Biskop
John S. Spong Artikel - Coniunctio Artikel publicerades i Coniunctio nr 1/2004. Såväl artikelförfattare som Coniunctio har gett sitt tillstånd till webbpubliceringen. (Webbpublicering 13.2.2004).
Det gamla finns inte mer
|
"Det gamla finns inte
mer", skriver den
episkopale biskopen John Shelby Spong (USA) i "A New Christianity
For A New World" med underrubriken "Why Traditional Faith Is Dying
& How A New Faith Is Being Born" (2001). |
|
nödvändiga. Ingen kan i längden sätta
"tro" till vad hierarkier beslutar om andliga ting, t ex den
kristna uppenbarelsen. John Spong (f. 1931), biskop i Newark över 20 år, har ett 20-tal böcker och skrifter bakom sig och föreläser numera på många håll i världen, bl a på universitet och vid prästseminarier om sin "nya kristendom". Särskilt klart framstår behovet av förnyelse i kontakten med den unga generationen, skriver han. Där gäller mer än någonsin "Det gamla finns inte mer". De av oss som följde debatten om "Jesusmanifestet" våren 2003 med början i Svenska Dagbladet kunde dock märka, att skillnader i tolkning nu börjar följa andra kriterier än både generationstillhörighet och samfundsgränser. Ändå har många även i det förflutna vetat, att kristendom är "en process i tiden", som Spong skriver. Varför fick vi inte, vid min egen prästutbildning på 70-talet, en rejäl kontakt med vad kyrkohistorikern Adolf Harnack skrev redan 1901:
(Ur "What is Christianity?"; övers. fr eng.)
Och det nya är ännu inte här Hur kommer då tankar på en ny
reformation att tas emot? Ja, fientlighet är att vänta från många
traditionellt religiösa med sin "stamkultur" och sina krav
på de kristna formernas eviga giltighet. Kanske vill man inte heller
avstå från den tro som hjälpligt fyller trygghetsbehoven? Till oss
alla säger Spong: Vi måste bli myndiga och religiöst vuxna.
Utmaningen är nu att avstå från all falsk trygghet. "Before God
and with God we live without God", sade en gång Dietrich
Bonhoeffer.
Ett nytt gudsbegrepp Ett nytt gudsbegrepp kan hämtas från
människans djupare andliga erfarenhet och särskilt från den mystik
som inte gjort sig beroende av begränsande former och färdiga tilltal.
Mycket av det vi upplevt som kristet och heligt är förknippat med en
personlig Gud, som vi därför ständigt frestas att hålla fast vid.
Den Guden kan beskrivas som ett "väsen med övernaturlig, makt,
utanför världen men ibland verksam i den". Bl a Jung hade svårt
att tro på en sådan Gud, där allt som refererar till Gud är något
absolut, något som förväntas stå i ett förhållande till människan
som alltid kan erfaras positivt. Vår ökade medvetenhet, liksom
vetenskap, konst och mystisk erfarenhet kolliderar alltså med ljuset,
kärleken, allmakten och faderligheten som enahanda gudsattribut.
Kristendomens gamla gudsbild har förlorat sin attraktionskraft och
människans medvetande börjar öppna sig för en ny - till en början
parallell? - definition av Gud som Allt Varandes Grund (The Ground of
All Being).
En ursprunglig Kristus Också Kristus, som främsta symbol
för vår troshistoria, måste omtolkas, eftersom den gamla gudsbilden
krympt det kristna livet. Jesus är människa - men själva betydelsen
av att vara människa håller på att förändras! Gränsen mellan
mänskligt och gudomligt är konstlad och suddas ut allt mer. Mänskligt
och gudomligt kan inte förbli åtskilda, utan kommer att blandas och
"invadera" varandra. Vi behöver en teologi som bevarar det
gudomliga, men inte som en övernaturlig Gud, utan som en som gör Allt
Varandes Grund synlig och känd. Om man fortsätter att läsa Nya
Testamentet "kronologiskt", tycks Jesu mänsklighet avta mer
och mer och hans gudomlighet tillta. Några årtionden efter
texternas tillkomst var trossystemet fullbordat. Jesus var Gud och
människa, en trossats som till och med försvarades med hot om
dödsstraff.
Och en ny bild I Matt 15:15 frågar Jesus vem
lärjungarna säger att han är. Och Simon Petrus svarar : "Du
är Messias, den levande Gudens son." Kan det svaret uppenbara
en ny mening? Kan vi beskriva Jesus utan att tillgripa inkarnationen och
treenigheten? Spong ger följande bild: Jesus var en man med större
djup och mer liv än någon annan. Han visar en väg till gudsriket och
hur alla murar mellan människor kan rivas. Han kallar oss att
överskrida alla gränser mellan folk och raser: "Nu är ingen
längre jude eller grek" (Gal 3:28) och "Gå därför ut och
gör alla folk till lärjungar" (Matt 28:19). Vi möter en
universell Kristus, fördomsfri och mycket mänsklig - också ifråga om
kön och sexualitet. Han vänder sig till alla, rena och orena, sjuka
och friska; han står över sabbatsbudet och fördömer inte
äktenskapsbryterskan. Han visar vägen till en ny mänsklighet, där
Gud inte kan begränsas till något religiöst system. Målet är det
viktiga, inte den individuella vägen. Han äger inte sitt liv och kan
därför ge bort det. Han tar risker och sätter aldrig säkerheten
främst. Allt Varandes Grund kan erfaras genom Jesus som är "Guds
ord" - men inte Gud! Han är gudsnärvaro, en port, en öppen
kanal.
Det finns ingen arvsynd. Det onda är verkligt C G Jung vände sig med kraft mot begreppet "privatio boni", det vill säga det onda definierat som en frånvaro av det goda. Det onda är verkligt och en väns proklamation "det måste gå att vara kristen och intellektuellt hederlig" kommer för mig vid läsningen av Spong. Erfarenheten säger oss att gott och ont tillhör människan ("are intimately united"), men inte som något biologiskt arv. Det onda kommer, säger Spong i likhet med Jung, ur vår medvetenhet och ur kampen för vår överlevnad. Framför allt det sista ligger bakom krigen, slaveriet, apartheid, kvinnoförtrycket, homofobin etc. Några förminskas eller dödas för att andra ska leva! Vi är inte "fallna", utan ofullkomliga. Liksom den jungianske analytikern Edward Edinger talar Spong om hur skuggan måste tas in i både gudsbilden och människosynen. Satan - som extern gestalt - är på väg att lämna vårt medvetande, men ont och gott fortsätter att vara bundna till oss och till varandra. Kyrkans roll är att låta de splittrade delarna förenas och människans kallelse är att alltid "praktisera helhet". Vägen dit, skulle Jungvänner säga, är människans individuationsprocess som en erkänd del i en ny kristendom.
Från mission till universalism Kyrkan måste överge alla anspråk på
makt och överhöghet, också som en markering i förhållande till det
förflutna. Religion får aldrig mer brukas som försvar för kolonial
erövring och Allt Varandes Grund kan inte begränsas till något
religiöst system. Detta behöver dock inte leda till någon förlust av
den gudserfarenhet som möter i Jesus Kristus.
Vad handlar då bön om? Spong citerar här Pauli ord "... be ständigt..." (1 Tess 5:17) och Jesu ord "Be, och ni skall få" (Matt 7:7). Men om vi inte får vad vi ber om? Hur handskas vi med brist på bönhörelse? Spong återger en dikt av den walesiske prästen och poeten R. S.Thomas.
(övers. M. Blom och O. von Friesen) Kan och bör vi upphöra att be till en
personlig Gud, även om det börjar klarna att bön också handlar om
något annat? Den personliga relationen till Gud med tilltal och samtal
är nyckelord i vår tradition. Men Spong säger provokativt: Blir vår
bön mest som en önskan till jultomten? Det vill säga fortfarande som
våra förfäder tänkte, när de i ångest vände sig till en
beskyddare, en himmelsk förälder. Och när vår bön inte blir
uppfylld, gör vi som i R.S.Thomas dikt? Förklarar "Guds
tystnad" med vår egen ovärdighet? Eller säger vi oss kanske, att
Gud ville något annat? Till och med att Gud inte räckte till?
Behövs kyrkan? Om kyrkan överlever, vet vi inte. Vad
vi tror är, att människan alltid kommer att behöva platser,
där hon kan lovsjunga Gud och fira vad människan är, dela
erfarenheten att vara människa. Bibelns berättelser ska fortfarande
reciteras och tolkas för sin samtid, liksom också andra berättelser
ur människans långa utvecklingshistoria, ja, allt som hjälper oss att
minnas vår förbundenhet med allt levande, det ömsesidiga beroendet
mellan alla delar av skapelsen. Medvetandets gåva behöver hedras och
vi måste ge plats för vår rädsla för begränsning och död. Alla
människors enhet ska poängteras, kyrkan verka för att minska klyftan
mellan rika och fattiga och bekvämlighet och ekonomisk tillväxt aldrig
sättas före kommande generationers behov.
Ecclesias ansikte utåt Betyder det då något för världen, om vi inte längre definierar Gud i enbart personliga termer? Det beror på hur vi går tillväga. Vi får inte falla för den gamla frestelsen att hävda någon överhöghet. Mångfald och frihet ska kunna erfaras, gammalt och nytt få existera sida vid sida. Men vi får inte glömma den nya generationens krav på att möta respekt för vetenskapen och att få möta ett språk i tiden. Det innebär, att budskapet också måste kunna förstås politiskt och vara emot alla begränsningar såsom patriarkat, rasism, homofobi och ekonomiskt förtryck. Ecclesia ska alltid vara mottaglig för kritik och handling ses som viktigare än lärosatser. Ingen får längre ta monopol på sanningen. Vägen ligger öppen mot det universella.
Det personliga åtagandet Vad gäller då mig själv, när utmaningarna kommer och dramatiska förändringar väntar? Spong menar, att vi som vill ta ansvar måste visa var vi står. Politiska och etiska kompromisser som är oförenliga med kristen tro måste lämnas, liksom den patriarkaliska strukturen, alla fördomar om ras och kön och också föreställningen att våra dogmer är oföränderliga och de heliga texterna felfria. Vi måste lämna illusionen att någon äger den rätta tron. Spong fortsätter:
-Gör mig sällskap i den nya exilen, säger John Spong. Välkomna en ny reformation!
Aktuella böcker av J. S. Spong:
[bakgrundsbild] Biskop
John S. Spong Webbredaktör Carl Gustaf Olofsson |