Språk, tro och
religion - www.existentiell-tro.net Gustafs videoblogg Senaste nytt. [Arkiv 1: Senaste nytt - maj till och med november 1998] 25.3.2023. 18.10.2021. 13.6.2021. 15.5.2021. 18.1.2021. Coronapandemin har satt
stopp för möjligheten till arrangemang med författarsamtal kring
boken "Existentiell livssyn - kristen tro?". Bokus och
Adlibris har höjt priset till 299 kronor. Men man får "mycket
text" för pengarna i en gedigen och välgjord bok. Den finns
också att köpa i Dillbergs bokhandel i Kalmar till ett lägre
pris. 7.6.2020. "Existentiell livssyn - kristen tro?" finns som fysisk bok sedan gott och väl en vecka. Jag säger stort tack till Tomas Walch och Alternaliv förlag som tagit detta oväntade initiativ. Jag känner både stolthet och glädje över att detta stora skrivprojekt nu även blivit en fysisk bok. Boken har ett kort nyskirvet förord. Det har även kommit en ny ebok med det nya förordet. Den gamla eboken från 2014 är borttagen. En liten historik plus en presentation av det bärande tankegodset i boken finns i blogg "Nr 118". Boken kommer att finnas kvar som nätbok. Men köp gärna! 22.3.2020. 10.7.2018. 19.4.2018.
21.5.2017.
7.3.2017. 5.6.2016 30.12.2014. Jag har sedan augusti 2009 vetat att denna webbplats, Språk, tro och religion, fortlöpande har arkiverats på webbplatsen www.archive.org i USA sedan 2001. I november i år upptäckter jag att man även arkiverat de sidor jag har länkat till här. När det gäller den dagstidningsbevakning som gjordes här mellan 1999 och 2007 så är detta fascinerande. Det allra mesta av dessa länkar har successivt upphört att fungera. Jag har idag skrivit in information på detta gamla artikelarkiv så att man ska kunna hitta den fungerande kopian med fungerande länkar på www.archive.org. Jag upptäckte samtidigt att de artiklar på debattsajten Newsmill som försvunnet ett halvår efter att den lagts ner också fanns arkiverade på www.archive.org. För ett par dagar sedan uppdaterade jag Newsmillarkivet på min blogg med länkar till archive.org. Jag tycker denna arkiveringstjänst i USA är så fascinerande och häftig att jag idag även har donerat 200 kr. Man har just nu en kampanj där man ber om ekonomiskt stöd. 20.1.2014. Det är en lite speciell bemärkelsedag idag. En för mig obekant person tog kontakt i början på juli det gångna året och tyckte att min 14 år gamla nätbok "Existentiell livssyn - kristen tro?" borde ges ut som ebok och på det viset bli lättare tillgänglig. Resultatet är att "Existentiell livssyn - kristen tro?" idag, den 20 januari, har kommit ut som ebok. Det innebär att den kan köpas via nätbokhandlare och sedan läsas på läsplatta. Man kan kolla den hos eboksdistributören Elib. Och den kan redan denna första dag köpas på Adlibris, Cdon, Dito, E2GO, Load2Read, Muntligt.se och EBÖCKER.se. Priset varierar mellan 74 och 79 kronor. Och den finns redan att låna på de bibliotek som är anslutna till Elib. Värt att notera är att länkarna till noter och tillbaka och från person- och sakregister fungerar i det nya formatet. Tomas Walch och Alternaliv Förlag ska ha stort tack för initiativ och arbete. Ett publiceringsbidrag från Religionsvetenskapliga sällskapet i Stockholm har bidragit till arbetet. Se också blogg Nr 56. "Existentiell livssyn kristen tro?" finns nu att köpa och läsa. 13.2.2013. Det har blivit tre
nya bloggar under loppet av mindre än två veckor. "Nr
37. Sökes: Ateistkristen präst med stark förankring i traditionen"
har utifrån en dansk prästannons blivit utgångspunkten för att
reflektera över hur mitt förhållande till kyrka och kristen tro har
förändrats sedan den stora kyrkokonflikten i Danmark 2003 - 2005 kring
kyrkoherde Thorkild Grossböll. 21.1.2013.
Sedan förra noteringen i slutet på september som gällde en
Newsmillartikel och blogg Nr 23 på Gustafs videoblogg har
bloggnumreringen nu kommit till Nr 36. Blogg
nr 24 - 31, 8 stycken, skrevs i slutet på oktober. Samtliga hade
sin utgångspunkt i Temaveckan "Vad kan man tro på", ett
samarbete mellan OBS Kulturkvarten, Filosofiska Rummet och människor
och tro i Sveriges Radio P1.
27.9.2012. Artikel på Newsmill med rubriken "Uppdelningen i troende och icke-troende är olycklig". Den publicerades igår, onsdag. Det är en bearbetning och fördjupning av första delen av bloggen "Nr 23. Hedningarnas förgård. Några reationer på ett seminarie" (se nedan). Mitt förslag till rubrik var "Tunt om tro av kardinal och biskop". Ingressen är också skriven av Newsmill: "Ateistisk frilansteolog: Ateister kan också vara troende. Mycket summariskt gäller detta huruvida vi tror att medkänsla, omsorg och förnuft kan utvecklas mot allt större bärighet hos oss som människor.". Jag funderar just vad jag tycker det kunde stå om jag spinner vidare på Newsmills koncept. "Ateistisk frilansteolog: Det finns en aspekt av tro som är livsviktig i allas liv. Mycket summariskt gäller detta huruvida vi tror att medkänsla, omsorg och förnuft kan utvecklas mot allt större bärighet hos oss som människor. Betydelsen av denna sida, som är oberoende av att tro på Gud, förnekas konsekvent av den traditionella religiositetens företrädare. Dom menar att tron på Gud, en högre makt, är den centrala trosfrågan." Ja, Eller: "Ateistisk frilansteolog: Den traditionella religiösa trosfrågan, tron på Gud, är perifer och oviktig. Det finns däremot en annan aspekt av tro som är livsviktig i allas våra liv. Mycket summariskt gäller detta huruvida vi tror eller inte tror att medkänsla, omsorg och förnuft kan utvecklas mot allt större bärighet hos oss som människor. Betydelsen av denna existentiella trosproblematik är den den traditionella religiositetens företrädare oförmögna att se." Eller: "Ateistisk frilansteolog: Den traditionella religiösa trosfrågan, tron på Gud, är perifer och oviktig. Det finns däremot en annan aspekt av tro som är livsviktig i allas våra liv. Mycket summariskt gäller detta huruvida vi tror eller inte tror att medkänsla, omsorg och förnuft kan utvecklas mot allt större bärighet hos oss som människor." Den sista polemiska meningen är struken, den problematiken finns i texten. Eller: "Ateistisk frilansteolog: Det finns en aspekt av tro som är livsviktig i allas våra liv. Mycket summariskt gäller detta huruvida vi tror eller inte tror att medkänsla, omsorg och förnuft kan utvecklas mot allt större bärighet hos oss som människor. Den är helt oberoende av att tro på Gud. " Den sista polemiska meningen är struken, den problematiken finns i texten. Den sista är riktigt bra! Ja, ja! Jag kunna lägga ner mycket tid på att försöka få till en bättre ingress. Jag tycker att första delen "Ateister kan också vara troende" är lite jolmig och oprecis. Dessutom innefattas den indirekt genom att det är en "ateistisk frilansteolog" som uttalar sig. 20.9.2012. Jag har publicerat en blogg med tankar och reaktioner utifrån de ambitiöst upplagda seminarierna "Hedningarnas förgård". Del 1 arrangerades på Kungliga vetenskapsakademin torsdagen den 13 september och del 2 på Fryshuset dagen efter. Jag såg båda seminarierna sändes i ett svep när de sändes på Kunskapskanalen och SVT 1 tisdagen den 18:e. De finns nu tillgängliga på SVT Play. Bloggen har den ganska intetsägande rubriken "Nr 23. Hedningarnas förgård. Några reationer på ett seminarie". Den handlar om den tunna diskussionen kring "tro" och "icke-tro" och den bristfälliga behandlingen av frågan om det finns en verklighet som inte är materiell. 1.7.2012. Denna sida med "senaste nytt" har i det närmaste fallit bort. Hur som helst, jag har idag skrivit ett litet PS - PS Juli 2012 - till den korta presentationen av boken "Existentiell livssyn - kristen tro?". Anledningen är att kort tydliggöra mitt förhållande till bokens analyser i nuläget. Där ingår då att jag sedan snart två år är medlem i Humanisterna och att jag har valt att använda etiketten "ateist" för att synliggöra min grundsyn och visa var min grundläggande lojalitet finns. Jag kan också passa på att nämna att jag för två veckor sedan skrev en blogg med rubriken "Gud och välsignelsen. Svar till Marcus Birro". I början på juni var jag inblandad i en bloggdebatt med skribenten och ölandsprästen Dag Sandahl. Det var en spännande och fascinerande erfarenhet. Den som är nyfiken kan kolla bloggen "Jesus som konsumentupplysare. Svar till Dag Sandahl". Där finns bakgrund och länkar. 6.12.2011. Jag beklagar den obefintliga uppdateringen av denna sida. Till en del beror det på att mitt fokus har övergått till Gustafs videoblogg som jag startade för ett år sedan - och ett facebookkonto som jag öppnade i slutet av september i år. Jag håller just som bäst på att förbereda mig för debatten i Adventkyrkan i Kalmar den 10 december kl 15. Då ska jag debattera/samtala med pastor Vesa Annala om Jesu uppståndelse utifrån rubriken "Jesu uppståndelse - en historisk händelse eller ett passionsdrama". Adventkyrkan och Bilda arrangerar, inget inträde. Det blir tillfälle för frågor och inlägg från publiken. Adventkyrkan bjuder på kaffe efteråt. 5.2.2011. 27.11.2010. Anledningen att denna videoblogg ser dagens just nu är till stor del beroende på en ny vändning i mitt förhållande till det ganska speciella livsåskådningsprojekt som varit ett centralt inslag i mitt liv sedan slutet på 1970-talet - och som denna webbplats är ett uttryck för. Sedan de mellersta tonåren i början på 1960-talet har jag varit en hedeniusk 'nejsägare' - och är så idag. Jag tror inte på någon Gud eller några andra övernaturliga makter, jag tror inte på ett liv efter döden, jag tror inte att Jesus uppstod från döden. Trots detta gjorde jag ett helhjärtat, gott och väl 15-årigt långt försök med början 1990, att foga in den ganska välartikulerade existentiella livssyn som vuxit sig stark mellan 1970 och 1990 i en kristen referensram. Det var helt enkelt en existentiell, inomvärldslig, sekulär tolkning av det som enligt min mening varit själva livsnerven för den sida i kristen tro som genererat delaktighet, ansvar för samhället, omsorg om svaga och utsatta. Och som också kunde förklara den sida i kristendomen som gynnat förtryck, rädsla, makt, manipulationer, inskränkt självgodhet och ibland ren dumhet. Under de tolv år denna tolkning funnits tillgänglig - via Internet och ett antal artiklar - så har ointresset varit kompakt från kyrkligt och teologiskt håll (det är inte riktigt sant - det finns ett par lysande solitära undantag). Jag tycker fortfarande att denna sekulära existentiella tolkning av livsnerven i kristen tro är intressant och spännande - och i någon mening viktig. Men något viktigt har hänt! Under några år har jag alltmer börjat ifrågasätta den 'kristna' etiketten. En antydan om begynnelsen av denna omprövningsprocess kan man få genom att läsa "Läskommentarer till "Handbok för ateister" av Michael Onfray" från november 2006. Nu hösten 2010 har denna process kommit till vägs ände. Teologen och etikforskaren Elisabeth Gerles bok "Farlig förenkling. Religion och politik utifrån Sverigedemokraterna och Humanisterna" har gett den avgörande sista puffen. Jag har till slut insett och accepterat vad både närstående och de allra flesta aktiva kristna jag mött hävdat - att man inte kan kalla sig kristen om man inte tror på Gud, ett liv efter döden och att Jesus uppstod från döden. Och framför allt inte om man vill vara helt öppen och tydlig med detta. Och följaktligen är den existentiella tolkning av kristen tro som tar form framför allt i andra delen av "Existentiell livssyn - kristen tro?" just en tolkning, inte en "kristen tolkning". Jag har de senaste veckorna kunnat konstatera att det är oerhört skönt att släppa etiketten "kristen". Nu för andra gången. Jag har insett att en viktig del i detta handlar om att släppa mitt behov av bekräftelse och att komma tillbaka till den 'innanförvärme' som jag bröt upp ifrån redan som 12-åring. Det känns förvånande nog som att jag genom detta steg för första gången är helt fri att utan konstiga hänsyn och skygglappar diskutera såväl våra mest angelägna livsåskådningsfrågor som kristendomen och kristen tro på gott och ont. Genom min uppväxt i en aktivt kristen miljö så är kristendomen en del av det kulturella, intellektuella och mentala arv som pulserar i min livsådror och som måste förhålla mig till. Resultatet av den möda jag under mer än 30 år lagt ner på att försöka förstå och ge ord åt centrala livsformande erfarenheter utifrån ett allmänmänskligt, existentiellt-psykologiskt perspektiv står i princip kvar ograverat. Men jag känner mig nu fri att använda det på ett öppnare, rakare sätt. I detta nu så föreställer jag mig denna videoblogg som en del i att pröva och utforska denna nya, öppnare hållning. (Största delen av denna text är kopierad från videobloggens "Om mig") 20.10.2010. 29.3.2010. 24.2.2010. 10.1.2010. |
24.2.2009. 18.2.2008. 11.2.2008. 26.5.2007. 24.3.2007. 8.2.2007. 18.11.2006. Jag läste ut Michel Onfrays "Handbok för ateister"
i början av november. Det har varit stimulerande och uppfriskande att
möta Onfrays hårda kritik av kristendomen och de båda andra
monotesitiska religionerna, judendom och islam. Detta trots - eller tack
vare! - att boken i
vissa avseenden fungerat som något av en "blåslampa i häcken" eftersom
Onfray närmast är skoningslöst kritisk även mot den form av
sekulär - eller "existentiell" som jag hellre säger - kristendom som jag har
lagt ner stor möda att försöka ge ord åt. Den existentiella
kristendomstolkningen kommer framför allt fram i andra
delen av "Existentiell livssyn -
kristen tro?", dvs från och med kapitel 5. Trots detta håller
jag i ofta med honom och märker lite överraskande att jag i långa
stycken känner mig mer befryntad med honom än med de flesta teologer och
företrädare för kristen tro. Och jag tycker allt som oftast att det
är skönt med hans tuffa frispråkighet. Det kritiska ifrågasättande av mina försök att närma mig de kyrkliga och teologiska sammanhangen som Onfray står för piggar upp på det där sträva sättet som att duscha kallt. Men det är inte bara detta. Genom att han aldrig kommer fram till att formulera den medvetna, positiva ateism som han förespeglat så kastas jag tillbaka mot mina egna textmassor och mina försök att formulera en existentiell livshållning och livssyn vars grund och utgångspunkt är att inte tro på en personligt handlande gud eller på ett liv efter döden. Jag har de senaste veckorna läst om stora delar av "Existentiell livssyn - kristen tro?" för första gången på flera år. Och jag blir glad och lätt upprymd. Läst bredvid Onfray blir en hel del kvaliteter uppenbara. Om man tar bort kapitel 5, kapitel 7 och delar av kapitel 9 som mest markerat representerar den sida som sträcker sig mot ett inomkristet sammanhang så finns här ett mycket gediget försök att formulera just det som Onfray utlovar men aldrig kommer fram till: en tolkning och analys av människans situation och möjligheter utifrån en axiomatisk grund som inte förutsätter tro på någon högre makt eller en personlig existens bortom döden. Det kan läsas som just grundstommen i en sorts ateologi. (i ett skede i början av 1990-talet använde jag titeln "Otrons teologi" som arbetsnamn på det bokprojekt som sedan blev "Existentiell livssyn - kristen tro?").. De analyser som görs i boken skulle jag förstås väldigt gärna diskutera med Onfray. Men språkgränserna är tyvärr ett hinder för det. Nu hör det till saken att om det på allvar skulle börja växa fram genomarbetade ateologier - eller existentiella livstolkningar - så kommer det efterhand att utvecklas olika riktningar med större eller mindre mått av olikheter och motsättningar. Förhoppningsvis med kritisk kreativ diskussion som följd. En uppenbar skillnad mellan min grundhållning och Onfrays är att jag tycker att det är viktigt att ta kamp om viktiga delar av det religiösa språket visavi det tolkningsföreträde som de teistisk-metafysiska religionsuttolkarna så självklart gör anspråk på - och som Onfray och många med honom utan att reflektera godkänner. Ett exempel på denna skillnad är mitt försök i att återerövra begreppet "religiös" i "Livssyn, språk och religiositet" från den insnävning som de teistisk-metafysika religionsföreträdarna står för - och som accompanjeras av en stor del av det sekulära samhällets religionskritiker. Och av Onfray! Ett annat exempel är försöket att återerövra begreppet "transcendens" i "Utsatthet och transcendens" från samma förhärskande teistisk-metafysiska insnävning. Just denna kamp om språket är en ständigt närvarande underström i "Existentiell livssyn - kristen tro?". Att de teistisk-metafysiska trosföreträdarna i ohelig allians med det sekulära samhällets religions- och kristendomskritiker utan protester nästan helt och hållet har fått definera och lägga beslag på det språk som i vår kultur i så stor utsträckning har använts för att reflektera kring och samtala kring livets djupdimensioner är olyckligt. Synen på "den fria viljan" är ett område där jag
på ett tydligt sätt tycker olika mot Onfray. Både dess kristna/religösa
och sekulära variant avfärdar han. Det sekulära försvaret av den
fria viljan ser han som en del av ett omedvetet kristet/judiskt arv som
vi måste slänga av oss om vi ska bryta oss loss från det destruktiva
och livsförnekande trycket av de traditionella religionerna. Enligt min
mening gör han på denna punkt det alldeles för lätt för sig.
Dessutom blir det mest påståenden - som en karismatisk predikant - som
inte är grundade i en ordentlig analys av människans situation och den
kunskap vi har idag från en rad olika områden. Som läsare svävar man
i okunnighet om vad som gjort honom så övertygad om att
föreställningarna om en fri vilja är en ren och skär illusion i
nivå med föreställningar ett liv efter döden. För mig är det så
tydligt att vi lever i en paradox - vi är determinerade och samtidigt
fria. Vår vilja är fri - och samtidigt determinerad, trälbunden med
Martin Luthers ord. Om vi med en sorts öppenhet klarar av att leva i
den paradoxen kan vår integritet, värdighet och självrespekt
fördjupas samtidigt som en ödmjukhet, tolerans, försonlighet mot egna
och andras tillkortakommanden, idotier, destruktivitet etc kan djupna.
"Ansvar och flykt" är
inte en text som främst försöker analysera den fria viljan, men genom
sin djupgående analys av en existentiell grundproblematik kring frihet,
ansvar och flykt ger den betydligt mer av substantiellt
diskussionsunderlag till frågan om den fria viljan än Onfrays bok. Tro och vetande 2.0 av Christer Sturmark är beställd. Den återkommer jag till. Hypertextboken Version 6.0. Att webbplatsens och bokens grundfrågor så tydligt kommit fram på nytt i den offentliga diskussionen har starkt bidragit till att jag har gjort en del webbjobb runt boken som väntat ett längre tag på att bli gjort. Det har bland annat inneburit att den hemladdningsbara hypertextversionen av "Existentiell livssyn - kristen tro?" har uppdaterats. Det innebär bland annat att alla de små korrekturfel som successivt rättats i onlineversionen nu också är gjorda i hypertextversionen. Jag har samtidigt passat på att fräscha upp layouten och ta bort eller ändra sådant i de så kallade "Kringsidorna" som blivit gammalt eller inaktuellt.
23.2.2006 och 1.3.2006. Martin Dyfverman valde att lägga in min högläsning av min dikt Interstellärt bakgrundsljud som avslutning av vårt samtal. Det blev en fin avslutning som uppenbarligen uppskattades av ett antal lyssnare. Några har undrat om och hur man kunde få tillgång till den. Det blev den mera omedelbara anledningen till att den webbpubliceras just nu - 1 mars. Vidare till Interstellärt bakgrundsljud!
23.2.2006.
20.3.2005.
|
29.8.2004. 27.8.2004.
Kritiken om den röriga förstasidan har fog för sig. Den tar jag till mig och siktar på att hitta ett nytt grepp för förstasidan under hösten. Avslutningsorden att Språk, tro och religion "rummer en række interessant artikler og temaer" värmer och gläder. 24.8.2004. 3.4.2004. 18.2.2004. 24.11.2003. 14.8.2003. 18.3.2003. 22.2.2003. 10.2.2003. 12.1.2003. 7.1.2003. 4.12.2002. 20.11.2002. 13.9.2002. 8.7.2002. 2.7.2002. 10.2.2002. 13.1.2001. 17.12.2001. 1.12.2001. 20.11.2001. 23.10.2001. 20.10.2001. 26.9.2001. 14.9.2001. 18.8.2001. 7.7.2001. 4.6.2001. 22.4.2001. 18.4.2001. 1.4.2001. Ett svårartat datahaveri har gjort att min dator mer eller mindre stått stilla i tre veckor - och därmed också allt arbete med webbplatsen. Efter väldigt mycket jobb och omformatering av hårddisken tycks nu allt fungera som det ska. Som tur var har jag sedan knappt ett år en extra hårddisk där jag kunde rädda över allt arbetsmaterial. De sista dagarna har det tillkommit några nya länkar på sidan "Artiklar, debatt och recensioner från dagspress och tidskrifter". 10.2.2001. 7.2.2001. 5.2.2001. 31.1.2001. 28.12.2000. 18.12.2000. 26.11.2000. 7.11.2000. 5.11.2000. 2.11.2000. 11.8.2000. 25.7.2000. 8-18.7.2000. 8.7.2000. 22.5.2000. 20.5.2000. 5.5.2000. |
3.5.2000. 29.4.2000 25.4.2000. 27.3.2000. 19.3.2000. 9.3.2000. 2.3.2000. 21.2.2000. 8.2.2000. 3.2.2000. 30.1.2000. 23.1.2000. 18.1.2000. 15.1.2000. 11.1.2000. 25.12.1999. 18.12.1999. 5.12.1999. 28.11.1999. 23.11.1999. 20.11.1999. 16.11.1999. 14.11.1999. 9.11.1999. 7.11.1999. 31.10.1999. 13.10.1999. 11.10.1999. 10.10.1999. 2.10.1999. 26.9.1999. 19.9.1999. 5.9.1999. 2.9.1999. 1.9.1999. 30.8.1999. 29.8.1999. 17-18.8.1999. 16.8.1999. 10.8.1999. 9.8.1999. 4.7.1999. 3.7.1999. 1.7.1999. 29.6.1999. 27-28.6.1999. 12.6.1999. 9.6.1999. 3.6.1999. |