[Artiklar, debatt och recensioner
från dagspress och tidskrifter]
De icke-religiösa glöms bort. "Riksdagens beslut ledde bara till ett särboförhållande. Kyrkan har fortfarande allt för stora privilegier."
Maciej Zaremba har i fyra stora artiklar analyserat kyrkans situation
inför den ändrade relationen med staten. Han ger en intressant bakgrundsbeskrivning men
kritiserar framför allt kyrkan och gör det - utan att klart redovisa det - från ett
synbarligen kristet perspektiv. Detta är givetvis möjligt men kanske artikelserien hört
hemma mer i Kyrkans tidning än i det organ, där en gång Herbert Tingsten och Ingemar
Hedenius analyserade världen utifrån en kulturradikal utgångspunkt. |
KYRKANS FÖRSTA SEGER gäller kyrkoavgiften.
Den nya lagen om den svenska kyrkan föreskriver att medlemmar skall betala den kyrkoavgift,
som ersätter dagens kyrkoskatt. Staten fortsätter med att driva in avgiften tillsammans
med stats- och kommunalskatt. Det sker i framtiden kostnadsfritt och värdet beräknas
till ca 400 milj. kr, ett belopp som kyrkan idag får betala staten och som nu
efterskänks. Den inkomstrelaterade avgiften kan betraktas som en skatt. Inga andra av
landets viktiga organisationer än kyrka och samfund skulle drömma om att få staten som
indrivningsmakt med kronofogden som sista instans. Kyrkoavgiften anges på skattsedeln och
beräknas på den kommunalt beskattningsbara inkomsten. Avgiften varierar men kan i
medelinkomstlägen uppgå till 2 000 3000 kr per år. DEN ANDRA SEGERN gäller begravningsavgiften.
Kyrkan får ett generellt monopol på begravningsverksamheten, dvs. församlingarna
blir huvudmän för en verksamhet, som riktar sig till alla svenska medborgare oavsett
deras trosuppfattning, judar, muslimer eller dem utan religiös förankring. Två kommuner
har dock fått behålla ansvaret, nämligen Stockholm och Tranås. Regeringen kan
bestämma om ytterligare kommuner efter ansökan. Detta beslöt riksdagen trots att många
remissinstanser ansåg att ett generellt kommunalt huvudmannaskap var den enda ur
religionsfrihetssynpunkt tillfredsställande lösningen. KYRKANS CENTRALA ROLL idag är att vara ceremoniproducent. Det motiverar medlemskapet för många. Men efterfrågan minskar, under l990-talet uppemot en tredjedel för dop, konfirmation och vigslar inom kyrkan. En orsak till att fortfarande så många använder sig av kyrkans ceremonier är bristen på goda alternativ. Det gäller både former och lämpliga lokaler. RIKSDAGSBESLUTET bortser från behovet av jämställdhet
mellan troende och personer med en icke-religös livssyn. I själva verket finns här
angelägna behov av offentliga initiativ och insatser i samverkan med det civila
samhället. Menar regeringen att det endast är de fria samfunden som skall stödjas för
deras bidrag till den normbildningsprocess som är "nödvändig för att
upprätthålla och stärka de grundläggande värderingar som vårt samhälle vilar
på"?
En fri kyrka? 28/11 (Zaremba 1:a)
[bakgrundsbild]
Artiklar,
debatt och recensioner från dagspress och tidskrifter (extern)
Webbredaktör Carl Gustaf Olofsson. Epost: stor2@existentiell-tro.net
|