Artiklar,
debatt och recensioner från dagspress och tidskrifter Kolumn - Falu Kuriren m.fl. Kolumnen fanns att läsa i Dalarnas tidningar den 13 augusti 2007. Den publiceras här med tillstånd av såväl författare som Dalarnas tidningar. (Webbpublicering 15.1.2008).
Förklaring och fördunkling
|
"Si, världen är förklarad –
i vetenskapens ljus, fördunklar all vår oro och smärta. Nu är det inte
långt emellan människornas hus, men långt emellan hjärta och
hjärta." En insikt som Nils Ferlin
hade för ganska länge sedan.
Förr bemötte vi tillvaron med tro, magi och
vidskeplighet. Vi trädde våra sjuka barn genom trädens håligheter för
att få dem friska. I Vilhelm Mobergs Raskens framgår hur man tänkte sig
att allt kom från Gud, ont som gott. En gudstro som nästan angränsar till
ödestro där Gud är nyckfull, obegriplig och orättvis. Ida hindrar Gustav
från att gräla på Gud för torkan. Det kan straffa sig att vredgas. De
är helt utelämnade till Guds välvilja eller bortvändhet. Ändå verkar det vara något som fattas. En
människa är ju mer än bara kolväten. Och vetenskapen är ödmjuk och
tydlig med att det mesta är antaganden och hypoteser och fungerar därför
inte som en ersättning för de gamla mer heltäckande föreställningarna.
Mycket blir kvar hängande i luften. När livet brister och tillvaron slås sönder
inser vi att vi i grunden inte råder över särskilt mycket. Egentligen är
livet fortfarande obegripligt. Det verkar ibland som om vi i vår tid har
svårt att acceptera det. Vi vill gärna veta och förstå och tro oss om
att ha kontroll. Men vi har ibland att delta utan att alltid förstå. (Utan
att därmed backa från vårt ansvar.) Kanske vi förutom vetenskapen ändå
behöver konsten, myten och mystiken. Som varken är lögn eller saga, men
vill gestalta någonting som finns och göra gestaltningen tillräckligt
rymlig så att allt får plats, både vår skräck och vår lycka, både det
tydliga och de mer gåtfulla erfarenheterna. Allt måste få sitt uttryck,
sin plats, sitt utrymme. Även det obegripliga.
Kolumner av Inga-Lill Örnerfors Modin Biskop
John S. Spong
|