I.3. Den existentiella
sorgeparadoxen.
Icke-vågandets
smärta handlar om upplevelser av nederlag, misslyckande, oförmåga, feghet,
svek, skuld som kommer ur att man i mer eller mindre viktiga avseenden inte förmått
följa samvetets och hjärtats röster på grund av ångest och rädsla; på grund av
alltför stor bundenhet till sin materiella välfärd, sin sociala ställning, att vara
omtyckt och välsedd etc. I utsatta omständigheter kan upplevelsen av skuld och nederlag
handla om att man inte haft modet och förmågan att sätta sitt liv på spel. Smärtan
handlar om tillkortakommanden och nederlag i förhållande till de värden, drömmar och
visioner som sprunget fram ur ens samvete och hjärta med krav på engagemang i liv och
handling. Den handlar om konfrontationer och möten med sin bräcklighet, oförmåga och
feghet.
Denna smärta kan vara mycket plågsam. Det
finns därför alltid en frestelse att försöka undkomma den genom att på olika sätt
försöka göra sig döv för dessa inre röster. Jag kan intala mig att de krav de reser
är utan betydelse för mitt och världens väl och ve, att de diffusa känslor av skuld
och svek som har väckts är pseudokänslor som är resultatet av kulturella inpräglingar
som varje sund människa måste motarbeta tydligt och bestämt. Jag kan försöka
övertyga mig om att det är löjligt och dumt att ta några sociala eller materiella
risker utifrån dessa svårgipbara inre krav och att det ändå inte spelar någon roll i
det stora hela hur jag handlar.
I vår tid kan vi söka stöd i vetenskapliga
förklaringar av människans fungerande, t.ex. av samhällsvetenskaplig art, för att
hävda att upplevelsen av ett personligt moraliskt ansvar bara är kulturella pålagringar
utan någon självständig psykisk-existentiell relevans, en kulturellt betingad illusion
som bara skapar lidanden och problem för människan i form av upplevelser av skuld,
misslyckanden, självförakt etc.
I
det nakna mötet med smärtan av de egna misslyckandena, sveken och nederlagen kan den
kanske mest märkliga och gåtfulla sidan i den ansvariga relationen till samvetets,
hjärtats och sanningens röster visa sig.
I den upplevelse av mörker och skuld som tar
form när en människa inser att det inte finns några fungerande bortförklaringar till
att hon har svikit det hon uppfattat som rätt, det som hon innerst har velat, kan det
öppnas en helt ny port till vårt människovarande. Plötsligt kan den förkrossade
människan börja se på den rädsla och feghet, den bundenhet och de beroenden som har
lett fram till sveket med en försonande och sorgsen kärlek som, samtidigt som den
djupnar, också sträcker sig ut mot andra människors nederlag och svagheter. Detta
dubbla perspektiv är ett grundkarakteristikum; in mot den egna bräckligheten och
samtidigt ut mot alla andra människors rädsla, bundenhet och tillkortakommanden.
Det upprättas en sorgfärgad känsla av
förbundenhet med den bräckliga, nederlagstyngda och utsatta medmänniskan. Det kan för
stunden träda fram en genomgripande upplevelse av att tillsammans med alla andra svaga,
misslyckade och ofullkomliga människor vara kärleksfullt innesluten i tillvaron med dess
glädje, smärta och utsatthet. Detta på ett sätt som är oberoende av den egna
personlighetens tillgångar, begränsningar och tillkortakommanden.
Genom att upplevelsen
på ett djupgående och gränsöverskridande sätt
förändrar perspektivet på den egna personen, medmänniskan och tillvaron i stort
betraktas den som en form av existentiell religiös erfarenhet. Det kan också kallas en
transcendenserfarenhet. Ett viktigt karakteristikum är upplevelsen av ödmjukhet och
villkorslös förbundenhet i förhållande till de svaga och sköra människor som
alltsomoftast kommer till korta i förhållande till samvetets, hjärtats och sanningens
röster och därför tvingas brottas med nederlagets smärtsamma känslor av skuld och
självförakt. Men ödmjukheten och förbundenheten gäller också i förhållande till
dem som fastnar i ett tilltagande inre mörker därför att de inte orkar och förmår
möta och bära icke-vågandets smärta. En dömande och moraliserande inställning
gentemot andras svagheter, rädsla, feghet, nederlag blir omöjlig från detta perspektiv.
Denna märkliga och omvälvande erfarenhet
kallas här den
existentiella sorgeparadoxen.
I.4. Allmänmänskliga erfarenheter.
I kristen tro används begreppet nåd på flera olika sätt. En
del är mera genomtänkta och teologiskt förankrade, andra mindre. Som jag förstår det
är den mest centrala och särpräglat kristna betydelsen av nåd just den gåtfulla,
personlighetsomdanande och existensfördjupande transcendenserfarenhet som kan öppna sig
mitt i den mörka bördan av skuld och nederlag som har diskuterats här. Med den
skillnaden att man i en traditionell tolkning av kristen tro inte ser detta som uttryck
för en existentiell grundkvalitet utan som ett personligt ingripande från en
förlåtande och kärleksfull andemakt, Gud, som existerar utanför och oberoende av
människan.
Utifrån det
existensdynamiska betraktelsesättet är även
genombrottserfarenheten en i existentiell mening religiös erfarenhet med en
gränsöverskridande transcendent karaktär. Även den kan förstås tolkas utifrån en
traditionell kristen livssyn. Den dramatiska scenförändringen - från upplevelsen av att
vara fast i en mörk och plågsam inre konfliktsituation till intensiva känslor av kraft,
obundenhet och frihet, av att vara buren, av att vara djupt förbunden med livet och
tillvaron - kommer då att uppfattas som Guds personliga och kärleksfulla ingripande i
det egna livet. I denna tolkningsram blir den närmast
givna slutsatsen att om vi ärligt lyssnar efter "Guds röst" och följer den i
'trons handlingar', trots den
rädsla det väcker och de personliga risker det innebär, kommer Gud att sträcka ut sin
hand för att leda och bära genom den utsatthet och de prövningar som detta kan
medföra.
Utifrån det
existensdynamiska betraktelsesättet kan en människa göra dessa positiva och ibland
direkt livsomdanande erfarenheter oberoende av om hon t.ex. tror på existensen av en
personlig Gud eller ej, tror på ett liv efter döden eller ej. Man kan säga att det är
erfarenhetsmöjligheter som är knutna till en viss grundläggande hållning, här kallad
ansvarighetens hållning. Kärnan i denna hållning kan uttryckas och formuleras på olika
sätt. Den kan också vara intuitiv och oformulerad. Det innebär att såväl en ateist
som en kristen, såväl en jude som en muslim, buddhist, hindu etc kan göra alla de
erfarenheter som är knutna till ansvarighetens hållning. Till exempel de som har
diskuterats här i termer av genombrottserfarenhet och den existentiella
sorgeparadoxen.
Erfarenheter som
har denna allmänmänskliga grund kallas här
fortsättningsvis universella erfarenhetskategorier. Det är erfarenheter
som har sitt upphov i de grundläggande livsomständigheter, här kallade existentiella
grundstrukturer, som är gemensamma eller likadana för alla människor.
Tillvarons natur, människans natur och människans existensvillkor är lika för alla
människor oberoende av hur vi tolkar och förstår dessa gemensamma omständigheter.
Det innebär att alla erfarenheter som har sin
grund i dessa existentiella grundstrukturer kan erfaras oberoende av kulturell
hemhörighet. Däremot kommer människor som gör dessa erfarenheter att uttrycka och
tolka dem utifrån de kultur- och traditionssammanhang som hon har tillgång till och är
förtrogen med.
En ideologi, filosofi eller religiös tradition
kan också öka eller minska sannolikheten för att vissa erfarenheter ska kunna ta form,
t.ex. de som har diskuterats i termer av genombrottserfarenheter och den
existentiella sorgeparadoxen. Genom den förståelse av människans situation och
möjligheter som de 'bär upp' kan de stödja eller försvåra för människor att
utveckla och fördjupa ansvarighetens hållning.
Detta innebär att i den mån det finns någon
överensstämmelse mellan vad som här kallas den existentiella sorgeparadoxen och vad man
i kristen tradition talar om som 'upplevelsen av Guds gränslösa nåd' måste upplevelsen
av nåd betraktas som en universell erfarenhetskategori. Det innebär att denna omdanande
transcendenserfarenhet inte på ett exklusivt sätt är knuten till kristen tro och
bekännelse. Utifrån det existensdynamiska betraktelsesättet kan den existentiella
sorgeparadoxen erfaras inom ramen för vilken sekulär eller religiös livstolkning som
helst.
Det är alltså inte en viss
föreställningsvärld som utgör grunden för denna erfarenhet utan en viss konkret
livshållning som inte ens behöver vara medvetet formulerad.
Huruvida sedan kristen tradition mer och
tydligare än andra traditioner stödjer utvecklingen och fördjupningen av ansvarighetens
hållning och därmed ökar sannolikheten för kristna jämfört med icke-kristna att
uppleva de båda omdanande transcendenserfarenheter som har diskuterats här överlåter
jag åt andra att försöka svara på.
I.5. Flyktens
hållning.
Om en människa flyr från de obehagliga känslor som
uppstår när hon inte vågar och klarar av att följa samvetets, hjärtats och sanningens
röster kommer hennes inre psykiska landskap att sakta förstelna och utarmas. Om denna
hållning har dominerat under en längre tid kommer känslor av tomhet, främlingskap,
meningslöshet, hopplöshet, avskurenhet från livet obevekligt att breda ut sig i hennes
inre värld och alltmer prägla hennes grundläggande livsstämning.
När dessa känslor kondenseras och träder
fram i en människas upplevelsefokus är de väldigt plågsamma. En del människor kan
uppfatta dem som en varningssignal om att något inte står rätt till och börja
försöka hitta hjälp. Men flyktens inre dynamik skapar också en stark tendens att
förneka och försöka undkomma dessa hotfulla känslor. Lyckas hon kommer hennes liv att
alltmer bli ett tomt ytliv ovanpå en vulkan av mörka och skrämmande känslor som hela
tiden hotar att bryta igenom de fördämningar som hon med allt större energi försöker
hålla intakta. Flykten undan samvetets, hjärtats och sanningens röster ger helt enkelt
upphov till en omedveten tendens att undvika situationer, människor, idéer, tankar,
fantasier som skulle kunna få henne att börja bli varse det tilltagande mörkret i sin
inre värld - att hennes liv håller på att förödas och gå förlorat.
I denna flyktens hållning finns det därför en stark benägenhet att
utveckla en manipulativ kontroll av situationer, sammanhang, andra människor utifrån en
omedveten strävan att förhindra en öppen och medveten insikt om sin plågsamma och
utsatta livsbelägenhet. När ytan trots alla ansträngningar ändå hotar att rämna
kommer hon att uppleva att det finns ett dovt hot mot hennes existens som kan övergå i
intensiva upplevelser av ångest. Alkohol, droger, maniska sysselsättningar kan då bli
det desperata sättet att försöka hålla ihop ytan.
Men livet går inte att kontrollera fullt ut.
Det finns hela tiden en oberäknelig verklighet med sjukdom, smärta, nattliga drömmar,
olyckshändelser, kärlek, oförutsedda konfrontationer med andra människors idéer och
erfarenheter etc som kan få ytan att rämna.
Flyktens hållning är kluven. Den har två
motstridiga sidor. Å ena sidan rädslan och skräcken för att något ska hända som
ska få de plågsamma känslorna av meningslöshet, tomhet och förött liv att börja
välla upp till ytan. Å andra sidan en ordlös och ångestladdad längtan efter att just
detta ska hända eftersom man samtidigt dunkelt anar att det är den enda vägen tillbaka
till det levande liv som man alltmer har förlorat kontakten med. Å ena sidan en dov
rädsla för att ytan ska rämna. Å andra sidan en till stor del omedveten rädsla för
att för alltid vara fjättrad i denna livlösa och tomma ytvärld - att ens liv bara ska
bli detta.
När vi lever i flyktens hållning kommer vi
med en sida av oss att oreflekterat försöka undvika allt som skulle kunna få den
smärtsamma sanningen om vår livsbelägenhet att tränga upp till medvetandets yta. En
annan kommer att söka efter just sådant som kan få detta att hända. Den oberäkneliga
verklighet som vi inte fullt ut kan kontrollera utgör både ett hot och ett hopp.
Därför kan en människa vara ångestfyllt skrämd av företeelser som kan stoppa hennes
flykt och få mörkret i den egna livssituationen att bli synligt och samtidigt på ett
kluvet och spänningsladdat sätt vara lockad av just dessa saker.
Så länge en människa är i livet kommer det
förmodligen alltid att finnas ett skikt i henne som längtar efter att återupprätta ett
ansvarigt förhållande till samvetets, hjärtats och sanningens röster och därmed
upprätta en relation till livet och tillvaron där hennes förmåga till närvaro och
delaktighet kan utvecklas och fördjupas.
Flyktens hållning, dvs flykten undan ett
ansvarigt förhållande till samvetets, hjärtats och sanningens röster, är en av de tre
komponenter som konstituerar vad som i introduktionen kallas likgiltighetens
livshållning [INT.1.,st.6ff].
I.6. Tre betydelser av begreppet synd.
Begreppet "synd" är oupplösligt förbundet med det
traditionella kristna trosspråket. Ur denna diskussion om ansvarighetens och flyktens
hållningar framträder med stor skärpa tre olika innebörder i detta centrala kristna
begrepp. Vad som här kallas synd i sträng respektive mjuk
mening är knutna till våra svek i förhållande till samvetets, hjärtats och sanningens
röster. De olika betydelserna gäller inte att vi har svikit utan hur vi förhåller
oss till dessa svek. Den tredje betydelsen gäller synd i lagisk
mening.
Synd
i 'sträng mening' gäller helt enkelt det förhållande till samvetets,
hjärtats och sanningens röster som här kallas flyktens hållning. När en människa
förnekar såväl ansvaret för sina svek som dess betydelse för hennes eget och andras
liv, binds hon till sveket och det dova mörker som det ger upphov till. I det kristna
språket talar man om detta i termer av att hon 'binds till sin synd'.
I det traditionella kristna trosspråket talar
man också om att 'leva i synd'. Utifrån det existensdynamiska betraktelsesättet är
innebörden i detta talesätt just att leva i flyktens hållning. Det genererar obevekligt
en tilltagande grundstämning av meningslöshet, tomhet, främlingskap. I det kristna
språket talar man om denna grundstämning t.ex. i ord som 'att leva avskuren från Gud'.
Utifrån det existensdynamiska
betraktelsesättet är människan utestängd från möjligheten att nå fram till en
erfarenhet av försoning och förlåtelse så länge hon står kvar i flyktens
hållning. Jag tror att det är denna viktiga insikt som man i det traditionella
kristna trosspråket har uttryckt i ord som att 'så länge människan inte erkänner sin
synd och återvänder till Gud är hon dömd att leva kvar i mörkret'. Den genomförda
analysen visar att detta kan förstås existentiellt som den ofrånkomliga inre dynamiken
i flyktens hållning.
Vad som här kallas synd i 'mjuk mening' står för ett annat
förhållningssätt till våra faktiska svek, förlöpningar och nederlag i förhållande
till samvetets, hjärtas och sanningens röster. När människan erkänner sina svek och
därmed sin skuld, vilket innebär att hon trots sina svek fortsätter att
betrakta sig
som fullt ansvarig, står hon kvar i ett öppet och levande förhållande till livet och
tillvaron. Hon befinner sig då i ett existentiellt landskap där djupgående och
omvälvande erfarenheter av förlåtelse och försoning kan ta form och befria henne från
svekets plågsamma känslor. Det är inte givet att detta kommer att ske. Den avgörande
skillnaden är att det är möjligt vilket det inte är så länge hon förnekar ansvaret
för sina svek. Denna möjlighet har här diskuterats i termer av den existentiella
sorgeparadoxen.
Utifrån denna existensdynamiska tolkning av
begreppet synd framstår det som en ofrånkomlig existentiell sanning att 'ett liv i synd'
leder till förstumning, mörker och förödelse i en människas inre värld. Det tycks
också vara en grundläggande existentiell sanning att när vi uppriktigt och ärligt tar
på oss ansvaret och därmed också skulden för våra svek och nederlag i förhållande
till delaktighetens röster träder vi in i ett 'existentiellt rum' där det är möjligt
för en process av försoning och förlåtelse att ta form. I detta förhållande till
våra svek och nederlag binds vi också allt djupare samman med alla de sköra och
bristfälliga människor som på olika sätt och i olika grad sviker och kommer till
korta. En grundkänsla av ömhet och villkorslös förbundenhet i förhållande till
medmänniskan kan växa och djupna just genom de egna erfarenheterna av nederlag,
tillkortakommanden och svek.
När vi förnekar och flyr från ansvaret för
våra svek kommer vi tvärtom att allt mer skärmas av från våra medmänniskor. En
grundkänsla av avstånd och främlingskap kommer obevekligt att breda ut sig. Dessa
fundamentala skillnader i konsekvenser när det gäller relationerna till våra
medmänniskor understryker artskillnaden i den mjuka respektive stränga
betydelsen av begreppet synd.
Synd i
'lagisk' ('kateketisk') mening gäller brott mot utifrån
kommande bud, regler, påbud - från Bibeln eller den kristna gemenskapen. När dessa bud
överensstämmer med vad samvetets, hjärtats och sanningens röster säger är den
lagiska tolkningen av synd inget problem. Men om det uppstår konflikt mellan dem och man
börjar handla utifrån föreställningen att de 'yttre' buden är överordnade samvetets,
hjärtats och sanningens röster så blir den lagiska förståelsen av synd
inkörsporten till en flykt undan ett ansvarigt förhållande till samvetets, hjärtats
och sanningens röster. Att välja 'lagen' i denna konflikt blir ett sätt att
försöka fly från den vånda, rädsla och utsatthet det skulle innebära att i stället
välja att försöka följa samvetets, hjärtats och sanningens röster. Det vill säga
att en människas strävan att inte synda i lagisk mening kan öppna vägen till 'synd' i
dess stränga betydelse.
Yttre bud och regler är viktiga som stöd och
hjälp när samvetets, hjärtats och sanningens röster är tysta. Det är dom ganska ofta
av olika skäl. De yttre buden fungerar då som ett viktigt stöd för att förhindra att
vi som enskilda människor ställer till elände för oss själva och andra, de kan bidra
till att minska riskerna för oss att hamna i olyckliga och destruktiva livsspår. De är
också viktiga som stöd för att upprätthålla en fungerande social gemenskap, på grund
av de brister i den 'personliga utrustningen' som vi oftas i varierande utsträckning dras
med. När däremot de yttre reglerna och buden av olika auktoriteter lyfts fram som
överordnade samvetets, hjärtats och sanningens röster - av samhället, av en kristen
trosgemenskap eller i individens föreställningsvärld - får de en destruktiv makt som
är rakt emot deras grundläggande syfte. Det är möjligt att förstå inslag i Jesu
förkunnelse som just ett angrepp på detta deformerande sätt att använda och tolka den
judiska lagen.
När begreppet synd förstås på detta
trefaldiga sätt blir detta centrala kristna begrepp intressant och djupt meningsfullt.
Dess olika betydelseskikt uttrycker och fångar grundläggande existentiella realiteter
vars relevans och giltighet är oberoende om vi tror på Gud eller ej, om vi är kristna
eller ateister, judar eller muslimer, hinduer eller buddhister. (1)
I.7. Flykt och ondska.
Utifrån denna syn på den ansvariga hållningens
avgörande betydelse för vårt djupaste väl och ve vill jag hävda att en grundläggande
förutsättning för att detta vi kallar ondska ska kunna börja utvecklas och få fäste
i en människa är att hon lever i flyktens hållning.
För att synliggöra ondskans egenart kan det
vara värdefullt att skilja på tre stadier i flyktens hållning där ondskan är det
tredje och sista.
Det första stadiet kännetecknas av
flykt. Det har jag redogjort för ovan.
Det andra kännetecknas av att man medvetet
börjar bejaka det inre mörker som obevekligt växer i flyktens hållning genom att
upphöja det till en allmängiltig sanning om människan och tillvaron: 'att livet är
meningslöst', 'att främlingskap, isolering och tomhet är människans sanna lott', 'att
det som kallas kärlek och omsorg enbart är en tunn kulturell fernissa hos en i grunden
egoistisk och maktlysten människa', 'att inte inse dessa uppenbara sanningar är uttryck
för feghet, att hävda motsatsen är självbedrägeri och religiöst svärmeri'. Detta
sätt att generalisera det egna mörkret till 'Sanningen om människan och tillvaron' kan
ses som ett sätt att försöka göra det mera uthärdligt. Det är djupt mänskligt.
Det tredje stadiet i flyktens hållning vill
jag kalla ondskans stadium. Det kännetecknas av en strävan efter att dra in andra
människor i det personliga mörker som man upphöjt till sanningen om livet. Det är inte
frågan om intellektuell övertalning. Det handlar om att på olika skickliga och
intriganta sätt utnyttja och spela på andra människors längtan, behov, svagheter och
rädslor för att försöka försätta dem i omständigheter och situationer som får dem
att svika sitt hjärta och samvete. Från ondskans hållning väcks det en känsla av
tillfredställelse för varje människa som alltmer snärjs in i och fastnar i flyktens
hållning. Den förstärks när hon fått en människa att börja uppfatta det inre
mörker som obönhörligen byggs upp i denna hållning som sanningen om människan och
livet. Triumfen är fullständig när hon genom sitt intriganta spel har lyckats få en
annan människa att bli en 'mörkrets manipulatör' av samma sort som hon själv, dvs när
ondskan har börjat ta form som hållning i en annan människa.
Den yttersta bekräftelsen på att mörkret,
sveken, hjärtlösheten, maktlystnaden, cynismen, destruktiviteten och främlingskapet är
den definitiva sanningen om människan och tillvaron uppstår först när alla människor
har blivit dess förkunnare och intrigörer. När ondskan har blivit en verksam kraft i en
människas liv finns det därför en i grunden omättlig strävan efter att dra in andra i
detta destruktiva kraftfält. Samtidigt håller jag det för sannolikt att hos de flesta
människor där ondskan har utvecklats till en dominerande hållning finns det kvar ett
omedvetet skikt där hon längtar efter det bestämda och ihärdiga motståndet från
människor med en enveten livstro och livsbejakelse som vågar ta strid med henne i den
fasta övertygelsen om att hon har fel. Även i ondskans livsposition finns det
förmodligen ofta kvar ett frö av längtan efter ett levande liv i gemenskap, tillit och
kärlek som under gynnsamma omständigheter kan börja gro.
Jag vill reservera begreppet ondska för en
mera genomgripande destruktiv livshållning där det finns ett cyniskt beräknande inslag.
Enskilda skadande handlingar utifrån flyktens hållning kan man nöja sig med att
beteckna som destruktiva. Enstaka oreflekterade handlingar utifrån denna känsloram har
de flesta människor gjort någon gång. Många har också erfarenhet av handlingar där
det funnits en medveten avsikt att kränka, såra och förstöra och där man efteråt
kanske har förstått att de haft sin upprinnelse i ett omedvetet försök att värja sig
mot plågsamma känslor av att t.ex. vara sviken och osedd. Det kan räcka för att ana
något av ondskans psykiska och existentiella dynamik och därmed förstå att ondskan är
en potentiell möjlighet hos oss som kan börja utvecklas om vi skärmar av oss från
samvetets, hjärtats och sanningens röster. Det kan också vara tillräckligt för att
förstå att ondskans yttersta källa är människans djupa längtan efter kärlek,
levande gemenskap och full delaktighet i livet och tillvaron.
Bibelns myt om djävulen som en fallen ängel
antyder något av denna grund till ondskan (2).
För att ytterligare klargöra
innebörden i ondska är det viktigt att den skiljs både från aggressivitet och ett
våldsamt och hatiskt utagerande som svar på konkreta situationer med verkliga eller
inbillade kränkningar och förödmjukelser.
Aggressivitet är frågan om en mänsklig
grundpotential som handlar om att mobilisera kraft och koncentration för att värna sitt
eller sin grupps liv och existens i olika avseenden. Den kan mobiliseras i såväl det
godas som det ondas tjänst. Den kan användas för att värna och fördjupa
ansvarighetens hållning såväl som flyktens.(3),
(4)
För att förstå
ondskans egenart måste den särskiljas från det situationsbundna våldsamma utagerandet
som svar på större eller mindre kränkningar i nuet. Detta sista kan tills vidare kallas
för 'reaktiv destruktivitet'. Det är
frågan om ett omoget och primitivt reaktionsmönster som kan orsaka mycket skada och
lidande. Kraften i reaktion och handlande beror till stor del på att situationen i nuet
aktualiserar bortträngda och obearbetade skikt av hat och hämndbegär som har sina
rötter i obearbetade upplevelser av kränkningar och förödmjukelser från tidigare i
livet och från barndomen. (5)
Intensiva hatiska känslor ska inte heller
sammanblandas med ondska. Känslor är känslor hur blodiga och våldsamma fantasier de
än väcker. Att känna denna typ av negativa och ofta skrämmande känslor i sin fulla
kraft när man känner sig allvarligt kränkt och förödmjukad är enligt min mening ett
sätt att befria sig från deras makt så att de inte klistrar sig fast strax utom
räckhåll för medvetandet där de på dunkla sätt kan påverka våra liv och
handlingar. Det bidrar till att läka de sår som man har tillfogats. För att kunna
känna denna form av svarta och skrämmande känslor fullt ut behöver man vara tydligt
medveten om den avgörande skillnaden mellan å ena sidan känslor och fantasier och
å andra sidan handlingar. Denna viktiga skillnad har man ofta försökt att sudda ut
inom kristen tradition. Det har försvårat för bekännande kristna att på ett medvetet
sätt erkänna, möta och bearbeta mörka känslor av hat, att vilja hämnas, skada och
såra. Följden har ofta blivit att dessa känslor i stället stannat kvar obearbetade och
oförlösta strax utom räckhåll för det medvetna känslolivet där de på subtila och
svårgenomskådliga sätt har kunnat påverka handlingar och förhållningssätt. (6)
Att skärma av sig från samvetets,
hjärtats och sanningens röster är utifrån det existensdynamiska betraktelsesättet en
nödvändig förutsättning för den dynamiska process som kan leda till att ondskan
börjar ta form som en verksam kraft i en människa. Ondska är inte frågan om enskilda
destruktiva utageranden. Det är frågan om en hållning som tar sig uttryck i
handlingsmönster, tillvarotolkning, människosyn och grundläggande känslor i
förhållande till livet. Hatiska känslor och hatiskt utagerande kan förstås inrangeras
i ondskans hållning men det är en annan sak. Det är också viktigt att betona att
ondska inte är något primitivt livsmönster vilket kan sägas om den reaktiva
destruktiviteten. Tvärtom! Ondskan kan bara uppstå som resultatet av en lång,
komplicerad och dynamisk psykisk-existentiell process vars första fas är att människan
börjar skärma av relationen till samvetets och hjärtats röster därför att hon inte
klarar av att möta och bära den smärta som denna relation medför för henne. Ondskan
kan börja ta form som en dynamisk kraft i personligheten när en människa under många
år och i alla de situationer där hon har haft möjlighet att välja hållning har valt
flyktens hållning i stället för att möta och konfrontera de smärtsamma känslor som
hennes livsbelägenhet ger upphov till.
I den reaktiva destruktivitetens handlingar
ställer människan till elände utifrån en ram av tillfälliga starka primitiva
känslor. I ondskans handlingar skadar och förstör hon utifrån en kall, cynisk och
beräknande hållning. Ondskan har en dynamisk kvalitet som inte finns i den reaktiva
destruktiviteten; en önskan att breda ut sig och dra in andra människor i sin cyniska
strävan att underminera och förstöra t.ex. sådana kvaliteter som tillit, generositet,
levande gemenskap. När denna 'onda kraft' är verksam i en människa försöker hon hela
tiden dra in andra människor i 'ondskans verk' genom att på subtila sätt utnyttja
bräckligheten hos de människor och de sociala gemenskaper som finns i hennes fokus.
Hon kan lyhört spela på skikt av reaktivt hat
och hämndbegär, ge det legitimitet i nuet och kanalisera det för sina egna syften.
Detta var en viktig del av Hitlers metod. Hon kan på subtila sätt utnyttja fattiga och
förtryckta människors längtan efter ett gott och rättfärdigt samhälle. Detta fanns
som ett viktigt inslag i Stalins metod. Hon kan utnyttja människors rädsla för döden
och längtan efter att bli befriade från plågsamma känslor av meningslöshet och
tomhet. Jag uppfattar detta som det centrala inslaget i
Jim Jones metod (Jim Jones var den
karismatiske ledaren för en kristen sekt som begick kollektivt självmord i
Jonestown i Guayanas djungel i november 1978). Dessa metoder behöver inte vara medvetet kalkylerade. Det
som gör dem onda är deras kusliga effektivitet i sina olika blandningar av förförisk
retorik, löften, manipulationer och hot när det gällt att få människor att börja
förneka relevansen och giltigheten i ett ansvarigt förhållande till samvetets,
hjärtats och sanningens röster. Huruvida denna effektivitet har växt fram på ett
intuitivt sätt eller har varit medvetet kalkylerade är inte avgörande.
Den bräckliga och psykiskt sköra människan
kan på detta sätt bli en bricka i en ond struktur trots att hon själv från början
inte alls har hunnit så långt på flyktens väg att ondskan har börjat ta form i henne
som livsmönster. Den onda strukturen kan omfatta allt från den lilla gruppen till en hel
nation. Den har en dynamisk kvalitet som, om den inte aktivt och medvetet motarbetas,
efterhand som tiden går gör det allt svårare och kostsammare för de enskilda
människorna inom dess maktsfär att stå kvar i eller återinträda i en ansvarig
hållning till samvetets, hjärtats och sanningens röster. Den gynnar och stöder på ett
allt mer genomgripande sätt flyktens hållning för de människor som befinner sig inom
dess kraftfält. Den ökar förutsättningarna för att ondskan ska kunna utvecklas till
en verksam kraft hos alltfler enskilda människor.
Den onda hållningens subtila förmåga att
utnyttja och dra in den sköra, längtande, bräckliga människan i sin maktsfär och allt
mer binda henne i flyktens hållning, parat med dess starka inneboende tendens att hela
tiden vidga denna maktsfär, ger ondskan dess speciella dynamiska karaktär. Ondskan är
en högst reell mänsklig möjlighet, både på ett individuellt och samhälleligt plan.
När människor i det personliga
eller offentliga samtalet utifrån den ena eller andra ramen av argument och
föreställningar på ett radikalt sätt börjar förneka betydelsen av den personliga
ansvariga relationen till hjärtats, sanningens och samvetets röster finns det skäl att
se upp. Om det sedan görs från en vetenskaplig ram av samhällsvetenskapligt eller
medicinskt snitt, en politisk, en kristen eller någon annan spelar ingen roll. Historien
har visat att bevekelsegrunderna kan formuleras utifrån de mest olikartade tankesystem.
Dessa åsikter är i sig inte uttryck för
ondska. Däremot stödjer de flyktens hållning vilket är allvarligt nog. Jag vill också
hävda att ett centralt inslag i varje ond ideologi är att utifrån den ena eller andra
teorin, ideologin eller religiösa läran försöka få människor att tro att den
personliga ansvariga relationen till samvetets, hjärtats och sanningens röster som de
kommer till uttryck i hennes personliga liv inte bara är utan betydelse för hennes och
samhällets lycka och välgång, utan tvärtom är till hinder.
Företrädarna för kristen tro som borde ha
varit den västerländska kulturens främsta värn och vakthållare mot ondska i olika
former har ofta varit blinda och ibland direkt fungerat som ondskans medlöpare.
Medlöperi och tvehågsenhet i förhållande till fascismen och nazismen från stora delar
av den europeiska kristenheten är en del av 1900-talets tragiska historia. Under de
historiska perioder när kyrkan - katolsk, reformert, luthersk - har haft en stark
maktställning har de avvikande tolkningar av Bibelns förkunnelse som av kyrkan uppfattas
som hot mot dess auktoritet kunnat leda till olika former av hot och bestraffningar.
Kättarbålet och bödelsyxan är historiens lysande och tragiska utropstecken kring de
risker det ibland har inneburit för engagerade och självständigt tänkande människor
att vara trogen samvetets, hjärtats och sanningens röster när de kommit i konflikt med
de kyrkliga auktoriteterna.
Mycken kristen tro och förkunnelse, som den
praktiserats och kommit till uttryck i enskilda sekter, vissa teologier och genom enskilda
präster och förkunnare, har, genom att betona bokstavstro och spela på människans
rädsla för döden och hemska straff i hinsidesvärlden, allvarligt försvårat för de
människor som kommit innanför dess maktsfär att stå kvar i och fördjupa en bejakande
och ansvarig relation till samvetets, hjärtats och sanningens röster.
Inom kristenheten har det ofta funnits
osäkerhet och förvirring kring denna problematik. Många kristna som i sin egen
hållning tydligt har burit upp en ansvarig hållning till dessa inre röster har haft
svårt att genomskåda och ta strid mot de tolkningar av kristen tro som på olika, mer
eller mindre subtila sätt har stött och uppmuntrat flyktens hållning.
I.8. Från flykt till ansvarighet.
Flyktens hållning har sin egen grymma logik. Varje flyktval gör att det
finns ytterligare mer att fly ifrån. Det tenderar att uppstå en självförstärkande
spiral där det blir allt svårare att bryta flyktens hållning. Tystnad, förstelning och
förödelse breder ut sig allt mer i det inre landskapet. Samtidigt krävs det allt mer
ångestfylld energi för att förneka och blunda för mörkret och utarmningen av ens liv.
Det blir allt smärtsammare att återinträda i en ansvarig relation till samvetets,
hjärtats och sanningens röster.
Återinträdet kan som första fas handla om
möten med intensiva upplevelser av meningslöshet, avskurenhet från livet, att ens inre
värld är tom och utarmad. Om dessa mörka känslor inte fullt ut har kondenserats förut
kommer det att ske på något sätt och i någon form. Nästa skede gäller med stor
sannolikhet intensiva känslor av misslyckande, värdelöshet, nederlag, skuld. Det är
då inte frågan om de obehagliga känslorna från enstaka nederlag och svek. Det gäller
den ackumulerade smärtan från en hållning som kanske pågått i år efter år. Det
handlar om att möta den plågsamma insikten om att en stor del av ens liv har förötts
och gått till spillo därför att man så länge har blundat för sin utsatta
livsbelägenhet och inte orkat och vågat ta den på allvar. Om man dessutom har skadat
eller förstört andra människors liv och livsbetingelser - fysiskt, socialt eller
psykiskt - blir man tvungen att inse och konfronteras med denna 'yttre' skuld. Det är
djupt plågsamt att bli medveten om att man har skadat eller förstört den livsgrund i
andra människor som man själv innerst inne har längtat efter att hitta.
Den upplevelse av skuld som de aktiva
försyndelserna mot delaktighetens röster ger upphov till är av en annan och
plågsammare art än den som kommer ur de passiva, dvs ur att inte ha klarat av att följa
sitt samvete och hjärta. Den 'yttre' skulden kräver någon form av botgöring och
gottgörelse, om det är möjligt i förhållande till den eller de som har drabbats, för
att det ska var möjligt att nå fram till en inre försoning. Om en människa har gjort
något irreparabelt kommer hon att få leva med denna smärtsamma börda även sedan hon
återupprättat en ansvarig relation till samvetets och hjärtats röster.
I återupprättandet av en ansvarig relation
till sitt hjärta och samvete kan den djupgående förändring ske i det inre landskapet
som tidigare har sammanfattats med begreppet den existentiella sorgeparadoxen.
Förändringen av det inre landskapet kommer att vara mer dramatisk ju längre och djupare
in i flyktens hållning en människa har varit.
När en människa har tagit sig igenom de
plågsamma känslor som är en oundviklig del av återinträdet kommer hon att uppleva det
som att hon återvänt till livet, att hon sluppit ut ur dödens famn.
Insiktsfullt stöd från en annan människa kan
förmodligen ibland vara av avgörande betydelse för en människa som försöker bryta
flyktens hållning. Förutsättningen är att det är en människa som utifrån egna
erfarenheter är väl förankrad i övertygelsen om den ansvariga hållningens avgörande
betydelse för vårt djupaste väl. Om hon dessutom är förtrogen med 'återinträdets'
mörka och svåra känslor är hon sannolikt ganska väl rustad hjälpa en människa att
möta och ta sig igenom dessa plågsamma känslor.
Om man är förtrogen med det kristna språket är det oundvikligt att
relatera detta 'återinträde' till begreppen frälsning och omvändelse (i den
frikyrkomiljö jag har vuxit upp i användes oftast dessa båda begrepp som synonymer). I
djupaste existentiella mening handlar detta återinträde om att bryta sig loss från en
hållning som urholkar och förstör livet - att bli räddad till livet, dvs frälst.
Förutsättningen för att bli 'frälst' är ifrån detta perspektiv att en människa har
varit mer eller mindre djupt inne i flyktens hållning.
För att förstå de kristna
frälsningsupplevelsernas konkreta uttryck är det nödvändigt att skilja på autentisk respektive icke-autentisk frälsningsupplevelse. Det är den
autentiska jag har skildrat. Den handlar om ett återvändande till ett levande och
ansvarigt liv, en pånyttfödelse, ett återupprättande av självrespekt och värdighet.
Det handlar om ett avgörande uppbrott från flyktens hållning.
Den icke-autentiska frälsningsupplevelsen är
den tillfälliga lättnad från mörka och plågsamma känslor som en människa kan
uppleva när hon t.ex. utifrån kraften i en stark karismatisk förkunnelse och en stark
trosgemenskap tillfälligtvis lyckas skära av den ansvariga relationen till samvetets,
hjärtats och sanningens röster i sitt eget inre. Det innebär också att hon skärmar av
sig från de obehagliga och plågsamma känslor som denna relation ibland medför genom
att okritiskt underkasta sig trosgemenskapens uppfattning om vad som är Guds och livets
röster.
Den dramatiska
scenförändring i det inre landskapet som ett 'återinträde i livet' - en autentisk
frälsningsupplevelse, en omvändelse - kan innebära
är direkt knuten till att en människa lämnar flyktens hållning och återinträder i
ansvarighetens. Utifrån det existensdynamiska betraktelsesättet befinner sig varje
människa som lever i ett ansvarigt förhållande till samvetets, hjärtats och sanningens
röster på livets väg oavsett om hon tror på någon personligt
handlande gud och ett liv efter döden eller ej och oavsett om hon är kristen eller
ateist, jude eller muslim.
Ifrån detta perspektiv får de kristna
begreppen 'frälsning', 'omvändelse' och 'livets väg'
djup och angelägen innebörd, samtidigt som de förlorar sin exklusiva bindning till
kristen trostolkning. (7)
I.9. Barnets oskuld.
En människa kan vara så pass skadad i sin
psykisk-existentiella grund på grund av plågsamma erfarenheter från barndomen -
kränkningar, svek, straff, hot, brist på värme och inlevelse - att det kan ta åratal
av träget reparationsarbete, t.ex. genom psykoterapi, innan samvetets och hjärtats
röster börjar göra sig påminda inom henne och kan börja bli en egen dynamisk kraft i
hennes inre värld. En sådan människa kan vara destruktivt utagerande men lever inte
under flyktens och ondskans kategorier.
Barnet lever inte heller under dessa
kategorier. Barnets handlingar och känslor, hur fientliga, hatiska och destruktiva de
tillfälligtvis än kan råka vara, står utanför kategorierna synd - flyktens hållning
- och ondska. (8) Genom historien har
kristna ofta värderat och bedömt barnets handlingar - ofta även barnets känslor och
fantasier, utifrån tanken att dessa begrepp är relevanta inte bara för den vuxna
människan utan även för barnet. Man har därmed också menat att barnets handlingar och
känslor kan leda till evig fördömelse.
Den aga och de straff, de hot om gudomlig
fördömelse, som kristna föräldrar har riktat mot sina barn och som teologiskt har
rättfärdiggjorts med att det är viktigt att stoppa barnets syndiga handlingar i tid
för att förhindra att det ska fastna på syndens och ondskans väg, har utifrån det
existensdynamiska betraktelsesättet i stället ökat förutsättningarna för att just
detta ska ske. Denna form av bemötande är alltid förödmjukande och kränkande för
barnet och kommer att försvåra för det att som vuxen utveckla och fördjupa en ansvarig
relation till sitt samvete och hjärta. Chanserna att fastna i flyktens hållning som
vuxen ökar.
En artikulerad religiös lära, en teologi, kan
i sina olika detaljer stödja människors bättre eller sämre sidor. En teologi som menar
att barns handlingar kan värderas utifrån syndens och ondskans kategorier kommer
ohjälpligt att stödja de sämre och mörkare sidorna i förhållandet till egna och
andras barn för de människor som befinner sig inom denna teologis påverkansområde. En
teologi som är 'tyst' på detta viktiga område kommer indirekt att stödja de teologier
som är dominerande. (9), (10),(11)
II. Persongrunden och religiös
längtan.
II.1. Persongrunden.
Det har visat sig fruktbart att tänka att vi som vuxna, dvs från någon
gång i tonåren - kanske med början redan i sex till sjuårsåldern - i vårt
förhållande till samvetets, hjärtats och sanningens röster påverkar utvecklingen av
en speciell struktur i vår inre värld. Den kallas här persongrunden.
För barnet bestäms utvecklingen av dess
persongrund av olika yttre faktorer och omständigheter. Den utan jämförelse viktigaste
för de flesta av oss är i vilken utsträckning våra föräldrar förmått leva sig in
och bejaka oss med värme och respekt respektive hur mycket de och andra viktiga
människor har avvisat, utnyttjat, svikit och förödmjukat oss under den tid av vårt liv
när vi varit mest beroende av vuxenvärlden.
När det i vårt begynnande vuxenliv börjar
bli möjligt för oss att antingen fly ifrån eller bejaka ett ansvarigt förhållande
till vad vi uppfattar som samvetets, hjärtats och sanningens röster i vårt inre blir
vår relation till dessa navet för persongrundens vidare utveckling.
Ansvarighetens
hållning gör persongrunden allt starkare och mer sammanhållen. En viktig aspekt av
denna hållning är att den underhåller en läkande process i förhållande till de
skador och deformeringar i persongrunden som uppstått under barndomen. När en människa
upplever att delaktighetens röster ställer krav på henne att förhålla sig på ett
visst sätt kan det ibland väckas starka känslor av rädsla och obehag inför tanken på
möjliga negativa konsekvenser. De är ofta svåra att möta och ta sig igenom. Tyngden i
dessa känslor har många gånger en del av sin grund i obearbetade smärtsamma
erfarenheter från barndomen. När en människa fortsätter att betrakta sig som ansvarig
trots de obehagliga och kanske nästan förlamande känslor som har väckts börjar dessa
bakomliggande barndomserfarenheter att bli tillgängliga för bearbetning i någon
form.
Jag hävdar alltså att den ansvariga
hållningen fungerar som en hävstång för att bearbeta och läka skador i persongrunden
som har uppstått under barndomen - och tidigare i ens vuxenliv. Detta är oberoende av om
man i en modern psykodynamisk/analytisk mening har några föreställningar om att det
finns omedvetna och obearbetade erfarenheter och konflikter.
Ju mer skadad persongrunden är
desto intensivare ångest och rädsla tenderar att väckas i de konkreta nusituationer
där det inre kravet på personligt ansvarstagande gör sig påmint. Detta medför att
frestelserna att fly ifrån det personliga ansvaret blir större ju mer skadad
persongrunden är. Man kan också vända på det och säga att ju mer skadad persongrunden
har blivit under barndomen desto svårare blir det att urskilja samvetets, hjärtats och
sanningens röster. Och i den mån man urskiljer dessa röster, desto mer ångest och
svårhanterliga känslor kommer det att väcka att försöka följa dom i handling.
Flyktens hållning bidrar till att ytterligare
urholka och deformera en redan skadad persongrund.
Uppfattningen att det ansvariga
förhållningssättet till samvetets och hjärtats röster etablerar en bearbetande och
läkande relation i förhållande till obearbetade och plågsamma erfarenheter som hindrar
vår fulla närvaro och delaktighet i livet har karaktären av en stark personlig
övertygelse. På ett mera filosofisk och teoretiskt plan är det en central hypotes i det
existensdynamiska betraktelsesättet. Som sådan är det självklart att den bör kritiskt
skärskådas med hjälp av de empiriska, erfarenhetsmässiga och analytiska medel som
står till buds.
II.2. Ansvar och frihet.
Ofta upplever vi att vår lycka och välgång på
avgörande sätt är beroende av att vi är välsedda, älskade och uppskattade; av en
trygg social tillhörighet; av materiell välfärd och trygghet; av sinnliga njutningar;
av en stabil och säker tillvarotolkning och inte minst av fysisk välgång och hälsa.
Att leva i ett ansvarigt förhållande till
samvetets, hjärtats och sanningens röster innebär att ibland hamna i situationer där
man tvingas utmana och ifrågasätta dessa beroenden i ett eller flera avseenden. Utan
dessa och våra föreställningar om deras grundläggande betydelse för våra liv skulle
det inte vara några svårigheter för oss att alltid klart och tydligt urskilja dessa
inre röster och följa dem i handling.
När troheten mot hjärta och samvete kommer i
konflikt med våra starkaste och djupaste beroenden kan det kännas oöverstigligt svårt.
Trohet i handling kan då innebära att riskera det man sätter störst värde på i
livet. En kärleksrelation, ens viktigaste vänskaper, ett trevligt jobb, en viktig social
tillhörighet, sin materiella trygghet. När risktagandet berör våra djupaste och
starkaste beroenden kan det kännas som att trohet i handling är att sätta själva sin
existens på spel. När en människa lyckas handla trots dessa dramatiska känslor och
kanske en hotfull yttre situation kommer hon att upptäcka att hennes tidigare starka
upplevelse av bundenhet och beroende i det avseende som varit i fokus har minskat på ett
avgörande sätt. Hon är på väg att upptäcka den frihet och obundenhet som kan
utvecklas och fördjupas i den ansvariga relationen till samvetets, hjärtats och
sanningens röster. Persongrunden har utvecklats och förstärkts.
Ju starkare och mer välutvecklad persongrunden
blir desto mindre beroende blir vi av våra yttre materiella och sociala omständigheter i
våra föreställningar, känslor och handlingar. Vi blir också allt mindre bundna vid
våra tankar och föreställningar. De materiella och sociala omständigheterna, såväl
som våra tillvarotolkningars vara eller icke-vara, förlorar alltmer sin styrande
betydelse när de kommer i konflikt med hjärtats, samvetets och sanningens röster. Ju
starkare persongrunden blir desto mer kommer en grundläggande livsstämning av
förbundenhet med livet och medmänniskan, av hemhörighet i tillvaron att breda ut sig.
Hon kommer med största sannolikhet att efterhand göra erfarenheter som visar att denna
grundstämning tycks vara oberoende av tillvarons nyckfullhet, av andra människors
handlingar och bemötanden, graden av materiell välfärd och trygghet, sinnlig njutning,
av fysisk hälsa och välgång.
När denna grundstämning av ett eller annat
skäl träder fram i en människas upplevelsefokus bryts upptagenheten av vardagens bestyr
och bekymmer. Nuet kan fyllas av gåtfull närvaro; av varm inneslutenhet; av djup
förundran och tacksamhet över att finnas till.
Trots att jag inte säkert kan veta har jag
alltmer kommit att tro att denna grundstämning kan stå kvar och kanske till och med
förtätas i mötet med döden. I en gåtfull mening är persongrunden och den
grundstämning som utgår därifrån överordnad döden. Ju starkare och mer välutvecklad
persongrunden blir desto mer kommer rädslan för döden att brytas och försvinna.
När persongrunden genom den
ansvariga hållningen har utvecklats så långt i en människa att hon börjar kunna vila
i tillit i denna grund, att den har fått en bärande kvalitet som kan jämföras med det
friska och starka skrovet till en bra båt, kan hennes relation till tillvaron beskrivas
utifrån det religiösa talesättet 'att leva i världen men inte av världen'. Hon lever
fullt ut kvar i världen av mänskliga relationer, av sinnliga och materiella
omständigheter, av begreppsliga behov - dvs behovet att förstå och tolka sina
erfarenheter. Hon lever kvar i en konkret sinnlig värld med dess glädje, njutningar,
smärta, frustrationer, sorg och besvikelser men är inte längre beroende av den på
något avgörande sätt.
Ju starkare persongrunden är desto bättre är
en människas förmåga att på ett omedelbart sätt vara närvarande i den sinnliga
världen och bejaka den. Hon börjar upptäcka att hennes upplevelse av existentiell
trygghet inte på ett givet och omedelbart sätt är beroende av hennes konkreta
livsomständigheter som det tycks när persongrunden är skör och skadad. Graden av
giltighet i hennes föreställningar om livet och tillvaron är inte längre avgörande
för hennes upplevelse av mening och hemhörighet i tillvaron. Det medför att hon på ett
friare och kreativare sätt kan använda sin tankeförmåga för att ifrågasätta och
skärskåda olika aspekter av sin tillvarotolkning. Andras ifrågasättanden upplevs inte
längre som hot som måste avvärjas utan som möjligheter att utveckla och fördjupa den
egna synen på tillvaron.
När en människa upplever att hon på
avgörande sätt är beroende av den i bred mening sinnliga världen finns det en dunkel
frånsida av hot även i dess 'positiva ansikte'. I den tillfredställelse, lycka, glädje
som utgår från gemenskapen med familj och vänner, den materiella välfärden, den
fysiska hälsan, det stimulerande arbetet, den trygga tillvarotolkningen finns det
samtidigt en dunkel grundkänsla av att dessa saker kan ryckas ifrån henne och att hon
då kommer att slungas ut i mörker och olycka. Detta skapar ett avstånd som hindrar en
öppen och oreserverad bejakelse och närvaro i livet. Det medför också en tendens att
vilja hålla kvar och 'frysa' nuet när det visar sig från sin mest positiva sida.
När persongrunden har blivit bärande i en
människa kommer hon att bli allt tydligare medveten om att hennes grundläggande
livsstämning av livsbejakelse, mening, förbundenhet med medmänniskan och livet på ont
och gott, hemhörighet i tillvaron inte längre står och faller med väl och ve i den
sinnliga världen. Prövningarna i den sinnliga världen - jag inbegriper tänkande och
tillvarotolkning - kan fortfarande vara djupt smärtsamma, men de kommer inte längre att
på något avgörande sätt att kunna hota hennes grundupplevelse av mening och
hemhörighet i tillvaron. Det är som att människolivets utsatthet, smärta och tragik i
stället för att upplevas som hot mot vår existens börjar framstå som inslag i den
storslagna och gåtfulla väv som utgör förutsättningen för att vi som människor ska
kunna uppleva mening och hemhörighet i tillvaron.
II.3. Flykt och bundenhet.
När flyktens
hållning har övertaget i en människas liv för att hon inte kan mobilisera modet
och kraften att möta den ångest, den smärta och de konflikter som ett ansvarigt
förhållande till samvetets, hjärtats och sanningens röster skulle innebära för
henne, blir den obönhörliga konsekvensen att persongrunden urholkas och gröps ur. Ett
sätt som detta kommer att visa sig är genom att hennes bundenhet till 'världen'
förstärks.
Hon blir allt mer bunden vid materiella
ägodelar; friskhet, hälsa och ungdom; sinnesnjutningar; att vara välsedd och
uppskattad; anseende och social framgång; att hennes livsåskådning och värderingar på
ett oproblematiskt sätt ska vara rätta och sanna. Förutsättningarna ökar för att
utveckla hållningar som alltmer präglas av en eller flera kvaliteter som habegär,
avundsjuka, hämndlystnad, kroppsdyrkan, karriärism, maktbegär, egocentrisk
självhävdelse, åsiktsdogmatism. Ju mer persongrunden urholkas desto mer kommer en
människa att uppleva att hennes existentiella trygghet är direkt beroende av hennes
'sinnliga' livsomständigheter. Desto mer ångest kommer det också att väcka att
ifrågasätta och utmana dessa beroenden.
En annan konsekvens av att persongrunden
urholkas och deformeras är att det alltmer kommer att byggas upp en mörk bild av
människan och tillvaron, som för det mesta kommer att hållas utom räckhåll för
medvetandet. Om denna grundstämning av en eller annan anledning träder fram i en
människas upplevelsefokus kan den t.ex. komma till uttryck som en känsla eller stämning
som säger att 'vi är utkastade i en meningslös, kall, stum, likgiltig och ödslig
tillvaro som obevekligt förnedrar och bryter ner människan'; att 'människan är
kärlekslös, grym, cynisk, ond, präglad av maktbegär och habegär, oförmögen att
göra gott om hon inte kan förvänta sig rejäla belöningar i jordeliv eller
hinsidesvärld'. Ju mer skadad persongrunden är, i desto högre grad tenderar en
människa att uppfatta det som att denna mörka bild säger något generellt sant om
människans och tillvarons grundläggande natur.
När en människa återinträder i
ansvarighetens hållning kommer denna mörka grundstämning att knytas till den egna
personen och det egna livsödet. Den blir inte längre något givet och oundvikligt
existentiellt grundvillkor utan en mänsklig belägenhet som kan brytas.
II.4. Religiös
längtan och begär.
Jag är personligen övertygad om att det i
människan finns en längtan efter en odelad sinnlig närvaro i världen, att kunna vila i
en grundupplevelse av hemhörighet i tillvaron, efter en livsgrund som bär och håller
genom livets olika nycker och kast. Det är en längtan efter integration och helhet. I
det existensdynamiska betraktelsesättet betraktas denna längtan som kärnan i vad som
brukar kallas människans 'religiösa behov' eller 'religiösa
längtan'.
Oavsett om vi medvetet upplever denna längtan
eller ej och oavsett vad vi kallar den vill jag bestämt hävda att den fungerar som en
viktig dynamisk kraft i vår inre värld. En aspekt av denna kraft är att göra oss
medvetna om de hinder och gränser som står i vägen för en fullt levande relation till
tillvaron och därmed göra det möjligt för oss att med medvetandet som hävstång
utmana och försöka bryta upp dessa gränser. Det innebär att den t.ex. tenderar att
aktualisera bortträngda icke-integrerade erfarenheter och därmed möjliggöra
bearbetning och integration.
Utifrån det
existensdynamiska betraktelsesättet kan denna religiösa längtan bara mötas genom
handlingar, hållningar, skeenden som utvecklar och förstärker persongrunden. Att
ansvarighetens hållning har övertaget i vår livsprocess framstår därmed också som en
nödvändig förutsättning för en livsprocess där denna längtan efter integration
och helhet kan mötas och alltmer stillas.
Om vi lever i flyktens hållning kommer denna längtan ändå att
finnas kvar och påverka våra liv. Men den kommer att i större eller mindre mån
förvrängas och perverteras. För att den process av läkande och helande ska kunna äga
rum som efterhand kan stilla denna längtan krävs det ett återinträde i ett fullt
ansvarigt förhållande till samvetets, hjärtats och sanningens röster. Det krävs att
vi återvänder till 'livets väg' i den betydelse som detta bibliska uttryck har fått
tidigare i detta kapitel (se I.8. de två sista styckena).
Samtidigt är en viktig anledning till att vi lever i flyktens hållning just att detta
återinträde på ett omedvetet plan ter sig som gränslös plåga och undergång och
därför omöjligt.
När vi inte förmår att fästa denna
religiösa längtan där den hör hemma kommer vi att rikta den mot olika aspekter av
'världen' på ett dunkelt sätt. Fantasin och föreställningen om det nya huset, den nya
erövringen, nästa steg i karriären, den stora förälskelsen, att få barn, att hitta
den stora och slutgiltiga sanningen om livet och de 'yttersta tingen' etc kan laddas med
hoppet om att nå fram till den djupa existentiella tillfredställelse som ska stilla vår
oro och längtan.
Men denna djupare tillfredställelse kommer
ständigt att glida oss ur händerna just när vi tycker att vi har den inom räckhåll.
Varje framgång, varje ny ägodel, varje kärlekshistoria, varje ny sanning om livet och
tillvaron etc som haft denna laddning kommer i det närvarande att få en frånsida av
tomhet och ångest. Varje 'realisering' hotar att leda till ett genomskådande av det
utsiktslösa i våra strävanden och att ställa oss ansikte mot ansikte med de
ackumulerade plågsamma känslorna av främlingskap, meningslöshet, förött liv.
Så länge vi inte förmår stanna upp och
möta dessa plågsamma känslor och bryta flyktens hållning kommer vi på nytt och på
nytt att tro att vår djupaste längtan kan tillfredställas genom olika sorters
'tillägnelser' - kärlek, anseende, makt, materiella tillgångar, exotiska upplevelser,
sofistikerade förklaringar av tillvarons natur. Den djupare tillfredställelse vi söker
kommer åter och åter att gäcka och undfly oss.
När vi laddar olika olika aspekter av världen
med denna förvrängda religiösa längtan kan man säga att vi befinner oss i en
'begärsrelation' till världen. I flyktens hållning kommer vår längtan efter
integration och helhet att perverteras och förvandlas till begär
och i denna form påverka vår relation till livet och tillvaron. Flyktens hållning blir
därför också 'begärets hållning'.
Om man återknyter till den tolkning
av det kristna begreppet synd som tidigare har gjorts (se I.6.) kan
man säga att när vi 'lever i synd' binds vi allt hårdare i begärets hållning. Det
innebär att våra normala mänskliga behov av och längtan efter t.ex. gemenskap,
kärlek, att vara uppskattade, materiell trygghet, att förstå livet och tillvaron etc
börjar förvrängas därför att vår längtan efter integration och helhet alltmer knyts
till tillfresställelsen av dessa behov.
När kampen mot 'de syndiga begären' kommer i
centrum för t.ex. en kristen livshållning kan det vara uttryck för att en människa med
kristna förtecken lever i flyktens hållning. Det är då frågan om en kamp mot de
konsekvenser som följer av att försöka undkomma våndan och utsattheten i ett ansvarigt
förhållande till samvetets, hjärtats och sanningens röster genom att sätta Bibelns
och trosgemenskapens bud och regler före dessa inre röster. Det blir en kamp mot symptom
i stället för att försöka komma åt de djupliggande mekanismer som hela tiden
förvandlar hennes djupaste längtan efter integration och helhet till begär.
Utifrån det
existensdynamiska betraktelsesättet kan man kalla flykten undan ett ansvarigt
förhållande till samvetets, hjärtats och sanningens röster för den primära synden. Denna primära synd avskär
människan från möjligheten att på ett produktivt sätt möta sin längtan efter
integration och helhet samtidigt som denna längtan ändå finns kvar som en dynamisk
kraft. Den ger då upphov till ett växande beroende av den i vid mening sinnliga
världen. Den börjar påverka hennes normala behov och ge dem en växande 'aura' av att
kunna tillfredställa hennes djupaste längtan. Hennes normala behov får en växande
'begärskomponent'. De börjar perverteras till laster som hon sedan kan bekämpa eller ge
efter för. Här kan vad som då kan kallas de sekundära synderna ta form. Maktbegär,
girighet, avundsjuka, njutningslystnad, åsiktsdogmatism, intolerans med dess olika
konkreta frestelser och handlingar. Utifrån det existensdynamiska betraktelsesättet
tycks de sekundära synderna växa fram på den primära syndens grund.
Om vi försöker hålla emot de sekundära
synderna utan att förstå och försöka bryta den primära synden kommer vi att hamna i i
en situation där det ständigt föds nya 'frestelser' som måste bekämpas. Det blir en
form av sisyfosarbete.
När det kristna talet om "Gud"
tolkas existentiellt kan man säga att den primära synden är att människan lever
bortvänd, avskuren, från Gud. När Gud tolkas konkret, 'realistiskt', metafysiskt, dvs
att Gud är en utanförstående personligt handlande kosmisk makt som på ett absolut
sätt talar genom Bibelns texter, tenderar man också uppfatta det som att lydnad mot Gud
är att underkasta sig Bibelns auktoritet och underkänna varje föreställning som säger
att det personliga samvetet och hjärtat kan och måste vara primärt riktningsgivande
i den levande gudsrelationen. Då har man skapat en tolkning av kristen tro som inte
bara är oförmögen att se och förstå den primära synden utan också verksamt
bidrar till att binda människan i den. Utifrån det existensdynamiska
betraktelsesättet har talet om Gud då blivit ett tal om en avgud.
Den källa som hela tiden ger upphov till och
föder de sekundära synderna hålls på detta sätt öppen i teologi och förkunnelse.
Det är då också närmast oundvikligt att det som en utlöpare av denna teologi uppstår
starka föreställningar som säger att människan är ohjälpligt syndig och fördärvad
eftersom detta är en ständigt återkommande erfarenhet man kommer att göra inom ramen
för detta förhållningssätt till Bibelns förkunnelse. Om man inte kan bryta sig ur den
primära synden genom att i sitt konkreta liv konsekvent bejaka ett ansvarigt
förhållande till samvetets, hjärtats och sanningens röster kommer den kristne att leva
i en livslång kamp mot den sekundära synden.
Hur pass vanlig eller ovanlig denna typ av
teologi och förkunnelse har varit genom kristenhetens historia överlåter jag åt andra
att försöka bedöma.
II.5. Transcendens
och gudslängtan.
Ju mer persongrunden utvecklas desto mer kommer en
transcendent kvalitet att slå igenom i en människas liv. Denna kvalitet visar sig i att
att hon blir allt mer obunden och oberoende av sina kroppsliga, sociala, materiella,
intellektuella livsomständigheter trots att hennes kärlek till och delaktighet i den
'sinnliga' världen samtidigt fördjupas. Inom henne befästs alltmer en grundstämning av
förbundenhet med livet och medmänniskan, av mening och hemhörighet i tillvaron som är
utanför och oberoende av den 'sinnliga' världens nycker och kast, samtidigt som den
innefattar människolivets utsatthet, smärta och tragik.
Denna positiva grundstämning kan utvecklas och
fördjupas från två till synes väsensskilda perspektiv. Å ena sidan som konsekvens av
att i handling klara av att följa det man uppfattar som samvetets, hjärtats och
sanningens röster trots mer eller mindre intensiva konfrontationer med ångest och
rädsla och trots större eller mindre mått av personliga risker. Å andra sidan som
konsekvens av att fullt ut bära smärtan av nederlagen, tillkortakommandena, skulden i
att inte ha vågat och klarat av detta.
I det ansvariga förhållandet till dessa
röster, som också är ett aktivt bejakandet av sin delaktighet i världen, befinner sig
människan i en levande och engagerad relation till dess speciella dimension av
framgångar och nederlag, av glädje och smärta, av rädsla och plågsamma gränser.
Hennes relation till medmänniskans väl och ve och till det samhälle och den värld hon
är en del av får en ofrånkomlig angelägenhet. Hennes liv kommer alltmer att känneteckans
av en transcendent kvalitet och samtidigt av en allt starkare sinnlig närvaro och
delaktighet.
Persongrundens bärighet och stadga
är av stor betydelse för vår uppfattning av tillvaron och vår mänskliga existens.
Måttet av bärighet eller deformering påverkar på väsentliga sätt vår grundläggande
livsstämning. Men utifrån det existensdynamiska betraktelsesättet är det viktigaste
och mest avgörande för både vår uppfattning om tillvaron och vår livsstämning
huruvida vi befinner oss i en livsprocess där persongrunden håller på att läkas eller
deformeras.
Som vuxna har vi fullt personligt ansvar för
om persongrunden ska utvecklas eller urholkas. Detta är inte ett moraliskt påstående.
Om det är riktigt är det frågan om en ovillkorlig existentiell realitet som är giltig
oavsett vad vi tycker om det. Personligen är jag övertygad om att detta är en
ofrånkomlig sida av vårt människovarande med en central och avgörande betydelse för
vårt liv.
Om vårt arv i vårt begynnande vuxenliv är en
allvarligt skadad och deformerad persongrund kan det vara fruktansvärt svårt att
etablera och stå kvar i en ansvarig hållning som kan läka, hela och utveckla
persongrunden. Om detta är vårt utgångsläge kan vi behöva mycket av insiktsfullt
stöd i olika sociala och kulturella former för att klara av att stå kvar i och
fördjupa ett ansvarigt förhållande till samvetets, hjärtats och sanningens röster som
de kommer till uttryck i vårt personliga liv.
Utifrån det existensdynamiska
betraktelsesättet framstår kristna uttryck som 'människans längtan efter Gud' och 'gudslängtan' som ett sätt att tala om vår längtan efter
integration och helhet, vår längtan efter en bärande livsgrund som gör oss fullt
närvarande och delaktiga i livet och världen och som samtidigt gör oss fria från vår
bundenhet och vårt beroende av världen och vår rädsla för döden. I detta perspektiv
får denna sida av det kristna trosspråket liv och djup i min tanke- och känslovärld.
II.6. Persongrund, båtskrov och hopp.
Samtidigt som jag uppfattar begreppet persongrund
som fruktbart när det gäller att tänka och tala om vissa centrala kvaliteter i vårt
människovarande är jag långt ifrån klar över dess definition och avgränsning i
förhållande till andra besläktade begrepp. Något kan dock sägas.
Man kan t.ex. inte tala om en 'sann' respektive
'falsk' persongrund. Den är så skadad eller utvecklad som den är. Det innebär att
persongrunden inte på något enkelt sätt är jämförbart med begrepp som 'jaget' eller
'självet' som dessa används inom psykodynamisk/analytisk teoribildning. Däremot kan man
säga att ju mer skadad och deformerad persongrunden är desto större är sannolikheten
att en människa kommer att utveckla ett 'falskt själv'. Persongrunden kan inte heller
jämställas med självbilden. Den är oberoende av våra föreställningar om oss
själva. Däremot påverkar den dessa på djupgående sätt. Persongrunden kan inte heller
relateras till begreppen 'jag' och 'jaglöshet' som dessa används inom buddhistiskt
tänkande. Man kan inte befria sig från persongrunden.
Metaforiskt kan persongrunden liknas vid
skrovet på en båt. Om skrovet läcker, är skört, angripet av röta blir färden över
havsvidderna otrygg och hotfull. Med ett tätt, stabilt och starkt skrov blir seglatsens
förtecken mycket annorlunda. Huruvida ytbehandlingen är präglad av skönhet och elegans
eller ej spelar ingen roll för båtskrovets bärighet, varken för båten med ett starkt
skrov eller för den med ett skört. En fin ytbehandling på en rötangripen båt kan
däremot skapa en illusion om styrka och bärighet.
I begreppet persongrund ligger också att det
är frågan om en kvalitet som bara kan förändras över tid, både vad gäller läkning
och urholkning. Det innebär t.ex. att avgränsade insikter eller upplevelser, hur viktiga
och omvälvande dessa än är, inte kan läka en skadad och urholkad persongrund. De kan
däremot på avgörande sätt bidra till att etablera eller förstärka ett
förhållningssätt till livet som kan förbättra förutsättningarna för att
persongrunden ska kunna läkas och utvecklas. Om man fortsätter att använda båtanalogin
kan man säga att ett dåligt båtskrov inte blir starkt varken av insikten om att det är
dåligt eller av idéerna av hur det ska åtgärdas. Däremot är dessa insikter och
idéer nödvändiga för att börja ge sig på det tidskrävande arbetet att reparera det
dåliga båtskrovet. När väl beslutet om att påbörja reparationsarbetet är fattat
finns också förutsättningen för ett välgrundat hopp om att så småningom få
tillgång till en båt som är tillräckligt säker för att med tillförsikt kunna ge sig
ut på de öppna havsvidderna.
Hopp respektive hopplöshet är två viktiga
grundkvaliteter. De är också nära förbundna med upplevelsen av mening respektive
meningslöshet. Det är svårt att tänka sig en upplevelse av hopp och framtidstro utan
att samtidigt tänka sig att det finns en upplevelse av mening. Det är av stor betydelse
för oss om det är konstellationen hopp-mening eller hopplöshet-meningslöshet som har
övertaget i våra liv. Om man undantar den betydelse fattigdom och förtryck kan ha för
dessa kvaliteter tycks de utifrån det existensdynamiska betraktelsesättet på ett
speciellt sätt vara knutna till persongrunden.
När en människa
befinner sig i en livsprocess där persongrunden håller på att läkas och utvecklas
finns det en reell grund för kunna uppleva hopp och mening och därmed en tillförsikt
inför framtiden. Och vice versa. Om en människa befinner sig i en livsprocess där
persongrunden håller på att urholkas och deformeras finns det inga förutsättningar
för att uppleva hopp. Denna negativa förändring av persongrunden ger upphov till en
grundkänsla av hopplöshet och meningslöshet och en känsla av maktlöshet inför
framtiden. Man kan säga att grundkänslan av hopp-hopplöshet, mening-meningslöshet är
oberoende av måttet av bärighet eller skador på persongrunden; det avgörande är
om man befinner sig i en livsprocess där persongrunden håller på att läkas eller
urholkas. Detta innebär att insikter, upplevelser, val som bryter en pågående
deformering av persongrunden och öppnar vägen för en livshållning där en läkande
process kan börja, från den ena stunden till den andra kan bryta en grundstämning
av hopplöshet och i stället forma en upplevelse av spirande hopp, mening och
tillförsikt inför framtiden. Detta trots att persongrunden är lika skadad som den
var innan. Det avgörande för denna förändring av grundstämning är att en
deformerande process har avbrutits och förutsättningarna för en läkande process har
etablerats. Utifrån det existensdynamiska betraktelsesättet är denna avgörande
förändring när det gäller vilken av dessa båda motsatta livsprocesser som har
övertaget själva kärnan i det kristna begreppet omvändelse.
Sammantaget innebär detta att även om
insikter och upplevelser inte kan läka en skadad persongrund ska deras betydelse inte
underskattas. De kan ge den avgörande impulsen som bryter en deformeringsprocess och i
stället skapar grunden för en livsprocess där persongrunden kan börja läkas och
utvecklas. Nya insikter kan också på väsentliga sätt bidra till att förstärka en
redan läkande livsprocess.
Analogier och metaforer har alltid sina risker.
Men båtskrovsmetaforen tycks relevant för att tydligöra något av det jag försöker
komma åt med begreppet persongrund.
|