(Inom parantes anges datumet för den sist tillkomna
länken)
Länkar till kapitel 1. Livssyn,
språk och religiositet [K1]
* Dietrich Bonhoeffer: Dietrich Bonhoeffer Homepage
(ny webbadress 24.9.2001) är en fullmatad sajt om forskning, textutgåvor mm.
* Karl Barth: (Se nedan!)
* Don Cuppit: "Our dual agenda"
(föredrag, Sea of Faith's hemsida). På
Sea of Faith's hemsida finns flera föredrag av Don Cupitt hållna vid Sea of Faith's årliga
konferens. Utöver i England finns nätverket Sea of Faith även i Australien
och på Nya
Zeeland.
(samtliga länkar uppdaterade 21.2.2010)
* Ingemar Hedenius (1908-1982): En kort presentation under rubriken
Ingemar Hedenius
av Mattias Thuresson.
* John Shelby Spong: "Can One Be a Christian
without Being a Theist?", krönika i Newark's stiftstidning "The Voice", USA.
Se också hans krönika "John A.T. Robinson remembered". 1995 var biskop Spong inbjuden
som föredragshållare till Sea of Faith's årliga konferens. "Religion as a Human Creation?"
är rubriken på detta föredrag.
* Se också biskop Spongs
hemsida.
* När det gäller John Shelby Spong från en svensk horisont se den
speciella delen om Spong på Språk, tro och religion
(Samtliga länkar uppdaterade 21.2.2010)
* Systematisk teologi: En sajt med länkar till klassiska kristna
texter som finns tillgängliga på Internet är Internet
Theology Resources: Systematic Theology
(uppdaterad 21.2.2010)
* So
what is 'religion'? Some suggested definitions assembled by Bryan S. Rennie. Från
en introduktionstext till kursen "Understanding Religious Experience and
Expression" i religionsvetenskap vid Westminster College, New Wilmington, Pennsylvania, USA. I den cirka 20
sidor långa texten av Bryan S. Rennie finns mer med direkt relevans för diskussionen i
kapitel 1.
* Religiös
Naturalism. (23.9.2001. Nytt
namn och uppdaterade webbadresser) Här finns många intressanta länkar till texter och sajter som
försöker formulera en grundhållning och livssyn, mer eller mindre uttalat religiösa,
som inte bygger på föreställningar om övernaturliga krafter och makter. Länkarna är
uppdelade på en del olika rubriker. Tex Humanism and
Atheism, Science,
Naturalism, Skepticism Sea
of Faith Network och Epic of Evolution. Om man vill börja utforska Internet utifrån en
icke-teistisk infallsvinkel till frågorna om religiositet så är denna sajt en
guldgruva.
19.3.2000 och
23.9.2001. Uppdaterade med nya
webbadresser
Karl Barth:
En intressant artikel om Karl Barths teologi av Edgar Almén, teol.dr.,
finns tillgänglig på Internet. Den har rubriken: "En
fundamentalt kritisk teologi. Ett försök till tolkning av motiv och drivkrafter i Karl
Barths teologi." (föredrag på Stockholms Teologiska Högskola 1989).
(se recension nedan.)
Karl Barth: "Evangelisk
teologi under 1800-talet." (Föredrag hållet vid Goethesällskapets arrangemang
"Panorama eines Jahrhunderts" i Hannover den 8 januari 1957 och utgivet som Karl
Barth, Evangelische Theologie im 19. Jahrhundert (Theologische Studien, hg v Karl Barth
und Max Geiger, Heft 49), Zollikon-Zürich 1957.
* 24.9.2001.
Vad
är Gud. Artikel i tidskriften Sökaren som presenterar John A.T.
Robinsons syn på frågan om Gud utifrån hans bok Gud är anorlunda (1964).
* 24.9.2001.
Paul Tillich. Två texter på svenska.
"Den
förlorade dimensionen" (1958, översättning Edgar Almén 1972).
"Den
kristna människobilden i det 20:e århundradet" (1955,
översättning Carl Axel Aurelius 1991)
Länkar till kapitel 5. Kristusseende
och kallelse. [K5]
Jag har hittat en del texter på Internet som från olika infallsvinklar
diskuterar kring Jesu uppståndelse. De flesta är uttalade pläderingar för att Jesu
uppståndelse måste förstås som en fysisk, kroppslig händelse.
* Jonatan Mattson: Anastasia. En text om Kristi uppståndelse.
(Länken ur funktion 24.9.2001. Uppgiften finns
kvar om jag skulle hitta den under ny adress den närmsta tiden). Artikeln
är en
bestämd plädering mot alla tolkningar, existentiella och andra, som inte utgår från
att den fysiska, kroppsliga sidan är helt avgörande för en kristen tro på den
uppståndne Kristus. På svenska.
* Debatt
om Jesu uppståndelse. (ny webbadress 11.2.2002)
En debatt 1996 på ett amerikanskt universitet
med rubriken "Did Jesus Realy Rise From The Dead" mellan Dan
Baker, fd. pingstpastor, numera 'icke-troende' och ateist och Michael
Horner, företrädare för en kroppslig uppståndelsetolkning. Debatten är intressant
eftersom båda debattörerna är pålästa och kunniga. Men samtidigt måste det
konstateras att ingen av debattörerna är i närheten av den tolkning som formuleras i
kapitel 5, Kristusseende och kallelse (och i mera komprimerad form i artikeln Kristus är uppstånden (extern)). På
engelska.
* Resurrection:
Myth or Reality. (ny webbadress 15.12.2001).
En kort recension på engelska av den den amerikanske biskopen John
Shelby Spongs bok om Jesu uppståndelse. (Vid koll 5.4.99 var denna länk ur funktion.
Länken finns på det engelska nätverket Sea of Faiths sida med böcker). Recensionen är skriven av nya
zeeländaren LLoyd Geering (ny webbadress
15.12.2001),
f.1918, f.d. presbyteriansk präst, professor först i Gamla testamentets exegetik,
sedermera professor i World Religions i Wellington. Biskop Spongs intressanta
bok (HarperSanFrancisco, 1995), som jag har läst under sommaren, kan köpas via www.bokus.com för 140 kronor. Priset
gäller utgåvan i paperback.
* I D-uppsatsen Kristologi och
religionsmöte genom evangelikala ögon (Linköpings universitet, 1996) av Ulf
Jämterud presenteras huvuddragen i den brittiske teologen Alister McGraths teologi. I
avsnitt 2.2 Kritik av moderna kristologier sammanfattas i åtta
punkter Alister McGraths kritik av moderna kristologier och uppståndelsetolkningar. Den i
detta sammanhang intressantaste frågan är i vilken mån McGraths kritik är giltig i
förhållande till den kristologi som utvecklas i kapitel 5. Se också avsnitt 2.1.1.
Uppståndelsen. I övrigt är det en välskriven uppsats som ger en intressant
inblick i nutida evangelikal teologi. (Vad gäller Alister McGrath se också diskussionen
i kapitel 9, not 4)
* Se också Tema kristologi: Tron på den uppståndne
Kristus (extern)
som är en samling teologiska texter i anknytning till artikeln Kristus är uppstånden! (extern) på
denna sajt. Där finns korta texter av Paulus, Athanasios , Karl Barth, CH Dodd, Hans
Küng, Paul Tillich, Alister McGrath, Eskil Franck, Sten Philipson och Edvin
Larsson.
16.5.1999.
* Peder Thalen:
"Skulle Jesus ha trott på uppståndelsen?" (extern).
Artikel, ursprungligen publicerad på Samtider i Svenska Dagbladet den 4.4.1999. Som en av
utgångspunkterna för sin diskussion kring den meningsförlust kring påskmysteriet som
Thalén menar kännetecknar vår kultur, inte bara den sekulära utan i hög grad även
den kristna, tar han upp några centrala tankar i artikeln Kristus är uppstånden! (extern)
som publicerades i Svensk kyrkotidning nr 16/1998. Eftersom den artikeln till största
delen bygger på kapitel 5 är Thaléns diskussion förstås i högsta grad relevant här.
* Karl Barth: (Nytt 19.3.2000. Se kapitel 1 ovan!)
2.12.2001
(uppdaterad 5.11.2002)
A
Portrait of Jesus. From Galilean Jew to the Face of God. En
pedagogisk och välgjord
webbplats uppbyggd utifrån den amerikanske exegetikern (akademisk
specialist på tolkningen av Bibelns texter, i detta fallet Nya Testamentet)
Marcus Borgs forskning och teorier. Där görs t.ex. en klar åtskillnad
mellan "The
Pre-Easter Jesus" och "The
Post-Easter Jesus" som är central för diskussionen för diskussionen i kapitel
5. (Länkarna
uppdaterade 5.11.2002)
Länkar till kapitel 6.
Existentiell tro. [K6]
23.9.2001.
Projekt
religionsbyten. Berör på ett kritskt sätt utformningen av frågor
om människors tro i en aktuell undersökning. Kritiken är i högsta grad
aktuell utifrån det pespektiv på tro och religiositet som kommer uttryck i
boken Existentiell livssyn - kristen tro? och mest tydligt i
kapitel 6, "Existentiell tro" som utvecklar det viktiga begreppet
'existentiell tro'.
23.9.2001.
"Vägval
i Uppsala" är en recension av Anders Jeffners Vägar till
teologi, Verbum,
1988 (1981) i Tro och liv. Tidskrift för kristen tro och förkunnelse (Årg
41 (1982), nr 2, sid 44-48) av Edgar Almén, teol.dr.. I andra halvan av
recensionen ifrågasätter Almén Jeffners Barthtolkning. Alméns kritik är
relevant för den diskussion som förs i not 9.
26.9.2001.
En
kristen människas frihet. av Martin Luther (länken
uppdaterad 5.7.2003).
Om
den trälbundna viljan av Martin Luther (länken
uppdaterad 5.7.2003)
Länkar till kapitel 8. Kristendomens
mörka skuggor. [K8]
7.11.1999: Alla länkarna här utom länken till överrabbin Morton
Narrowes recension har funnits sedan en längre tid i not 3 till
kapitel 8. Att de nu även har hamnat här är ett uttryck för en strävan efter
enhetlighet i hanteringen länkarna till Internet.)
På webbplatsen Jewish-Christian Relations
(länken uppdaterad 18.11.2003) finns ett stort antal artiklar av judiska och kristna teologer. Där finns också en
redovisning av den viktiga judisk-kristna dialog som utvecklats under de sista
årtiondena.
På webbplatsen finns bland mycket annat en artikel av
Krister Stendahl (f.d biskop i Stockholm och professor i Nya testamentets exegetik) med
rubriken "From
God's Perspective We Are All Minorities" (länken
uppdaterad 18.11.2003). Han tar där bland annat upp tre
bibelcitat som ofta har använts som stöd för kristen exklusivitet och frondering mot
judendomen. Det är också ord som fungerat som en del i den väv som burit den kristna
antijudiskheten. Genom att sätta in dessa bibelord i det sammanhang som de formuleras
visar han på ett övertygande sätt det missvisande och felaktiga i att använda dessa
ord som grund för exlusivitet.
Se också artikeln "Antisemitism: An
Enduring Problem in Western Society" (länken
uppdaterad 18.11.2003) av Alan T. Davies som mot bakgrund av några
uppmärksammade antisemitiska rättsfall i Canada ger en kort exposé av den antijudiska
och antisemitiska 'mytologins' utveckling från tiden före kristendomens födelse fram
till vår tid.
I Judisk Krönika nr 5/1998 recenserar överrabbin Morton Narrowe Kristen
tro mitt i mångfalden. En religionsteologi. [extern] av
Sten Philipson, (Libris, 1997). Narrowe fäster speciellt
uppmärksamheten vid Philipsons brytning med ersättningsteologin och denna frågas
grundläggande betydelse för relationen mellan judendom och kristendom.
1.5.2000.
Undervisning i förakt.
Judar och judendom i kristen lärotradition (extern) av
Åke Skoog, präst och direktor för Svenska Teologiska Institutet i Jersusalem. Texten
är en föreläsning som hölls på kulturhuset i Stockholm den 11 november 1991 i
anslutning till utställningen Antisemitism. En förkortad version ingick i tidskriften
Vår Lösens temanummer om antisemitism, nr 1/1992. I föreläsningen närgranskas det
tydliga antijudiska inslag som funnits med i kristendomen sedan urkyrkans tid.
Genomgången av två inflytelserika böcker om bibletolkning, skrivna av två framstående
svenska 1900-talsexegetiker, ger texten en speciell bäring mot den svenska kristna
horisonten.
[början] [bakgrundsbild]
[kringsidor] [information och råd]
TI INT KP - K1 K2
K3 K4 K5 K6 K7
K8 K9 - LI INH RE
BEK
Existentiell livssyn - kristen tro?
- titelsidan (extern)
Artiklar, debatt och recensioner från dagspress
och tidskrifter (extern)
Budord för en modern tid - ett
diskussionsmaterial (extern)
Språk, tro och religion - webbplatsens
förstasida (extern)]
[Blogg
Nr 56. "Existentiell livssyn - kristen tro?" finns nu att köpa
och låna]
|