De fyra första kapiteln i
"Existentiell livssyn - kristen tro?" ger huvudkonturerna av den livs- och
människosyn jag gör mig till tolk för.
Kapitel 1, "Livssyn, språk och
religiositet", fungerar som något av en övergripande ram. Där visas på en
religiös grundhållning som bryter mot en del av våra mera vardagliga föreställningar
om innebörden i att 'vara religiös'. Ett viktigt tema är också den brist på
fungerande och kulturellt uppburna språk och gemenskapsformer för våra mest centrala
livsangelägenheter som enligt min mening är en realitet av djupgående betydelse för
allt fler människor i vår tid. I detta inledande kapitel kan det också skönjas att
starka personliga upplevelser av denna språkbrist har fungerat som en viktig drivkraft
för framväxten av den tankeväv som utgör grunden för denna bok.
I de båda följande kapitlen
skisseras grunddragen i den antropologi eller människosyn som utgör centrum i den
livssyn som presenteras.
Kapitel 2, "Ansvar och flykt", är en
analys av hur vår inre värld och relation till livet påverkas av om vi bejakar ett
ansvarigt förhållande till vad som här sammanfattande kallas 'samvetets, hjärtats och
sanningens röster' respektive om vi förnekar detta ansvar. Det är bokens längsta
kapitel.
I början av kapitel 3, "Utsatthet och
transcendens", definieras begreppet existensvillkor. En inledande presentation av
några viktiga existensvillkor utgör ramen för kapitlets huvudtema; att försöka visa
på den djupgående betydelse det har för våra liv om vi lever i en existensutforskande respektive
existensförnekande grundhållning, dvs om vi
försöker förstå och acceptera den utsatthet, tvetydighet och speciella typ av ensamhet
som är oupplösligt förbunden med att vara människa eller om vi främst försöker
blunda för denna sida av livet.
I dessa båda kapitel framträder
huvudkonturerna av två motstridiga livshållningar, här kallade delaktighetens
respektive likgiltighetens livshållning, och deras olikartade inre
dynamik.
I kapitel 4, "Skrift, ande
och kultur", formuleras ett evolutionärt och historiskt-kulturellt
utvecklingsperspektiv på de icke-materiella kvaliteterna kärlek och förnuft. Där görs
en viktig åtskillnad mellan å ena sidan logiskt-analytiskt tänkande och å andra sidan
förnuft. Kapitlet utmynnar i att jag försöker visa att det kristna talet om
Gud tycks
rymma två mycket olika gudsfrågor. De benämnes där den kosmologiska respektive den
existentiella gudsfrågan. Jag vill säga några ord om detta här.
Att inte tro på existensen av en personligt
handlande och skapande kosmisk makt utanför och oberoende av människan innebär att
svara nekande när man ställs inför den kosmologiska gudsfrågans 'tror du på Gud?'.
Att uppfatta det motsägelsefulla dramat om kärlekens och förnuftets tillblivelse i
människans kroppsliga och tidsbundna existens som ett verkligt skeende som
gäller själva grunden i våra liv innebär att ge ett jakande svar på den
existentiella gudsfrågan.
Fram till vår tid har dessa båda gudsfrågor
uppfattats som oupplösligt förbundna med varandra i den västerländska kulturen,
såväl bland präster och teologer som i det folkliga medvetandet. I dag befinner vi oss
oåterkalleligt i en radikalt annorlunda kulturell situation. För allt fler människor
har det blivit tydligt att det är fullt möjligt att svara 'jag tror' utifrån den
existentiella gudsfrågan och samtidigt svara 'jag tror inte' när man svarar på den
kosmologiska gudsfrågan. Detta har under 1900-talet skapat helt nya infallsvinklar till
frågorna om religiositet, andligt liv, tro och otro. Den djupgående förändring i
kulturen som detta är ett uttryck för utgör förutsättningen för bokens analyser och
diskussioner.
I de fyra första kapitlen
berörs kristen trostradition bara som punktvisa utvikningar. Det gäller då hur olika
kristna begrepp och talesätt har fått betydelse och djup utifrån den människo- och
livssyn som utgör centrum i framställningen. Synd, nåd, ondska, livets väg, Guds
röst, Frestarens röst, gudslängtan, kristen gudstro är några exempel.
I kapitel 5, 6, 7 och 8 är perspektivet
omvänt. Centrala teman och problem i kristen tro utgör centrum i diskussionen. Samtidigt
fördjupas den existentiella livssyn jag gör mig till tolk för på viktiga sätt.
Bibelns berättelser om lärjungarnas möten
med den uppståndne Jesus utgör navet i kapitel 5, "Kristusseende och
kallelse". Det kan läsas som en personlig berättelse om hur denna sista akt i
passionsdramat på ett mycket överraskande sätt började tala rakt in i centrum av
mitt liv. Detta trots att Jesus i kroppslig mening framstod som lika ohjälpligt död som
förut och att jag därmed utifrån min gamla förståelse av kristen tro var lika
icke-troende och okristen som någonsin. Runt detta nav blir centrala begrepp och teman
som helige Ande, hjälparen, kallelse, nattvarden, korset, Jesu domsförkunnelse, Guds
rike och den kristna eskatologin (den kristna framtidstro och det framtidshopp som
sträcker sig bortom döden) laddade med djup och innebörd.
Kapitel 6, "Existentiell tro", är en
analys av det centrala kristna begreppsparet tro och otro. Med hjälp av den bibliska
tanken att otro leder till hjärtats förhärdelse visas att vad som traditionellt
kallas kristen tro innehåller två olikaratade typer av tro-otro-problem, en
existentiell och en teistisk-metafysisk.
Mycket summariskt kan man säga att de
existentiella trosfrågorna gäller vår syn på kärlekens och förnuftets möjligheter
såväl i våra egna liv som hos människan överhuvudtaget. Oberoende av hur dessa
trosfrågor är formulerade i ordens värld fungerar de som brytpunkt för vilken
livsprocess som ska få överhanden i våra liv; en som handlar om hjärtats
förhärdelse eller en som handlar om hjärtats öppnande. Analysen formar en bild som
säger att det ingår i våra livsvillkor som människor att leva med dessa
existentiella trosfrågor och de dubbla livsmöjligheter de formar. Det finns inget sätt
att vara utanför.
Diskussionen visar att mycket talar för att
denna existentiella sida av trosproblematiken har fungerat som centrum och livsnerv i
klassisk kristendom. Kapitel 2, 3, 4 och 5 fungerar som bakgrund och bidrar till att ge
analysen tyngd. Inom alla traditionella tolkningar av kristen tro betraktas de existentiella
respektive teistisk-metafysiska trosfrågorna som oupplösligt förenade.
Konsekvensen av att hålla fast vid denna bindning är att kristenheten i växande
utsträckning har blivit blind för nutidsmänniskans kamp med den existentiella sidan
av trosfrågorna därför att dessa för allt fler har förlorat kopplingen till den
traditionella kristendomens teistisk-metafysiska sida. Diskussionen visar vad som
framstår som uppenbart för allt fler; att det är fullt möjligt att efter bästa
förmåga bejaka en livsprocess som handlar om hjärtats öppnande även om man inte
tror på en personligt handlande och skapande Gud, inte tror att Jesus var Guds Son, inte
tror på ett personligt liv efter döden, inte tror att kärleken är en fristående
kosmisk kraft etc.
Sammantaget skapar den genomförda analysen
delvis nya och annorlunda infallsvinklar till den nutidsproblematik som gäller det
växande antalet människors kulturella och religiösa hemlöshet kring sina viktigaste
livsangelägenheter, relationen mellan sekulär kultur och kristenhet, orsakerna till att
den kristna kyrkan håller på att tyna bort.
Utifrån den existensdynamiska tolkning av
kristen tro som successivt har växt fram i tidigare kapitel framträder med stor tydlighet
en syn på den kristna kyrkans uppgift och kallelse. Detta diskuteras i
kapitel 7, "De
två portarnas kyrka". Kapitlet fungerar också som en naturlig fortsättning på
diskussionen om tro i föregående kapitel. Samtidigt är diskussionen kring
passionsdramat och kristen uppståndelsetro i kapitel 5, "Kristusseende och
kallelse", av speciell betydelse för att ge tyngd åt den syn på kyrkans uppgift i
dagens värld som läggs fram. Kapitlet mynnar ut i en vision av en levande och angelägen
kyrka som jag efterhand har kommit att kalla de två portarnas kyrka.
Den övergripande positiva bedömning av
kyrkans historiska roll - och framtidsmöjligheter! - som kommer fram i dessa kapitel
gäller oavsett den räcka av mörka fläckar som är förbundna med kristenhetens
historia. I detta avseende är kyrkan något mer och större än sina enskilda
företrädare och uttolkare. Från det perspektiv på kristen tro som jag gör mig till
tolk för framträder med stor tydlighet en speciell typ av inomkristen dynamik som kan
förklara en del av dessa mörka sidor i kristenhetens historia. Detta diskuteras i
kapitel 8, "Kristendomens mörka skuggor".
Bokens nionde och sista kapitel har rubriken
"Kultur, dialog och kristen tro". Kapitlet sammanfattar några av bokens
centrala teman, men återknyter också till bokens titel, "Existentiell livssyn -
kristen tro?". Kan den presenterade tolkningen av kristen tro på ett meningsfullt
sätt kallas kristen och betraktas som ett uttryck för kristen tro? Eller är det
frågan om ett sekulärt profiterande på kristen tradition för att försöka få
större tyngd i en icke-kristen existentiell livssyn?
Avslutningskapitlet rymmer också visionen av
en tvärreligiös, tvärkulturell och tvärvetenskaplig kritisk kunskapsdialog utifrån
vad som här kallas inkarnationsfrågan; vad kan stödja kärlekens och
förnuftets utveckling till allt starkare krafter såväl i våra enskilda mänskliga liv
som i en global kultur?
*
[början] [bakgrundsbild]
TI INT KP - K1 K2 K3 K4 K5 K6 K7 K8 K9 - LI INH RE BEK
[Litteratur]
[Person- och sakregister]
[Innehållsförteckning]
[Länkar med anknytning till boken]
[Existentiell
livssyn - kristen tro? - titelsida (extern)]
[Språk, tro och religion -
webbplatsens förstasida (extern)]
[Blogg
Nr 118. ”Existentiell livssyn – kristen tro?” har blivit en tryckt bok]
[Introduktion: Om delaktighetens livshållning,
demokrati och teologi]
[Kapitel 1: Livssyn, språk och religiositet]
|