Artiklar publicerade på Språk, tro
och religion
Artiklar/texter av Carl Gustaf Olofsson
Debattinlägg
publicerat på Opinion i Östran den 31 juli 2009.
Humanisternas
kampanj med annonser och ett manifest på DN Debatt försommaren 2009
väckte mycket debatt. Inspirationen till detta debattinlägg var två
inlägg på DN Kultur av Inger Edelfeldt (12 juli) och Leif Zern (20
juli). Jag tyckte att
dom bröt de förut ganska förutsägbara och låsta positionerna och öppnade
dörren mot något nytt. Optimistiskt försökte jag få in ett inlägg på DN Kultur
med rubriken "Andlighet från ett
existentiellt perspektiv" väl medveten om att chanserna var väldigt små. Och det
blev vänligt refuserat med motiveringen att man hade satt punkt för
debatten. Det blev en snabb omarbetning för att kunna passa in på
Opinion i vårt andra husorgan Östran (fd. Östra Småland).
Nedkortning från 5000 till 4000 tecken och i stället en anknytning
till en intervju i Östran med Håkan Juholt (6 september 2008), socialdemokratisk
toppolitiker från Oskarshamn. Den kom in direkt. Östran kortade ner
mitt rubrikförslag till "Kyrkan och
andligheten" (mitt var "Kyrkopolitik och existentiell
andlighet").
Här kommer inlägget i Östran. Det finns sedan publiceringsdagen på
Östrans webbplats (ny länk 14.11.2014). Webbpublicering här på Språk, tro och
religion 20.2.2010.
Kyrkan och andligheten
Carl Gustaf
Olofsson
Humanisternas annonskampanj under
försommaren på temat "Gud finns nog inte" tillsammans med
deras religionskritiska manifest på DN Debatt har väckt starka
reaktioner. Företrädare för såväl traditionellt religiösa som
delar av kultursverige har gått till motattack och anklagat
Humanisterna för en ytlig religionskritik. Trots allt som skrivits är
det ett perspektiv som ännu inte blivit tydligt. Det anknyter till
det sekulära andliga behov som t.ex. Håkan Juholt uttryckte i en spännande
intervju i Östran för snart ett år sedan.
Låt oss pröva tanken att vi lever
med en "existentiell andlig dimension" genom att vi är människor.
Den blev en del av människans grundvillkor från den stund i
historiens gryning när hon blev medveten om sin dödlighet.
Den har
att göra med ändlighet, död, skuld, ansvar, kärlek, mening,
delaktighet, svek, längtan - och i vår tid i högsta grad med ansvar
för samhälle, demokrati och jordens framtid. Den kan rymma benådade
ögonblick av gränslös förundran, oresonlig livsglädje, hemhörighet
i tillvaron som kan tyckas helt oberoende av de tillfälliga livsomständigheterna.
Och förfärliga ögonblick av hopplöshet, mörker, att vara utestängd
från livet.
I drömmar
och visioner kan det skapas storslagna iscensättningar av dessa
teman. De kan utgöra grunden för såväl svåra kriser som djupgående
insikter som ibland radikalt kan förändra engagemang och
livsinriktning.
Denna dimension finns som en
realitet i våra liv oavsett hur vi tolkar dess grund. Vi kan skärma
av eller förneka den med meningsförlust och förytligande av våra
liv som följd. Den är lika substantiell oberoende av om vi tror på
någon Gud och högre makter som kan gripa in i våra liv eller ej. Själv
tillhör jag de som ’inte tror’ i detta speciella avseende.
Fram
till modern tid är det de religiösa traditionerna som har tolkat och
gett uttryck åt denna sida av livet. I vår tid är det vanligare att
denna existentiella andliga dimension får djup och skärpa i
litteratur, musik, konst och film i den sekulära kulturen än inom de
etablerade religiösa traditionerna. Inom dessa är det alltför
vanligt att man inte kan se och erkänna denna dimension när den
formuleras utanför och oberoende av föreställningar om bortomvärldsliga
krafter och makter. Man bidrar då till att osynliggöra de människor
som lever och brottas med livets djup och allvar utifrån detta
perspektiv. Indirekt förnekar man då också den tradition man anser
sig förvalta.
Genom
att skilja ut denna existentiella andliga dimension får man också
hjälp att förstå
lite mer av det släktskap mellan religiöst språk och konstnärligt
som många intuitivt känner.
Jag håller med om det mesta i
Humanisternas manifest. Men något viktigt saknas. Jag tror att åtminstone
en del av förklaringen till dess förbryllande platthet finns just här.
Man har som organisation ingen medveten och genomarbetad syn på denna
sekulära andliga dimension. Där är man märkligt nog i samma läge
som t.ex. Svenska kyrkan. I det senare fallet är det dock mer beklämmande.
Där finna många enskilda företrädare som är väl medvetna om
problematiken, där finns kompetens och ekonomiska resurser. Om det
beror på rädsla och bekvämlighet hos de framåtriktade krafterna
eller de konservativa traditionalisternas styrka att man inte lyckats
producera något dokument med lärostatus kring detta kan jag inte
uttala mig om.
Jag tror att kyrkan behövs
som en "plats för livets allvar" som en ateistisk
kulturskribent uttryckte det i Svenska Dagbladet efter
tsunamikatastrofen.
För att kyrkan med kraft ska kunna
etableras som en sådan plats behövs en genomarbetad och
organisatoriskt förankrad syn på den existentiella andliga
dimensionen.
Inför ett stundande kyrkoval kan det
också betonas att jag tror att det är större chans för detta om frågan
kommer in i den kyrkopolitiska agendan än om den lämnas till kyrkans
ämbetsbärare.
Carl Gustaf Olofsson
Ansvarig för webbplatsen "Språk, tro och religion"
www.existentiell-tro.net
[bakgrundsbild]
Språk, tro och religion
- webbplatsens förstasidan
Existentiell livssyn - kristen
tro? - bok/titelsida
Livssyn, språk och religiositet
Artiklar/texter av Carl Gustaf Olofsson
Hammardebatten
(Jesusdebatten i SvD) 2003
Webbredaktör Carl Gustaf Olofsson
|