Artiklar,
debatt och recensioner från dagspress och tidskrifter
Artiklar publicerade på Språk, tro
och religion
Hammardebatten 2003
Inlägg
apropå Bibeltolkning
- Kyrkans Tidning
Inlägget var infört i Kyrkans Tidning nr
7/2003 (Kultur, s.21) och är en kommentar till den intensiva diskussionen
i media vintern 2003 om bibelsyn och kristen tro. Diskussionens
upprinnelse var en TT-intervju med ärkebiskop KG Hammar strax före jul
2002. Debatten har framför allt förts på Brännpunkt i Svenska
Dagbladet. (Se vidare!)
Att förakta poesin
är att krympa världen
Magnus
Ringgren
"Berättelsen
om jungfrufödelsen är bara poesi, bara en berättelse."
Ungefär så ser en vanlig invändning ut mot de
kristna dogmerna. Nyss har K G Hammar sagt något liknande, men det lilla
ordet "bara" saknas - förstås - i hans resonemang. Kritikerna
glömmer - förstås - att detta "bara" inte finns där. De går
i taket på samma lagbundna sätt som de alltid gjort, som tappade
ballonger på ett allvarsamt nöjesfält.
Om man ser saken från konstens utgångspunkt och
inte från dogmernas blir de bokstavstrognas situation ganska tvivelaktig.
De är okunniga, och man inte bara anar utan känner en lukt av förakt i
vad de säger - förakt för poesin och berättelsen.
Poesi
är nåt vackert men konstigt som kan duga vid en enklare andakt eller
i en dödsannons. Berättelser är underhållning, som på TV - och det
vet man ju hur TV ljuger.
Så enkelt är det att krympa världen till en
kanelbulles storlek.
Men var och en som tänker efter lite inser följande:
Om inte berättelsen fanns skulle inte heller världen finnas för oss. Människan
är inte människa om hon inte tolkar denna berättelse. Den som inte kan
berätta om sitt eget liv går sönder och hamnar i psykos.
Litteraturvetarna
kan det här. Det finns en blomstrande och högintressant
specialdisciplin som kallas narratologi, vetenskapen om att berätta.
Politiker och journalister kan det här. De kan
inte utöva sitt värv utan retorik, utan poetiska bilder, utan en story
om hur världen är beskaffad.
Bibeln kan det här. Den är vår kulturs största
och mest intrikata berättelse, från världens början till dess slut.
Av berättelser kan och får man inte kräva en
naturvetenskaplig sanning. Naturvetenskaperna är så att säga en annan
historia. Fysiken säger intet om hur vi bör leva. Det gör däremot berättelserna.
Föraktet
mot berättelser och poesi är farligt. Det är i sig själv en berättelse
som handlar om människor som låser in sig, boar sig i sin omedvetenhet
om hur världen blir till för oss.
Om dogmernas status och sanning vill jag inte
uttala mig; det finns så många sorters sanning. Men det är fullt möjligt
att foga in också trossatserna i en stor berättelse - kyrkan är tvåtusen
år gammal. Den dramattiska historien om Gud och världen fortsätter förminskarna
förutan. De är väl så att säga mest bifigurer i den stora romanen.
Magnus
Ringgren är född 1949 och bosatt i Uppsala. Han är
litteraturkritiker och författare. Medarbetar i bland annat
Aftonbladet, Kyrkans Tidning och Signum. Hans senaste bok är Stjärnhimlen
genom avloppsgallret: fyra essäer om Tomas Tranströmer ,
Edition Edda, 2001. |
[bakgrundsbild]
Artiklar publicerade på Språk, tro
och religion
Språk, tro och religion
- webbplatsens förstasidan
Existentiell livssyn - kristen
tro? - bok/titelsida
Artiklar, debatt och recensioner från dagspress och
tidskrifter
Hammardebatten
2003
Tro
och vetande 2002
Webbredaktör Carl Gustaf Olofsson
|