Artiklar,
debatt och recensioner från dagspress och tidskrifter Refuserat debattinlägg Inlägget skickades in till Brännpunkt på Svenska Dagbladet den 2 mars som ett inlägg i Hammardebatten och refuserades. Det har bearbetats något innan webbpubliceringen här på Språk, tro och religion den 21.3.2003. [tillbaka]
Livets väg och kyrkans uppdrag.
DEN BIBLISKA METAFOREN "LIVETS
VÄG" har en poetisk kraft som genom åren fortsatt att ställa
krav på eftertanke. Jag har alltmer kommit att förstå detta bibliska
uttryck på ett generellt sätt. Kännetecknet på att en människa vandrar livets väg
är att hon befinner sig i en livsprocess med en växande förmåga till kärlek och
medkänsla, med en växande tolerans och ödmjukhet gentemot det olika och
annorlunda och med en växande grundupplevelse av mening och
hemhörighet i tillvaron. Att man befinner sig på livets väg är
utifrån detta perspektiv också grundförutsättningen för all genuin
livsglädje. VAD ÄR DÅ GRUNDEN för ett
kristet liv? Att efter bästa förmåga försöka vandra livets
väg eller att omfatta den 'rätta' bekännelsen? Vad har
trosbekännelsernas uppgift varit historiskt och borde vara nu? Ett
stöd för att vandra livets väg eller en sorts intellektuella
föreställningar man måste omfatta för att bli salig (som det faktiskt
formuleras i den Athanasianska
bekännelsen, den minst kända av de tre bekännelser som katoliker
och protestanter har gemensamt)? Vad är kyrkans och den kristna
församlingens uppgift? Att få oss att omfatta de rätta
trosföreställningarna eller att med hjälp av bibliska berättelser, rit
och förkunnelse stödja oss att vandra livets väg? OM MAN TOLKAR KRISTEN TRO och
kyrkans uppdrag utifrån metaforen 'livets väg' är en av kyrkans
viktigaste intellektuella uppgifter att med hjälp av all den kunskap som
kulturen frambringat ständigt reflektera över vad som kan stödja
människor att vandra livets väg och vilka mekanismer och
omständigheter som kan underminera eller omintetgöra detta. En kyrka som
inte befinner sig i frontlinjen när det gäller förståelsen av livets
väg har hamnat ur kurs och sviker sitt uppdrag. Idag befinner sig enligt
min mening varken den katolska kyrkan, frikyrkorörelsen eller Svenska
kyrkan i denna frontlinje. [tillbaka]
Hammardebatten 2003 Webbredaktör Carl Gustaf Olofsson
|