Existentiell
livssyn - kristen tro? Nedanstående sex teser utgör grundbultarna i den existentiella livssyn som på olika sätt kommer till uttryck i Carl Gustaf Olofssons texter på webbplatsen Språk, tro och religion. De utvecklas på ett genomarbetat sätt i kapitel 2, 3 och 4 i boken Existentiell livssyn – kristen tro?. Där sätts de också efterhand in i ett systematiskt teologiskt sammanhang och får efterhand rangen av filosofisk-teologiska grundbultar i den existensdynamiska teologin.
Sex teser
Tes
1: Kärlek,
medkänsla och förnuft
är sårbara kvaliteter som kan utvecklas mot allt större bärighet
i vår kroppsliga, förgängliga existens som människor. I bästa fall
kan de utvecklas till gränsöverskridande krafter. Tes
2:
Ett ansvarigt förhållande till 'samvetets, hjärtats och sanningens röster'
är av avgörande betydelse för att en grundupplevelse av självrespekt,
mening och hemhörighet i tillvaron ska kunna utvecklas och fördjupas i
våra liv. I detta ingår att erkänna våra nederlag och vår skuld när
vi har svikit dessa inre krav och inte fly från den smärta det innebär. Tes
3:
En villighet att förhålla oss existensutforskande
- dvs att ärligt försöka utforska, förstå och erkänna den smärta,
tvetydighet och utsatthet som är förbunden med att vara människa - är
nödvändig för att medkänsla och kärlek ska kunna ta form i våra
liv och utvecklas mot allt större kraft och bärighet. Tes
4: Om vi i all vår
bristfällighet efter bästa förmåga medvetet bejakar kärlekens,
medkänslans och förnuftets
tillblivelse och fördjupning i våra egna och andras liv och i världen förstärks en
inre process av integration och mognad på ett avgörande sätt. Tes
5: Ju
större mått av av giltig kunskap och bärande gestaltningar det finns
i en kultur om möjligheterna och förutsättningarna för kärlekens,
medkänslans och förnuftets utveckling hos oss som enskilda människor och i ju större
utsträckning denna sida av kulturen är närvarande i människors
vardagsliv desto bättre är förutsättningarna för denna
inkarnationsprocess hos den enskilda människan i denna kultur. (Demokratitesen)
Dessa teser kan man argumentera för och emot i termer av sant och falskt. Det innebär att de har någon sorts referens till den verklighet vi lever i som människor (se vidare den filosofisk- ontologiska diskussionen i kapitel 9: "Kunskapsanspråk och verklighetsförankring"). De bör förstås diskuteras och skärskådas utifrån alla de empiriska, analytiska och erfarenhetsmässiga kunskapsmedel som står oss till buds. Den första och viktigaste frågan är vad vi har för personliga erfarenheter som talar för respektive emot deras giltighet. Till
påstående 2, 3 och 4 kan tilläggas: Oktober 2002 - februari 2008 - december 2011 Se också Sex teser respektive Kunskapsfråga och vision på Gustafs videoblogg.
Språk, tro och religion
- webbplatsens förstasidan Webbredaktör Carl Gustaf Olofsson
|