthers
världsbild var självklart 1500-talsmänniskans - en världsbild som i
mycket är helt främmande för vår tid, en världsbild fylld av
mytologiska föreställningar och förvetenskapliga ideer om hur
verkligheten är beskaffad. Och i Luthers egen kristendomstolkning är
en oftast mycket konkret och bokstavligt uppfattad kristen mytologi
förutsatt.
Han var ett barn av sin tid.
Samtidigt finns det hos Luther sätt att tänka, infallsvinklar och
teologiska perspektiv som har stor livskraft och som kan öppna nya
horisonter för nya tider. Och för nya reformationer.
Vad som driver Kristus
Jag skulle vilja stanna vid några viktiga impulser eller
tankelinjer, som jag menar vara väsentliga när vi reflekterar över
Svenska kyrkans reformatoriska uppdrag idag. För det första Luthers användning av bibeln. Luther bar förstås
i hög grad med sig även sin samtids ärvda syn på bibeln.
På
samma gång vara han förvånansvärt fri i sitt förhållande till
bibelns skrifter. Han var inte fundamentalist. Hela bibeln var inte lika
viktig. "Was Christum treibet", vad som driver Kristus – det
var hans huvudnyckel vid bibeltolkningen. Bekant är hans avfärdande av
Jakobsbrevet som "halmepisteln" och hans tveksamhet inför
Uppenbarelseboken. I en predikan apropå om Mose lag var bindande för
de kristna eller ej säger han dessutom: "Det räcker inte bara med
att gasta och ropa: Guds ord, Guds ord.
Det måste också bli fråga om
vem han har sagt det till. Gud talar väl också till änglar och
fåglar och djur av alla slag, men det angår inte mig."
De teologer som i generationen efter Luther utvecklade den lutherska
identiteten var i reformatorns efterföljd också ovilliga att låsa sig
vid omfattningen av den bibliska kanon.
Därför finns det heller ingen
uppräkning i de lutherska bekännelseskrifterna av vilka böcker som
ingår i bibelns heliga skrifter. Både på reformert och
romerskt-katolskt gjordes sådana kanonkataloger, men lutheranerna
värjde sig för fixeringar. Detta är principiellt viktigt; den
lutherska kyrkan räknar med en öppen kanon.
En öppen kanon – och därmed en kreativ och befriande användning
av bibeln, ett bibelbruk i befrielsens tjänst: Guds uppenbarelse är
öppen. Vårt sätt att tänka och tala om Gud och det andliga är inte
en gång för alla formulerat, fixt och färdigt. Utan vi både får och
måste tänka nytt i ständigt nya tider och nya situationer.
I god luthersk bibeltolkningstradition ligger även medvetenheten om
våra egna förutsättningar när vi tolkar texterna. Luther frågar
"was Christum treibet". Vilken är vår tolkningsfråga idag?
Samtalet kan fortsätta och många röster komma till tals.
Vårt ansvar
är att göra medvetna val när det gäller vad som är viktigt i bibeln
och vad vi måste avvisa – vad som fungerar som evangelium idag och
vad som inte gör det. Och just det egna privilegiet och ansvaret att tolka själv hör till
det genuint reformatoriska. Guds uppenbarelse talar till mig.
Alltså: vad betyder tron, inte för min granne, inte för alla andra,
utan just för mig?
Det personliga
Lilla katekesens förklaringar till de tre trosartiklarna illustrerar
tydligt denna personliga tillämpning. Luther betonade gärna att trons
konst just ligger i att rätt använda pronomina. Det ska vara något
som angår just mig.
Något som är existentiellt, betydelsefullt på
djupet för mig. Luthers förklaringar till trosartiklarna är en
övning i att använda pronomina. De talar alla om vad tron kan betyda,
inte för andra eller för kyrkan, utan just för mig. Under första
trosartikeln finns i katekesens utläggning ingen lära om skapelsen i
sig eller om hur den gick till. Utläggningens fokus ligger på min
tillvaro.
Luther ser på det goda han har omkring sig, ser fåglarna
under himlen, berömmer fågeln som sjunger bekymmerslöst på sin gren
för att den, till skillnad från han själv, verkligen har förstått
trons och livets konst. Och så säger han: "Jag tror, att Gud har
skapat mig och alla varelser, gett mig kropp och själ, ögon, öron och
alla lemmar, förnuft och alla sinnen och att han ännu uppehåller sin
skapelse. Dessutom försörjer han mig rikligen och dagligen med kläder
och föda, hus och hem och med allt det jag behöver till livets
uppehälle…"
Så kan en människa med 1500-talets fromma språk och mytologi
uttrycka sig som försöker ta emot livet varje dag ur Guds eller livets
hand, en människa som vet att livet inte är något hon tar sig själv
utan något som ges henne i varje ögonblick, gratis. "Utan all min
förtjänst eller värdighet".
Den tron är inget tvångssystem som jag ska pressa in mina tankar
och mitt förstånd i. Tron är ingen prestation, ingen intellektuell
rådbråkning genom vilken jag bit för bit ska övervinna
förnuftshindren och så småningom faktiskt kunna "tro"
precis som Paulus eller Luther om hur världen är beskaffad. Tron
enligt Luther är också en fri gåva. Paradoxalt säger han i
förklaringen till tredje trosartikeln: "Jag tror, att jag inte av
mitt eget förnuft eller kraft kan tro".
Om tron är en fri gåva, så kan jag kanske närma mig den på ett
annorlunda sätt. Inte som ett färdigt system, ett idépaket med
förutbestämda frågor och svar färdigt att packa upp, utan som
livshållning. Livsinställning.
En tillit till att kärleken trots allt
är tillvarons pulserande hjärta. En sådan förtröstan kan man inte
ta sig eller överta från någon annan. Men den kan växa fram, där
det finns gott om plats att växa.
Reformatoriskt sprängstoff
Från Luthers katekeser kommer impulser att själv reflektera vidare.
Så har jag personligen närmat mig dessa gamla texter. Luthers sätt
att förhålla sig till tron - tron som en personlig tolkning, tro som
befrielse från den som stänger in, och inte minst tillämpningen av
pronominet "mig" på de stora frågorna – det här rymmer
fortfarande sprängstoff, reformatorisk dynamik.
Just dynamiken i tillvaron, föränderligheten, hade Luther en
särskild blick för. Skarpt polemiserade han mot alla som ville låsa t
ex människors handlande till vissa i förväg uppgjorda lagbud och
handlingsmönster. Gustaf Wingrens epokgörande undersökning Luthers
lära om kallelsen från 1942 visar att vi fortfarande har en bit
kvar till Luthers radikalt reformatoriska inställning.
"Creare est semper novum facere", att skapa är att
ständigt göra nytt, skriver Luther. Det finns inga regler som är för
alltid givna, ingen för evigt giltig lagbok. Nej, Guds väsen är att
vara nyskapande. Guds kraft stannar inte upp. Den rör sig hela tiden
framåt, möter ständigt nya situationer och nya förhållanden, som
är omöjliga att förutse.
Därför kan inte heller vi låsa oss till vissa särskilda regler.
Lagar och förordningar är nog bra att ha och ofta praktiskt
nödvändiga, men de måste samtidigt anpassas till situationen. Ibland
måste de förändras i grunden och göras om helt, för att kärleken
ska få utrymme. En gärnings godhet avgörs bara av en enda sak: om den
är bra för min medmänniska eller ej, om den gagnar min nästa. Låser
man sig vid en viss bestämd yttre handling, så förstör man – menar
Luther – i samma ögonblick tron och den kristna friheten. Gustaf
Wingren: "Gång på gång möter vi hos Luther begrepp, som håller
systemet öppet för nyansatser, dörrar genom vilka den skapande
Guden går in i ordningsvärlden."
För Luther är det vocatio, kallelse, som är viktig, inte imitatio,
bokstavlig efterföljelse. Du och jag ska inte härma helgonen eller
andra förebilder eller ens Jesus. Det är inte det efterföljelsen går
ut på, för vi lever ju inte i deras situation. Vår kallelse är unik
i vår situation. Här och nu ska vi förverkliga det som är vår väg,
för att på bästa sätt kunna tjäna vår medmänniska.
Beredd att ompröva
Här möter återigen en för lutherskt reformatoriskt tänkande
speciell öppenhet. En öppenhet som måste innebära att en kyrka som
vill stå i reformationens tradition ständigt måste vara beredd att
ompröva, omformulera, tänka om, hitta nya vägar. Eftersom kyrkan inte
finns till för sin egen skull, utan för människors.
Detta får stora konsekvenser om man tänker på aktuella etiska
frågeställningar och konflikter, till exempel frågan om homosexuellas
samlevnad och vigsel. Gör vi allvar av lutherska principer, kan den
centrala problemställningen inte utgöras av vad som står i
tvåtusenåriga skrifter om saker som eventuellt kan ha något att göra
med det nu aktuella ämnet. Utan huvudfrågan måste vara: Hur gagnas
min medmänniska, min homosexuella medmänniska, just nu? Hur blir det
lättare för henne att leva sitt vardagsliv med värdighet och
tillförsikt? Hur stärks hans självkänsla, hans hopp, hans tro? Hur
får han eller hon hjälp att i sin tur leva ut kärlek?
Kyrkan kan inte imitera gångna tiders tänkesätt, om den ska vara
trogen sitt uppdrag i varje ny tid. Det är inte imitatio det
handlar om, utan vocatio. Och vocatio, kyrkans kallelse, i
början av 2000-talet ser med nödvändighet annorlunda ut än den
gjorde på 1500-talet, 1800-talet eller första århundradet efter
Kristus. Som Wingren uttrycker det, med en hänvisning till Luthers
kommentar till Romarbrevet: "Det som uppbygger andra människor och
skänker dem frid, kan icke på förhand fastlåsas i regler".
Reformation. Nytänkande. Nytolkning. Det måste vara levande
storheter i kyrkans liv, eftersom risken hela tiden är att det gamla
inte längre tjänar livet utan har blivit självändamål. Därför
blir reformationen aldrig färdig. 1500-talets fältrop Ecclesia
semper reformanda är för en luthersk kyrka alltid högaktuellt.
Varje generations kristna måste vara medvetna om att deras
formuleringar och ord för att beskriva trons erfarenheter är
provisoriska. Det är vår uppgift att finna orden för vår tid;
våra efterkommande måste i sin tur vara beredda att ompröva våra
formuleringar. Så måste det vara - för att skapa, det är att
ständigt göra nytt. Creare est semper novum facere.
Välgörande relativism
I det lutherska arvet finns en uppfriskande relativism, en
välgörande frihet från att leta gudomliga bud och regler för allt.
Tio Guds bud, kanonkataloger, kyrkoordningar, strukturer, det kyrkliga
ämbetets utformning, gudstjänstordningar – allt sådant tillhör
egentligen inte det viktiga.
Det måste vara underordnat kyrkans sanna
skatt, evangeliet. Ja, även trons formuleringar, symboler och dogmer måste vara
underordnade evangeliet. För det är detta – Kristuserfarenheten,
Guds närvaro hos var och en, eller hur man nu vill uttrycka det – det
är detta som är det väsentliga.
Utmaningen för kyrkan i varje ny tid och utmaningen från vårt
reformatoriska arv blir därmed inte främst att börja leta i böckerna
– bibeln eller andra böcker – efter vad reglerna eller bokstaven
säger. I stället anmäler sig den enkla och centrala frågan:
Vad är
det min medmänniska behöver? Eller annorlunda uttryckt: Hur gör vi
här och nu för att medmänniskans upprättelse, hopp och framtidstro
ska tjänas på bästa sätt?
Christer Hugo
Christer
Hugo är kyrkoherde i Dalarö-Ornö-Utö församling i Stockholms
stift. Dessförinnan var han komminister i Ljuder församling i
Växjö stift. Han medverkar också regelbundet i Smålandsposten
med krönikor. |
Svensk
Kyrkotidning
(SKT) utges av Svenska kyrkan och kan beskrivas som prästernas
tidning. Utöver artiklar, debatt och recensioner med anknytning
till teologi och kyrkans liv finns som stående inslag predikoförberedelser under
vinjetten "Inför Gudstjänsten". Den utkommer en gång i veckan och är år
2005 inne på sin 101:e årgång. Svensk Kyrkotidning finns på de flesta
större bibliotek. |
[bakgrundsbild]
Biskop
John S. Spong
Existentiell
livssyn - kristen tro?
Artiklar publicerade på Språk, tro
och religion
Artiklar,
debatt och recensioner från dagspress och tidskrifter (extern)
Språk, tro och religion - webbplatsens
förstasida (extern)
Tro och vetande 2002
Jesusdebatten 2003
Webbredaktör Carl Gustaf Olofsson
|