Artiklar,
debatt och recensioner från dagspress och tidskrifter Kolumn - Falu Kuriren m.fl. Kolumnen fanns att läsa i Dalarnas tidningar den 7 juli 2007. Den publiceras här med tillstånd av såväl författare som Dalarnas tidningar. (Webbpublicering 15.1.2008).
Svarta Madonnan i Hedemora
|
Inne i Hedemora kyrka står denna
sommar en träskulptur föreställande den svarta madonnan. Hon ingår i ett
större kulturprojekt kallat "sjätte sinnet" där flera
konstnärer ställer ut i kyrkor runt om i Västerås Stift.
Vi är inte så bekanta med den svarta madonnan
i vår tradition. (Däremot finns hon i bland annat Frankrike och Spanien.)
Den vita madonnan är den sida som mest har lyfts fram. Hon står för det
himmelska, den unga flickan eller himladrottningen. Tyvärr har både den
vita och den svarta madonnan misstolkats och ställts mot varandra. Den
svarta har blivit den hotfulla och farliga medan den vita har setts som den
ofarliga, den skära jungfrun som ingen man har "rört", hon som
tåligt och troget bär, följer och underordnar sig. Denna förvanskade syn
på den vita madonnan har blivit en förebild från kristen tradition som
pådyvlats kvinnor genom tiderna. Det har manat kvinnor till fortsatt
underordning och följsamhet många gånger med destruktiv självförnekelse
som följd. Jag är glad över att statyn finns i vår
kyrka. Jag tror att vi verkligen behöver henne. Inte bara därför att hon
är en stark och modig kvinna. Lika mycket därför att hon vet något om
mörker och den kraft som ligger i livskrisens erfarenheter. På ett sätt
är hon en direkt parallell till påskens resa genom död till nytt liv. Jag tycker också att det är viktigt att hon just är kvinna. Vi har haft gott om manliga uttryck för det gudomliga i vår tradition. Men vi behöver båda sidorna, både man och kvinna, för att bli hela varelser. För att vi ska bli helare som människor krävs att de gudomliga föreställningarna blir helare. Då måste så mycket av livet som möjligt få finnas med.
Kolumner av Inga-Lill Örnerfors Modin Biskop
John S. Spong
|