Artiklar,
debatt och recensioner från dagspress och tidskrifter Kolumn - Falu Kuriren m.fl. Kolumnen fanns att läsa i Dalarnas tidningar den 10 oktober 2005. Den publiceras här med tillstånd av såväl författare som Dalarnas tidningar. (Webbpublicering 23.2.2006).
Bibliska berättelser
|
Har nyligen varit på
mitt andra seminarium med den kontroversielle amerikanske biskopen John
Shelby Spong. Han säger ungefär det som vi teologistudenter fått lära
oss redan vid universiteten nämligen att bibelns berättelser inte är att
betraktas som historiska eller verkliga i den bemärkelsen vi är vana att
läsa historieböcker eller nalkas media. Berättelserna är mytologiska och
ärvda ur den judiska berättartraditionen. Det betyder inte att de är
osanna. Inte mer än en dikt är osann. Snarare är myter mer sanna än
mycket annat vi möter. Sanna, men inte historiska. En myt är en djupare
form av berättelse som försöker beskriva människan och livet på ett
djupare plan. Det som berättas har på ett sätt aldrig hänt. Samtidigt
händer det ständigt. Biskop Spong är drastisk och kallar det mesta av
bibliskt stoff för ohistoriskt (och har heller aldrig haft för avsikt att
vara). Men berättelserna fungerar som de är tänkta att göra om vi ser
dem som myter som vill hjälpa oss att se och tolka livet. På liknande
sätt har många av oss varit hjälpta av de stora sagorna när vi växte
upp, som handlar om mod och förändring, styvmoderlig behandling och
övergivenhet, liv och död. Myter är viktiga. De förmedlar dyrbar
livserfarenhet vidare genom generationer.
Jag tror det är viktigt att komma ihåg att allt stoff i bibeln från början varit muntligt traderat som i ett långt senare skede skrivits ned i text. Det hjälper oss att se vad det är vi har att göra med, nämligen mänskliga berättelser om Gud och livet. Det liv de människorna levde i den tid och tradition där berättelserna är tillkomna. Förmedlade av människor genom årtusenden, formade i syfte att försöka begripa sig på liv och död och skapa mening och mönster i en tuff tillvaro. Så kan vi, om vi vill, fortsätta läsa bibelns berättelser men med andra glasögon, mera inställda på djupseende. Vad ligger bakom texten? Vad vill förmedlas? Vad kan jag lära mig om mig själv, mina medmänniskor, Gud och livet? Är jag hjälpt av berättelserna? Kan jag växa, utvecklas och fördjupas av det jag läser? I såfall: bra. Annars: lämna berättelsen därhän. Mycket av bibliskt stoff menar jag att vi varken behöver läsa, begripa, än mindre försvara. Vi får, som Luther, lyfta på hatten och gå vidare.
Kolumner av Inga-Lill Örnerfors Modin Biskop
John S. Spong
|