Kunskapsfråga
och vision Apropå lanseringen och publiceringen av boken "Farlig förenkling - om religion och politik utifrån Sverigedemokraterna och Humanisterna” av Elisabeth Gerle (Nya Doxa, 2010). Texten är webbpublicerad den 5 oktober 2010.
Till
försvar för Humanisterna gentemot
Som bakgrund kan det sägas att jag inte har detaljkännedom om Humanisterna. Jag har läst Christer Sturmarks bok "Tro och vetande 2.0", lyssnat på några debatter och hört en intervju med honom i radio P1:s ”Samtal pågår” för några år sedan. Som vältalig ordförande för Humanisterna har han blivit något av rikskändis. Han framstår för mig som en sympatisk, engagerad och ärlig debattör på ett viktigt område, även om jag inte håller med om allt. Om man vill få en bild av undertecknads förhållande till den komplicerade religions- och livsåskådningsproblematik som finns i spänningen mellan Humanisterna och den svenska kristenheten kan man läsa en kort debattartikel med rubriken Kyrkan och andligheten som var publicerad i Östran (småländsk lokaltidning) i anslutning till förra sommarens intensiva debatt kring Humanisternas kampanj "Gud finns nog inte". Under loppet av ungefär tre veckor har jag gått igenom en lite speciell personlig process visavi teologen och etikprofessorn Elisabeth Gerle, hennes bok "Farlig förenkling. Religion och politik utifrån Sverigedemokraterna och Humanistern" och dess lansering i Kyrkans Tidning (9 september) och på DN Debatt (11 september). Den har gått från en lite slapp axelryckning till att jag den senaste veckan blivit riktigt upprörd och arg. En vag känsla av obehag inför jämförelsen mellan Humanisterna och Sverigedemokraterna och vad som tycktes vara rejäla förenklingar ville inte riktigt släppa taget. Men det dröjde ändå bortåt två veckor efter dessa båda artiklar innan jag gick vidare. |
Jag ska illustrera problematiken genom att ta upp mitt möte med en av professor Gerles retoriska figurer: Humanisterna ser religion som roten till allt ont. I Kyrkans Tidning den 9 september (nr 36) fanns en intervju med Elisabeth Gerle med direkt anknytning till boken "Farlig förenkling. Religion och politik utifrån Sverigedemokraterna och Humanisterna” som då just kommit ut. Rubriken är ”Gerle utmanar Humanisterna” och halva sidan täcktes av en charmigt leende Gerle. Det var mitt första möte med bokens existens. Jag prenumererar på Kyrkans Tidning och läste artikeln sådär lite vardagsslappt. Det var flera saker som skavde lite och kändes överdrivna. Jag kände förvåning och ett stråk av olust inför boktitel och ingress. Men inte mer. Ingressen är: "Sverigedemokraterna och förbundet Humanisterna har mer gemensamt än de vill tro. Det hävdar prästen och forskaren Elisabeth Gerle i en bok som väckt debatt redan innan den kommit ut." Ungefär mitt i artikeln finns följande passus: Humanisterna framställer kategoriskt religion som roten till allt ont och det moderna som något rationellt och ateistiskt. De tycks omedvetna om att de samtidigt utmålar ”de andra” – de som inte är som vi, som ett problem, säger Elisabeth Gerle. (s.6)(min kursivering) Det är en
tidningsartikel och man kan tänka sig att formuleringen "Humanisterna
framställer kategoriskt religion som roten till allt ont" har
slunkit igenom som en slarvig muntlig formulering. Jag läser det mest
som ett stundens uttryck för det ganska vanliga kristna obehaget visavi
den sortens närgången, påstridig och konkret religionskritik som
Humanisterna står för. Obehagskänslan
kring Gerles dåligt underbyggda retorik som på allvar bitit sig fast
efter att jag sett ABF-diskussionen gör att jag lite planlöst börjar
vandra runt på Internet. Inte minst kollar jag in Humanisternas
hemsida. Jag läser Humanisternas idéprogram, läser hur de
officianter för sekulära ceremonier som finns att hitta på
Humanisternas hemsida presenterar sig. Officianterna känns genomgående
väldigt sympatiska. Jag ser några fler videoupptagningar i deras
utmärkta videoarkiv, läser några artiklar och hamnar till slut på en
blogg. Detta fantastiska Internet! Efter en del sökande på Internet hittar jag både dokumentärfilmen "The Root of All Evil?" - observera frågetecknet - som gjordes av Richard Dawkins för Channel4 i England och följande presentation: The Root of All Evil? is a television documentary, written and presented by Richard Dawkins, in which he argues that the world would be better off without religion. The documentary was first broadcast in January 2006, in the form of two 45-minute episodes (excluding advertisement breaks), on Channel 4 in the UK. Dawkins has said that the title "The Root of All Evil?" was not his preferred choice, but that Channel 4 had insisted on it to create controversy.[1] His sole concession from the producers on the title was the addition of the question mark. Dawkins has stated that the notion of anything being the root of all evil is ridiculous.[2] Dawkins's book The God Delusion, released in September 2006, goes on to examine the topics raised in the documentary in greater detail. The God Delusion explores the unproven beliefs that are treated as factual by many religions and the extremes to which some followers have taken them. (min kursivering) Kommen så här långt inser jag att jag måste kolla vad det står i baksidestexten. Kan verkligen Sturmark ha citerat rätt i sitt inledningsanförande på ABF? På Elisabeth Gerles egen hemsida – www.elisabethgerle.se – hittar jag baksidestexten. I sista stycket kan man läsa:
Det är först nu som det blir fullt klart att etikprofessor Gerles påståendet att "humanisterna ser religion som roten till allt ont" inte är någon slarvig intervjugrej. Det är en medveten retorisk figur. Jag blev upprörd när jag genom ABF-diskussionen förstod hur slarviga och dåligt belagda många av Gerles påståenden och resonemang var. Men det är först när jag konkret och handfast läste bokens baksidestext som jag blev skakad i djupet av min varelse. Etikprofessorn
och teologen Elisabeth Gerle har med sin stora inomkyrkliga, teologiska
auktoritet etablerat en grovt missvisande retorisk figur. Självklart
så påverkar hon inte några Humanister till att hoppa av Humanisterna
eller ändra uppfattning. Och hon måste vara klart medveten om att hon
inte kan bidra till att skapa ett öppnare debattklimat med den sortens
grova och missvisande retoriska figurer. Så det kan knappast ha varit
syftet med boken. Det är något med Elisabeth Gerles grepp och retorik i intervjun i Kyrkans Tidning, i artikeln på DN Debatt och i ABF-framträdandet som efterhand har fått det att börja krypa i mig av obehag. Hon är välformulerad, leende och lutar sig mot en tung akademisk meritlista. Det tillhör saken att jag själv tillhör den grupp människor som kan förföras av välformulerad retorik, speciellt om den formuleras med varma leende och akademisk auktoritet. En del av min upprördhet är att hon å det grövsta har utnyttjat min tillit till den akademiska forskningen, till Svenska kyrkan, till Svenska kyrkans forskningsenhet och i viss utsträckning till media som i hennes och förlagets boklansering oreflekterat har återgett retoriska figurer som vid närmre granskning visar sig så grovt missvisande att jag idag nästan rodnar över att jag inte direkt har genomskådat dom. Det skrämmer mig att jag idag skulle kunnat vara lite dumare, oklokare och mer förenklat fördomsfull än för en månad sedan tack vare etikprofessorn och teologen Elisabeth Gerle.
PS. Med en viss lättnad läste jag recensionen av Gerles bok i Kyrkans Tidning nr 39 (30 september 2010). Recensionen är rejält kritisk. Den är skriven av Mikael Löwegren och har rubriken "Gerles farliga fördunklingar". PS 2. Se också Senaste nytt 20.10.2010!
Språk, tro och religion
- webbplatsens förstasidan Webbredaktör Carl Gustaf Olofsson
|