[Språk, tro och religion - webbplatsens förstasida]
Recensioner och kommentarer till Mel Gibsons
film Thorkild
Grosbøll
- prästrätt i Danmark Senaste tillskott:
|
Länkar till aktuella artiklar och recensioner. [länkar] [sidans början]
Owe Wikström: "Var tog Jesus vägen?". Svenska Dagbladet, Brännpunkt, 2004-12-24. "För den som har en enkel kristen övertygelse och försöker kombinera den med en viss intellektuell hederlighet är det minst sagt tröttande att ständigt umgås med tidens mediala löpsedelsreligion." (Kursiv artikelns inledning. Länk 29.12.2004)
Ann Lagerström: "Riten kan hela oss". Svenska Dagbladet, Idag, 2004-12-21. " – För att få perspektiv på oss själva måste vi ibland stiga åt sidan och sätta det privata i relation till något större och djupare. Vardagslivets gnet i förhållande till världen, kosmos och evigheten. Så förklarar Maria Liljas vårt behov av riter. Nu när både jul och nyår knackar på vår dörr, drar Idagsidan igång en ny serie, just om riter." (Kursiv SvD:s ingress. Länk 22.12.2004)
Erik Löfvendahl: "Motstånd genom vardagstro". Svenska Dagbladet, Kultur, 2004-11-28. Recension av Ylva Eggehorn: Att ta ansvar för Gud. En bok om Etty Hillesum & Dietrich Bonhoeffer (Cordia, 2004). (Länk 21.12.2004)
Agneta Lagercrantz: "Magnetfält ger ingen gudsnärvaro". Svenska Dagbladet, Idag, 2004-12-20. "Religiösa upplevelser beror på personligheten och kan inte framkallas med magnetfält. Det resultatet från en svensk forskargrupp är svidande kritik mot en världsberömd kanadensisk studie." (Kursiv SvD:s ingress. Länk 21.12.2004)
Ola Sigurdson: "Välkommet bidrag till ett filosofiskt samtal om Gud". Svenska Dagbladet, Kultur, 2004-11-28. Recension av Ulf Jonsson: Med tanke på Gud. En introduktion till religionsfilosofin. (Artos, 2004). (Länk 20.12.2004)
Christer Hugo: "Vad står den amerikanska trohetseden för?" Smålandsposten, Krönika, 2004-12-10. "Varje morgon svär amerikanska skolbarn trohetseden inför flaggan. Högstämt definieras nationen med de laddade orden "under God". "One nation under God." Många har noterat paradoxen i att en nation som officiellt ända från början varit noga med boskillnaden mellan stat och kyrka i sin offentliga retorik ändå talar så ofta om "Gud"." (Kursiv - krönikans inledning. Länk 20.12.2004)
Bengt Holmberg: "Efter Descartes?". Svensk Kyrkotidning nr 46/2003 (12 nov). "Med bland annat den anglikanske biskopen och teologen John Shelby Spong som referenspunkt diskuteras behovet av en kristendom som kan omfattas av både hjärta och hjärna." (Webbpublicerad den 5 december 2004). Vad gäller biskop Spong se också www.existentiell-tro.net/spong/
Carl Rudbeck: "Konsten att tala om islam". Dagens Nyheter, Kultur Essä, 2004-12-03. "Tre nya böcker nyanserar bilden av en världsreligion sliten av häftiga inre konflikter. Förnyelsen kommer inte från Kairo utan från den fria religiösa marknaden i Europa." (Kursiv DN:s ingress. Länk 4.12.2004)
Erik Sidenvall: "Krigets retorik i religion och politik." Svenska Dagbladet, Understreckare, 2004-11-28. "År 1864 skrevs den psalm som blivit symbolen för den kristna militariserade retoriken - "Onward, Christian Soldiers". Hur psalmen har använts visar tydligt hur enkelt ett "rent religiöst" militärt bildspråk får en politisk betydelse." (Kursiv SvD:s ingress. Länk 5.12.2004)
Agneta Lagercrantz: "Mötet lockar folk till kyrkan". Svenska Dagbladet, Söndagsintervjun, 2004-11-28. "I dag är det fullt i kyrkbänkarna som aldrig annars under året. Samtidigt lämnar rekordmånga sitt medlemskap i Svenska kyrkan och allt färre döps, konfirmerar sig och vigs. Men det oroar inte prästen Håkan Sandvik. Gudstjänstbesökarna representerar ju också dem som inte kommer, menar han. Och betydelsen av kyrkan som ett ställe för livets djupdimension - det kan aldrig mätas med statistik." (Kursiv SvD:s ingress. Länk 5.12.2004) Göran Rosenberg: "Filosofen som dompterade tron". Dagens Nyheter, Kultur 2004-11-28. Recension av Svante Nordin: Ingemar Hedenius, en filosof och hans tid, Natur och Kultur, 2004. "För Ingemar Hedenius var filosofi en fråga om förnuft och inte känsla. Göran Rosenberg har läst Svante Nordins inträngande biografi över en passionerad krigare och konspiratör." (Kursiv DN:s ingress. Länk 5.12.2004)
Jacki Jakubowski: "Flaskpost från helvetet". Dagens Nyheter, Kultur Essä, 2004-11-27. "Jossel Rakovers bittra uppgörelse med Gud var så omvälvande att ingen kunde tro att den var uppdiktad. När mannen bakom verket krävde sin rätt kallades han bedragare." (Kursiv DN:s ingress. Länk 5.12.2004)
Gunnel Vallquist: "Djupt under den heliga bråten". Svenska Dagbladet, Kultur, 2004-11-07. Recension av Olivier Clément: Källor. Den kristna spiritualitetens ursprung. (Orginaltitel: Sources. Les mystiques chrétiens des origines), (Artos, 2004.) (Länk 15.11.2004)
Marie Louise Ramnefalk: "Glansfulla religiösa insikter från Venedig". Svenska Dagbladet, Kultur, 2004-11-02. Recension av Owe Wikström: Ikonen i fickan. Om yttre och inre resor. (Natur och Kultur, 2004). (Länk 8.11.2004)
"Folkkyrka
i en ny tid värnar om det goda livet". Kyrkans Tidning,
nr 43/2004. Detta samtal mellan Olav S. Melin och biskop Carl
Axel Aurelisu är den första artikeln i en serie där Kyrkans Tidning
vill belysa frågan om vad begreppet folkkyrka står för i dag och hur
dess framtid ter sig. Otto Mannheimer: "De utmanar islams tabu". Dagens Nyheter, Kultur, 2004-10-04. "Fundamentalismen är inte islams enda väg. Över hela världen forskar fromma muslimer i Koranen och islams historia. Brännmärkta i sina hemländer står de ändå för hopp. Vi bör lära känna dem, menar Otto Mannheimer." (Kursiv SvD:s ingress. Länk 8.11.2004)
Jayne Svenungsson: "Övningar för att hela en kluven andlighet". Svenska Dagbladet, Kultur, 2004-10-17. Recension av Gerard W Hughes: Det omöjligas Gud. Om kristendomens kris och Guds närvaro. (Cordia, 2004). (Länk 23.10.2004)
Håkan Holmlund: "Leipzigs böner blev hörda". Svenska Dagbladet, Understreckare, 2004-10-09. "Fredsbönerna i Leipzig 1989 var tillämpad teologi i ett nästan helt sekulariserat land, och var en starkt bidragande orsak till att östra Europa kunde kasta av sig kommunismen. Det var "Kyrka för andra"-programmet som hade öppnat de östtyska kyrkorna för underjordiska protestgrupper." (Kursiv SvD:s ingress. Länk 23.10.2004)
Johannes Salminen: "Korståget som spårade ur". Svenska Dagbladet, Understreckare, 2004-10-12. "Det fjärde korståget, år 1204, bildar ett smutsigt och ovanligt destruktivt kapitel i europeisk historia. Den armé som skulle komma till de kristnas undsättning i Orienten kom aldrig fram. I stället inleddes en omfattande plundring som slog mot själva livsnerven i det bysantinska imperiet." (Kursiv SvD:s ingress. Länk 13.10.2004)
Christer Hugo: "Kristen moral ingen säkerhetsgaranti". Smålandsposten, Krönika 2004-09-10. (Länk 7.10.2004) Peter Handberg: "Tron gentemot förnuftet. Fem teologer har försökt göra Bibeln mer tillgänglig." Dagens Nyheter, Kultur, 2004-10-05. Recension av Öppningar. Möten med Bibeln. Red. Anne-Louise Eriksson (Nya Doxa, 2004). (Länk 5.10.2004)
Maria Södling: "Nathan Söderbloms tankar inspirerar än". Dagens Nyheter, Kultur, 2004-10-05. Recension av Staffan Runestam: Söderblomsstudier (Svenska institutet för missionsforskning, Uppsala universitet). "Han var ärkebiskopen som gick sin egen väg och retade såväl konservativa som radikaler. Maria Södling har läst en ny bok om Nathan Söderblom och finner behovet av honom akut." (Kursiv DN:s ingress. Länk 5.10.2004)
Per Ericson: "Oliktänkande
drivs ut ur kyrkan". Svenska
Dagbladet, Ledare. 2004-10-04. (Länk 5.10.2004)
Ingmarie Froman: "Dags för självrannsakan". Apropå: Religiösa symboler. Svenska Dagbladet, Kultur. 2004-09-20. (Länk 21.9.2004)
Per Ericson: "Var god stör ej under predikan". Kyrkomötet: Kyrkan kan rämna. Svenska Dagbladet, Ledare. 2004-09-20. Ledaren behandlar diskussionen om homosexualitet på årets kyrkomöte. (Länk 21.9.2004) |
Inga Brandell: "Diplomati desarmerade oron kring slöjförbud". Svenska Dagbladet, Kultur: Kommentar Frankrike. 2004-09-14. (Länk 20.9.2004)
Lisbeth Lindeborg: "Det islamistiska judehatet har gamla anor". Svenska Dagbladet, Understreckare, 2004-09-09. "Det är missvisande att tala om en "ny" antisemitism bland Europas muslimer. Som europeisk import har den mer än 100 års historia i Mellanöstern och är rotad i en ännu äldre islamisk diskriminering av judar." (Kursiv SvD:s ingress. Länk 13.9.2004).
Abdel Rahman al-Rashed: "Fanatiker fläckar islam". Svenska Dagbladet, Brännpunkt, 2004-09-09. "De rättslärda muslimska schejker som skickar unga muslimer in i döden och uppmuntrar terrordåd måste ställas till svars. Vägen till läkedom för islamiska samhällen är självinsikt och bekännelse, skriver Abdel Rahman al-Rashed, kolumnist och före detta chefredaktör på den arabiska tidningen al-Sharq al-Awsat." (Kursiv SvD:s ingress. Länk 11.9.2004).
Inga Brandell: "Utmärkt introduktion till politik och tro". Svenska Dagbladet, Kultur, Recension, 2004-09-06. Recension av Med gudomlig auktoritet - om religionens kraft i politiken, Catharina Raudvere, Olav Hammer (red), Makadam Förlag, 2004. (Länk 7.9.2004)
Carl
Gustaf Olofsson: "Vad innebär kristen
gudstro?". Svensk Kyrkotidning nr 33-34/2004 (13
aug). "Frågan ställs av Carl Gustaf Olofsson
i denna artikel. Han skiljer ut en kosmologisk respektive existentiell
gudsfråga. Han menar att frågan om gudstro kontra ateism i vår tid
alltmer blivit en skenproblem eller en pseudofråga utan djupare
betydelse för människan. Detta sagt utifrån den kosmologiska
betydelse som dessa ord har i dagens förhärskande språkbruk såväl
inom som utanför kyrka och kristenhet." (Kursiv - SKT:s ingress).
Kazimiera Ingdahl: "Varat centralt i Miloszs tankevärld". Svenska Dagbladet, Understreckare, 2004-08-23. "Den nyligen avlidne Nobelpristagaren Czeslaw Milosz var en av vår tids största poeter, och samtidigt en stor tänkare. I sina essäer kan han genom en människas öde förklara den centraleuropeiska historien bättre än många historiker." (Kursiv SvD:s ingress. Länk 24.8.2004).
Tema John Shelby Spong: I Kyrkans Tidning nr
28-29/2004 fanns ett dubbeluppslag med reportage och intervju med den
kontroversiella amerikanska biskopen John Shelby Spong apropå hans
tvådagarsseminarie på Rättviks stiftsgråd i mitten på juni. Det
finns tyvärr inte tillgängligt på Internet. I nr 32-33
fanns tre insändare under vinjetten Opinion som alla är starkt
kritiska visavi biskop Spong. Dessa är publicerade på Internet.
"Med
Spong tömmer vi kyrkorna", "Shelby
Spong vantolkar Einstein", "Demontering
av tron oroar många". Om man vill ha en motbild så får man
gå till Smålandsposten - se nedan! (Länkar
24.8.2004)
John Albertsen: "Biskopper byder debatforum velkommen". Jyllandsposten 2004-07-10. "Danmark halter ifølge sekretariatschefen i Det mellemkirkelige Råd bagefter udlandet, når det kommer til teologiske debatter om det herskende gudsbillede. - Biskopperne i Viborg, Aalborg og Fyns Stift hilser det nye, kontroversielle, teologiske debatforum Plan B velkommen, men påpeger samtidig, at der nødvendigvis må være en grænse for, hvilke holdninger landets sognepræster kan udtrykke i landets folkekirker." Initiativet har omedelbar anknytning till att kyrkoherde Thorkild Grosböll från Taarbaeks församling norr om Köpenhamn ställs inför prästrätt hösten 2004 för att som det sägs "inte tror på Gud". - Se vidare nyskapad sida om Grosböll! (Kursiv - Jyllandspostens ingress och artikelns inledning. Länk 24.8.2004)
Jonas Jonson: "Globaliseringen leder till kyrklig avskärmning". Svenska Dagbladet, Kultur Kommentar, Om den ekumeniska rörelsen. 2004-08-22. Jonas Jonson är biskop i Strängnäs med mångårig erfarenhet av det ekumeniska arbetet i Kyrkornas världsråd. Han har tidigare i år kommit ut med boken Vänner kallar jag er: en resa till Ekumenee (Cordia, 2004). (Länk 24.8.2004)
Gunnel Vallquist: "Roms principer står långt ifrån kyrkfolkets angelägenheter". Svenska Dagbladet, Kultur Kommentar, 2004-06-02. (Länk 24.8.2004)
Muhammad Reza Ashouri: "I väntan på den tolfte imamen". Dagens Nyheter, Kultur Essä, 2004-08-21. "Sextio procent av befolkningen i Irak är shiiter. Efter USA:s krig har denna majoritet, förut underkuvad och maktlös, fått möjlighet att visa sina muskler. Vilka krafter och vilka idéer är det som står på spel? - Det är de fattigas religion, en politiskt explosiv lära som kan avgöra Iraks framtid. I artikeln tecknas bakgrunden till det pågående slaget om Najaf." (Kursiv - från artikeln och DN:s ingress. Länk 24.8.2004)
Anne Bachmann: "Verkligheten är alltid utom räckhåll". Svenska Dagbladet, Understreckare, 2004-08-19. "Religioner och ideologier - är dessa bara fantasisköldar som vi sätter upp som försvar mot det outhärdliga? Det menar Slavoj Zizek, som genom lika doser lacansk psykoanalys och marxistisk ideologikritik har gjort sig ett namn som en av de senaste årens mest originella kulturteoretiker." (Kursiv SvD:s ingress. Länk 24.8.2004).
Tor Billgren: "Gud som terrorist". Aftonbladet, Kultur, 2004-08-19. "Estonia förliste för att Gud drog bort sin skyddande hand från Sverige när riksdagen beslutade om partnerskapslagen 1994. Mattias Flinks massaker i Falun är också ett resultat av denna lag, liksom Stureplansmorden och diskoteksbranden i Göteborg. För en liten grupps försyndelser kan Gud straffa helt andra grupper - eller hela landet. Gud har kort och gott en terrorists moral." (Kursiv - artikelns inledning. Länk 21.8.2004). Caroline Krook: "Respektfulla samtal krävs om homovigslar". Dagens Nyheter, Debatt, 2004-07-28. "Det är helt naturligt att i en folkkyrka ha olika uppfattningar om kyrklig vigsel av homosexuella. För att mångfalden skall bli berikande krävs att ingen försöker utestänga någon annan. De som anser att samkönad kärlek strider mot det som kyrkan kan bejaka måste ändå acceptera homosexuella i församlingen och i kyrkans tjänst. Samtidigt måste homosexuella acceptera att vissa människor anser att homosexuellt samliv inte är i enlighet med vad kyrkan kan bejaka. Det är inte detsamma som homofobi. Respektfulla samtal kan överbrygga diskriminerande gränser men man kan inte alltid vänta på en teologisk samsyn. Det skriver biskop Caroline Krook, som i dag inviger Pridefestivalen." (Kursiv DN:s ingress. Länk 30.7.2004).
Christer Hugo: "Alla
ska prata". Smålandsposten,
Krönika, 2004-07-23. "...Jodå, nog är man ordtrött. Närmast
utmattad. Men så kommer man till Sofia kyrka på söder i
Stockholm en sommarkväll. Luften är ljum och inbjudande kring de gamla
trähusen, som kantar vägen upp till kyrkan. Dit har denna kväll runt
300 personer sökt sig, för att lyssna på ett föredrag. Ämne:
kristendomens reformering. A New Christianity for a New World. Föredragshållare:
den amerikanske biskopen John Shelby Spong. ..... Formen var den
enklaste. Traditionell: Föredrag och frågestund, omramad av lite
introduktion och avslutning och sång. Men innanför den
traditionella formen sprakade det och slog gnistor. Som det kan göra, när
den som talar har ett ärende. Och det har John Shelby Spong.
Kontroversiell är bara förnamnet, om man vill beskriva honom..."
(Kursiv - utdrag från krönikan. Länk 29.7.2004).
Jens Lapidus: "Vem har makten över Sharialagen?". "Trots försök att modernisera den gudomligt förankrade sharialagen genom utilitaristiskt och liberalt rättstänkande så har de religiöst rättslärda allt mer förlorat sitt inflytande över lagstiftningen. Makten förskjuts till parlamenten." (Kursiv SvD:s ingress. Länk 10.7.2004). "Ge islam större utrymme". Dagens Nyheter, Debatt, 2004-06-12. "Företrädare för islam måste få större utrymme i samhället. Religiös tillhörighet är en tillgång även för arbetslivet. Frågor om diskriminering av muslimer och religiösa symboler måste lyftas fram och den svenska majoriteten får inte fortsätta att diskriminera olika religiösa minoriteter. Svenskarna måste visa större öppenhet för de vanligaste uttrycken för dessa religioner, såsom kläder, frisyrer och andra kännetecken. Det skriver ärkebiskop K-G Hammar i en gemensam uppmaning med Mostafa Kharraki, ordförande i Sveriges muslimska råd, och Sture Nordh, ordförande i TCO." (Kursiv DN:s ingress. Länk 10.7.2004).
Christer Hugo: "Det svänger!". Smålandsposten, Krönika, 2004-06-25. "Barnflickan i Knutby trodde att det var Guds vilja som uppenbarades via sms:en från den åtalade pastorn. ... Rätt och fel. Goda respektive dåliga handlingar. Etik och moral. Vem avgör? Och hur?" Christer Hugo är kyrkoherde i Dalarö församling i Stockholms södra skärgård. (Kursiv - från krönikans inledning. Länk 30.6.2004)
Britt Dahlman: "Danieltexterna avslöjar Guds hemliga tjänare". Svenska Dagbladet, Understreckare, 2004-06-19. "De hagiografiska berättelserna om Daniel, egyptisk munk på 500-talet, är intressant läsning. Men de forskare som fokuserat på historiciteten har missat poängen. Temat är hemlig helighet, ringaktade människor som gör gott." (Kursiv SvD:s ingress. Länk 30.6.2004)
Henrik Lagerlund: "Vällust från synd till dygd". Svenska Dagbladet, Understreckare, 2004-06-22. "Bland de sju dödssynderna är nog vällust den som lockar oss mest. Cambridgefilosofen Simon Blackburn menar att vällusten inte alls är en synd utan ett idealtillstånd som vi bör sträva efter - och något som mer liknar en dygd." (Kursiv SvD:s ingress. Länk 24.6.2004)
Agneta Lagercrantz: "Kunskap förnyar kristenhet". Svenska Dagbladet, Idag, 2004-06-13. "Radikal har han alltid varit. I decennier har biskop John Shelby Spong pläderat för att homosexuella ska kunna vigas och bli präster. Nu vill han förändra kristendomen i grunden. Han ifrågasätter jungfrufödseln, Kristi uppståndelse och syndafallet och anses vara en av de få i världen som kan förnya den kristna kyrkan. I slutet av veckan kommer biskop John Shelby Spong till Sverige för att tala just om hur kristendomen måste förändras – eller helt enkelt dö …" (Kursiv SvD:s ingress - två olika sammanslagna. Länk 14.6.2004) Om biskop John Shelby Spong se vidare www.existentiell-tro.net/spong/!
Christian Braw: "Gud, vilken överraskning". Svenska Dagbladet, Kultur, 2004-05-23. Recension av Elisabeth Sandlund: Drabbad av det oväntade, (Cordia, 2004). "Dåvarande SvD-journalisten Elisabeth Sandlund mötte Gud vid dotterns konfirmation. Nu har hon skrivit en bok om sin omvälvande "påkristning"." Elisabeth Sandlund är redaktionssekreterare på Kyrkans Tidning. (Kursiv SvD:s ingress. Länk 2.6.2004).
Ruth Lötmarker: "Religionens privatisering hotar politiken". Svenska Dagbladet, Understreckare, 2004-05-30. "Kristendomen i samspel med politiken har utformat västvärldens historia. Att religionen i dag är en privatsak får allvarliga konsekvenser för politiken, hävdar forskaren Marcel Gauchet i en intervjubok." (Kursiv SvD:s ingress. Länk 2.6.2004).
Karl-Erik Nylund: "Varför teg Knutbys ledare?". Svenska Dagbladet, Brännpunkt, 2004-05-23. "I morgon fortsätter Knutbyrättegången. Pastorn ska korsförhöras. En narcissistisk person som sektledare är det farligaste som finns. Är han dessutom omgiven av en profet som ingen vågar ifrågasätta och pastorskolleger som hyllar underordning, kan en hel församling vilseföras, skriver Karl-Erik Nylund, präst och expert på sekter." (Kursiv SvD:s ingress. Länk 24.5.2004).
Marie Louise Ramnefalk: "Andliga virtuoser talar med skilda Gudsspråk". Svenska Dagbladet, Kultur, 2004-05-23. Recension av Antoon Geels: Kristen mystik: ur psykologisk synvinkel. Del II Från Heliga Birgitta till Thomas Merton, (Norma, 2003). (Länk 24.5.2004)
Barbro Eberan: "Tigandet blev en strategi utan återvändo". Svenska Dagbladet, Understreckare, 2004-05-22. "Redan 1936 hade Vatikanen ett färdigt koncept för att fördöma nazismen, visar tidigare hemligstämplade dokument. Men den katolska kyrkans komplexa förhållande till och rädsla för Hitler resulterade i stället i en balansakt som sedermera gav upphov till antisemitiska anklagelser." (Kursiv SvD:s ingress. Länk 24.5.2004)
Fredrik Sjöberg: "Fynd för trosvissa ateister". Svenska Dagbladet, Kultur, 2004-05-13. Recension av Zac O"Yeah: Guru! En resa i underlandet (377 s. Ordfront, 2004). (Länk 16.5.2004)
Lasse Horne Kjældgaard: "Religiös revolution". Politiken, Danmark, 2004-05-01. Recension av John Shelby Spong: En ny kristendom i en ny verden. Oversat af Lene Sjørup. (Anis, 2004. 256 s., 198 kr). "Amerikansk biskop gør upp med kristendommens personlige gudsbegreb." (Kursiv - Politikens ingress. Länk 2.5.2004). Se också Anne M. Sørensens artikel nedan. Om biskop John Shelby Spong se vidare!
Egon Clausen: "En konservativ reformator". Politiken, Danmark, 2004-03-18. Artikeln som är på danska presenterar några bärande huvuddrag i John Shelby Spongs teologi. Egon Clausen är författare och journalist vid Danmarks radio. Han har gjort ett radioprogram om biskop Spong som sändes i april 2002. Han har också skrivit ett efterord till En ny kristendom i en ny verden (2004), den danska översättningen Spongs A New Christianity for a New World (2001). Artikeln webbpubliceras här med författarens tillstånd. (Webbpublicering 1.5.2004) Om biskop John Shelby Spong se vidare!
Anne M. Sørensen: "Gud forbudt": Politiken, Danmark, 2004-04-26. "Sognepræsten fra Taarbæk kan godt gå hjem og lægge sig. Her kommer nemlig en biskop, der ikke blot afviser den skabende Gud, men også både jomfrufødsel, opstandelse, himmelfart, treenighed og den opfattelse, at Jesus døde for vore synders skyld. Samt en hel del mere." (Kursiv - Politikens ingress. Länk 28.4.2004). Om biskop John Shelby Spong se vidare! Se också Lasse Horne Kjældgaards recension ovan. Karin Johannisson: "Nakenchock i Guds hus". Dagens Nyheter, Kultur, 2004-04-20. Recension av Lena Liepe: Den medeltida kroppen. Kroppens och könets ikonografi i nordisk medeltid. (Nordic Academic Press, 2003). "En man hänger i en snara om halsen och får smisk av en kvinna, samtidigt som han tömmer tarmen över en annan man. Vad tänkte en medeltida kyrkobesökare som fick se blottare och snusk i Guds hus? Karin Johannisson läser en intressant studie." (Kursiv DN:s ingress. Länk 23.4.2004)
Andreas Brunner: "Guds återkomst". Sydsvenska Dagbladet, 2004-04-10. "...I boken "Guds återkomst" (Glänta produktion) visar teologen Jayne Svenungsson hur Gud har smugit sig in i den postmoderna filosofin. Hos tunga tänkare som Emmanuel Lévinas, Jean-Luc Marion och Jacques Derrida har gudsfrågan åter blivit legitim. Det är inte längre Gud som är död, utan Ingemar Hedenius.." Kursiv - utdrag ur artikeln. (Länk 21.4.2004)
Kjell Blückert: "Början till slutet för statskyrkan". Svenska Dagbladet, Understreckare, 2004-04-13. "När väckelserörelsen drog genom Sverige under andra hälften av 1800-talet försvagades Svenska kyrkans ställning, trots att lagstiftningen skapade flera dilemman för dem som ville utträda. Perioden skildras i den nyutkomna sjunde delen av "Sveriges kyrkohistoria"." (Kursiv SvD:s ingress. Länk 14.4.2004)
Astrid Söderbergh Widding: "När Jesus stiger upp på vita duken". Svenska Dagbladet, Understreckare, 2004-04-10. "Jesusfilmen som genre är nästan lika gammal som filmmediet självt. Passionsberättelsen har gestaltats i såväl musikaler som komedier, och har ofta liksom den nu aktuella ”The passion of the Christ” väckt starka reaktioner." (Kursiv SvD:s ingress. Länk 13.4.2004). Se vidare om Mel Gibsons The passion of the Christ!
Anita Goldman: "Hur ser man ett mirakel". Aftonbladet, Kultur, 2004-04-10. "Om tro otro och en gråtande madonna" (Kursiv - Aftonbladets ingress. Länk 13.4.2004)
Werner Jeanrond: "Helige Ande som tröst och vägledande makt". Svenska Dagbladet, Kultur, 2004-04-08. Recension av Peter Halldorf: Drick djupt av Anden. Den Helige Andes närvaro och gåvor i den kristnes personliga liv, Cordia, 2003. (Länk 13.4.2004)
Maja Lundgren: "Se upp, Gud är tillbaka". Aftonbladet, Kultur, 2004-04-09. "Om hjälmtricket och filosofins nyväckta teologiintresse." (Kursiv - Aftonbladets ingress. Länk 13.4.2004)
Maria Carling: ”Hajj är större än bröllop”. Svenska Dagbladet, Idag, 2004-04-06. "För många unga svenskar har det nästan varit en pilgrimsresa att följa ”den gula bibeln”, Lonley Planets guidebok till Sydostasien: Kao San Road i Bangkok, Full Moon Party på Koh Samui och så vidare. Same, same but different. Men för Sveriges unga muslimer hägrar ett annat mål. En gång i livet ska man ”göra hajj”, sin pilgrimsfärd till Mecka. Många väntar länge, men Feride Kaplan och Aziza Ali blev pilgrimer redan som unga." (Kursiv SvD:s ingress. Länk 7.4.2004)
Agneta Lagercrantz: "Lång färd mot nytt liv". Svenska Dagbladet, Idag, 2004-04-05. "Vid sidan av strävan efter snabb kommunikation - motorvägar, bredband, 3G - har det uppstått en långsam motrörelse: vallfärdandet har fått en renässans. Ulrika Kärnborg är en av dessa nypilgrimer. Hon har vandrat i veckor, frusit, svettats och plågats av ömma fötter och monotoni. Den fysiska ansträngningen behövs, kan hon konstatera, för att nå något långt bortom det materiella." (Kursiv SvD:s ingress. Länk 7.4.2004) Kerstin Weigl: "Jag lekte med bilar och slogs". Aftonbladet, 2004-04-03. "Biskop Caroline Krook berättar om Jesus, den blodiga kristusfilmen och när en psykiskt sjuk man gjorde intrång i hennes lägenhet." (Kursiv Aftonbladets ingress. Länk 7.4.2004)
Anders Carlberg: "Dags att skrota Gamla testamentet?" Göteborgsposten, Kultur, 2004-04-01. I krönikan kritiseras Per Olov Enquists förslag att skrota Gamla Testamentet som först formulerades i ett inlägg i debatten kring Jesusmanifestet i Svenska Dagbladet våren 2003. Se vidare! Kyrkans Tidning gjorde senare en intervju PO Enquist som publicerades i nr 44-2003. I krönikan nämns också Svenska kyrkans dokument Guds vägar som antogs som policydokument på kyrkomötet hösten 2001. Det kan hittas på Svenska kyrkans webbplats. I krönikan refereras också till artikeln "Ett nytt evangelium" av Anders Gerdmar som publicerades på Dagens Nyheter, Kultur, den 21 december 2003. Anders Carlberg är ordförande i den Judiska församlingen i Göteborg. (Kursiv - webbredaktören. Länk 2.4.2004)
Ola Sigurdson: "För våra synders skull". Göteborgsposten, Kultur, 2004-03-31. "Den centrala teologiska frågan i hela den kristna traditionen är varför Kristus måste lida. ..... Men den sadistiska tortyren i Gibsons film gör på sätt och vis frågan mer akut: Vem är det egentligen som efterfrågar allt detta blod? Ja, inte är det djävulen som stryker omkring i utkanten av händelserna och helst vill att Kristus skall hoppa av från sitt förestående blodbad. Är det då Gud som vill sätta dit sin enfödde och oskyldige Son? I så fall kan man minst sagt undra över gudsbilden." (Kursiv - från krönikan. Länk 1.4.2004) Vad gäller Gibsons Jesusfilm se vidare!
Carl Otto Werkelid: "Fader Gunnar höjde kyrkans temperatur". Svenska Dagbladet, Kultur, 2004-03-29. "Epitetet portalgestalt faller sig naturligt när det gäller Gunnar Rosendal, skriver Carl Otto Werkelid som välkomnar en ny bok om hela Sveriges Fader Gunnar." (Kursiv SvD:s ingress. Länk 31.3.2004)
Karin Thunberg: "Hon gav sorgen en mässa". Svenska Dagbladet, Söndagsintervjun, 2004-03-28. "Hon har förlorat två små barn, hon har separerat - och vet att när livet rämnar ger orden föga hjälp. I stället behöver vi något annat. Symboler. Riter. Så skapade Ingela Bendt sin mässa för separerade. Men nu är hon trött på att definieras som Den sörjande. "I framtiden vill jagbara göra det som är roligt och lätt"" (Kursiv SvD:s ingress. Länk 31.3.2004)
Jackie Jakubowski: "Om Pi varit 3,141591... hade varken Pi eller universum funnits till". Dagens Nyheter, Kultur Essä, 2004-03-26. "En avvikande decimal kullkastar hela kosmos. Därför söker forskare efter den yttersta lagen, en teori för allting." Jackie Jakubowski är kulturskribent och chefredaktör för Judisk Krönika. (Kursiv DN:s ingress. Länk 31.3.2004). Se också DN Vetenskap om kreationism visavi modern evolutionsteori (7.9.2003)
Agneta Lagercrantz: "Jag har förlorat härligheten". Svenska Dagbladet, Idag, 2004-03-17. "När Rune Axelsson skilde sig för två år sedan blev sorgen dubbel: Han genomgick inte bara en uppslitande skilsmässoprocess, han kände sig också tvungen att lämna det arbete som var hans livsuppgift - att jobba som pastor och predikant. Församlingen i Kungälv gav honom ingen nåd och han tror inte att någon annan vill ha honom ..." (Kursiv SvD:s ingress. Länk 31.3.2004).
Anders Haag: "Willy hittade hem och rymd i Indien". Svenska Dagbladet, Idag, 2004-03-15. "Att bli medlem i en sektstämplad religiös grupp borde väl ge maximal tillhörighet, men minimal frihet? Nej, så var det inte för Willy Pfändtner, som i 15 år tillhörde Hare Krishna. Friheten - den inre - kunde stundtals vara total, medan gemenskapen mest var jobbig..." (Kursiv SvD:s ingress. Länk 31.3.2004).
Agneta
Lagercrantz: "Religion
stort på webben". Svenska
Dagbladet, Idag, 2004-03-12. "Religion
är ett ämne som diskuteras lika mycket på webben som djurrättsaktivism,
dataspel och hästar. Ett av de ämnen som diskuteras livligt är
religion som ett personligt val – vare sig det gäller magi, häxor
eller satanism. Andra debatter som utkristalliseras handlar om för
eller emot kristendom samt religion kontra vetenskap." (Kursiv
SvD:s
ingress. Länk 31.3.2004).
Ingrid Carlberg: "I väntan på nåden". Dagens Nyheter, Reportage, 2003-11-22. "Västlaestadianerna vänder det moderna livet ryggen - väljer bort teve, bio, konst och musik. De drar den gamla lutherska traditionen till sin spets. I all tysthet har de startat en revolt inom Svenska kyrkan." (Kursiv DN:s ingress. Länk 31.3.2004).
Lina Sjöberg och Anna-Pya Sjödin: "Matrix som metafor". Dagens Nyheter, Kultur Essä, 2004-01-19. "Det religiösa och filosofiska stoffet skyms av att "Matrix" är actionfilm. Men där finns både civilisationskritik och buddistiska och kristna teman." Lina Sjöberg , doktorand vid Teologiska institutionen, Uppsala universitet och Anna-Pya Sjödin, doktorand vid Avdelningen för indologi, Uppsala universitet. (Kursiv DN:s ingress. Länk 7.3.2004). Tomas Axelson: "Messias har återvänt". Dagens Nyheter, Kultur, 2004-01-16. "Det är inte för att ta avsked av mystiken som publiken strömmar till "Sagan om ringen - och "Matrix"-filmerna. Tvärtom, anser Tomas Axelson, som ser en religiöst färgad politisk idé växa fram i hjältefilmerna." Tomas Axelsson är religionssociolog och doktorand vid Högskolan Dalarna. (Kursiv DN:s ingress. Länk 7.3.2004)
Johan Tralau: "Slaveriets filosofiska förklädnader". Svenska Dagbladet, Understreckare, 2004-01-20. "Européernas möte med indianerna innebar bland annat ett teologiskt problem. Vad var de för sorts människor? Kunde de ägas och användas som verktyg, som föremål? Giuseppe Tosi undersöker i en ny bok de ideologiska förklädnader som syftade till att rättfärdiga slaveriet." (Kursiv SvD:s ingress. Länk 7.3.2004). |
Stan Schwartz: ""Braveheart" i Golgatatappning". Dagens Nyheter, Kultur Essä, 2004-03-05. "Mel Gibsons nya film "The passion of the Christ" ger en våldsam bild av judar som ansvariga för korsfästelsen. Gibson försöker återskapa evangeliernas oskuld, men bortser från nitton seklers historiska konsekvenser." Stan Schwartz är amerikansk frilansjournalist. Essän är översatt till svenska. (Kursiv DN:s ingress. Länk 6.3.2004). Vad gäller Gibsons Jesusfilm se vidare!
Maciej Zaremba: "Rumsrent judehat". Dagens Nyheter, Kultur Essä, 2004-03-04. "Okunskapen om judeförföljelserna är stor, särskilt inom vänstern. Trettiotalets antisemitism blev aldrig föremål för självrannsakan. Därför återkommer samma bilder, nu som Israelkritik." (Kursiv DN:s ingress. Länk 5.3.2004)
Björn Gunnarsson: "Islams reformister förlorar mark". Göteborgsposten, Kultur, 2004-03-02. "Under en resa i Egypten råkar Björn Gunnarsson hamna på en av shiaislams heligaste platser. Han spårar gamla och nya profeter i ökensanden, och funderar över fromhet och modernitet, symbolers verklighet och de tre monoteismernas budord." (Kursiv GP:s ingress. Länk 4.3.2004)
Thom Axelsson: "Ur den svenska hederns historia". Dagens Nyheter, Kultur Essä, 2004-02-20. "Om inte Elin Eskilsdotter piskades offentligt skulle hela landet drabbas av Guds vrede. Ty Herren såg allt, såväl lönskaläge som enkelhor. Och det var hans lag som gällde." (Kursiv DN:s ingress. Länk 29.2.2004) Georg Cederskog: "Jesu död på film berör - och upprör". Dagens Nyheter, Kultur, 2004-02-24. "På askonsdagen, har Mel Gibsons kontroversiella "The Passion of the Christ" premiär i USA. En blodig skildring som redan utlöst våldsamma reaktioner - inte minst bland många judar." (Kursiv DN:s ingress. Länk 25.2.2004) Vad gäller Gibsons Jesusfilm se vidare!
Christer Hugo: "Här står jag!". Svensk Kyrkotidning nr 20/2003. Recension av John S. Spong Here I Stand - My struggle for a Christianity of Integrity, Love and Equality (HarperSanFrancisco, 2000). Biskop John Shelby Spong är en inom engelskt språkområde välkänd och hett omdebatterad anglikansk kyrkoledare och teolog. Han gick i pension år 2000 efter tjugofyra år som biskop i Newark, New Jersey (USA). Here I Stand är hans självbiografi. Christer Hugo är kyrkoherde i Dalarö, Stockholms stift. Recensionen är webbpublicerad på Språk, tro och religion med tillstånd av såväl artikelförfattare som SKT. (Webbpublicering 19.2.2004)
Marianne Blom: "Det gamla finns inte mer". Artikel i tidskriften Coniunctio nr 1/2004. Artikeln presenterar boken A New Christianity for a New World. Why Traditional Faith Is Dying & How a New Faith is Being Born (HarperSanFancisco (USA), 2001). Den är skriven av den sedan år 2000 pensionerade anglikanske biskopen John Shelby Spong. (Webbpublicering på Språk, tro och religion den 15.2.2004)
Hans Ingvar Roth: "Fem signaler som varnar för sekterism". Svenska Dagbladet, Understreckare, 2004-02-14. "Många av de mest ädla och oegennyttiga handlingar som människan är mäktig inspireras av religiös övertygelse. Liksom några av de mest människofientliga och bestialiska dåden. I en ny bok identifierar författaren Kimbell fem kännetecken som varnar för en destruktiv utveckling." (Kursiv SvD:s ingress. Länk 15.2.2004)
Amelie Björck: "Den andliga öppenheten är så sårbar". Göteborgsposten, Kultur, 2004-02-10. "Andligheten vädrar morgonluft i Sverige. Hallelujahänderna gör vågen när Aktuelltkameran panorerar över landets pingstkyrkoförsamlingar och i varje panelsoffa sitter minst en präst. Även i kulturradikala sammanhang har trosfrågorna vunnit acceptans. Socialistpoeten Göran Greider ser Jesus i sin dörröppning och Mikael Wiehe skriver psalmer. På kultursidorna analyseras film efter film utifrån en kristen matris." (Kursiv - från artikelns inledning). Länk 11.2.2004.
Erik Sidenvall: "Svenska kyrkan har fortfarande en särställning". Svenska Dagbladet, Understreckare, 2004-02-04. "År 2000 lösgjordes kyrkan ur den statliga organisationen, men uppgörelsen innehåller frön till nya förvecklingar. En ny bok av Sören Ekström tecknar konturerna av kyrka– stat-problematiken i historia och nutid." (Kursiv SvD:s ingress. Länk 5.2.2004)
Margó Ingvardsson: "Flata politiker sviker utsatta sektbarn". Dagens Nyheter, Debatt, 2004-02-04. "Politikerna är alldeles för flata mot auktoritära religiösa församlingar som den i Knutby. Det anser förra riksdagsledamoten Margó Ingvardsson, som ledde regeringens utredning om religiösa sekter. Särskilt barn kan fara illa i församlingar med manipulativa metoder, skriver hon på DN Debatt." (Kursiv DN:s ingress. Länk 5.2.2004)
Henrik Berggren: "Bakom en slöja av självgodhet". Dagens Nyheter, Kommentar, Ledarsidan. 2004-02-03. "Integrationen har knappast lyckats bättre i det social-lutherska Sverige än i Frankrike. Också här finns ett muslimsk utanförskap." (Kursiv DN:s ingress. Länk 5.2.2004)
Roland Poirier Martinsson: "Kyrkobesökare är friare och lyckligare". SvenskaDagbladet, Ledarsidan, 2004-02-03. Kommentar | Religion. (Länk 5.2.2004)
Marianne Andréas: "Ledningen måste vara sund och klok". Göteborgsposten, Debatt 2004-01-30. "Ibland frestas församlingar av talare utan teologisk insikt och reflektion, men med karisma och skådespelartalanger. En sådan person kan komma som gäst men aldrig bli en herde för en församling. Då är det fara å färde, skriver Marianne Andréas, frikyrkosamordnare, Sveriges kristna råd." (Kursiv GP:s ingress. Länk 31.1.2004) Svar på debattartikel i GP den 25.1 av Lise-Lott Nielsen.
Hedi Fried och Jackie Jakubowski: "Islamism föder nytt judehat". Svenska Dagbladet, Brännpunkt, 2004-01-26. "I dag inleds regeringens folkmordskonferens. Många blev rörda till tårar av Göran Perssons ord 2001 om att aldrig glömma nazismens brott. Men hans trovärdighet står och faller med hur han hanterar den propaganda som nu åter riktas mot judarna. Vad har Göran Persson att säga om det nya judehat, som gror bland islamister och muslimska grupper? undrar författaren Hedi Fried och kulturskribenten Jackie Jakubowski." (Kursiv SvD:s ingress. Länk 27.1.2004)
Heléne Lööw: "Ny våg av antisemitism och islamofobi". Göteborgsposten, Debatt 2004-01-24. "11 september år 2001 utlöste två parallella vågor av förföljelser, en antisemitisk och en islamofob. Men kunskapen kring förföljelsen är bristfällig och måste förbättras. Annars riskerar åtgärder att stanna vid ett skott i mörkret, eller vid tomma ord, skriver Heléne Lööw från Forum för levande historia, som i dag öppnar för allmänheten." (Kursiv GP:s ingress. Länk 26.1.2004)
Lise-Lott Nielsen: "Församlingen kuvade mig". Göteborgsposten, Debatt 2004-01-25. "Jag tror inte längre på en gud som överger vilsna 15-åringar och stänger dem ute i kyla och mörker. Däremot tror jag att det finns vilseledda pingstpastorer som inte förstår att de har ett ansvar för det de förkunnar från predikstolarna, skriver Lise-Lott Nielsen, uppvuxen i en familj som tillhörde Pingstkyrkan." (Kursiv GP:s ingress. Länk 26.1.2004)
Jacki Jakubowski: "Eco inspekterar tron". Dagens Nyheter, Kultur, 2004-01-12. Recension av Belief or Nonbelief? A Confrontation av Umberto Eco och Carlo Maria Martini, Continuum, London, 2000 (98 s). "Vad ska man tro på? Vissa tror på Gud, andra inte. I en fascinerande brevväxling diskuterar författaren Umberto Eco och kardinalen Carlo Maria Martini religionens betydelse i dagens sekulariserade värld." (Kursiv DN:s ingress. Länk 13.1.2004).
Jacki Jakubowski: "Att bedöma en kyrka efter det sätt på vilket den talar om judar". Judisk Krönika nr 5/1999. Kulturskribenten och huvudredaktören för Judisk Krönika, Jacki Jakubowski, kommenterade 1999 den första versionen av Svenska kyrkans arbetsdokument Guds vägar - judendom och kristendom. Kommentaren är lika aktuell efter att kyrkomötet i september 2001 antagit dokumentet och gjort det till ett officiellt uttryck för Svenska kyrkan syn. Se också Tema: Kristen antijudiskhet. (Webbpublicering och länk 13.1.2004)
P C Jersild: "Darwinismen som livsåskådning". Dagens Nyheter, Kultur Essä, 2004-01-05. "Så mäktig och cementerad står den nu att man kan undra om inte detta gigantiska bygge snart står inför sin högst oväntade krackelering, skriver P C Jersild." (Kursiv DN:s ingress. Länk 8.1.2004). Se också "Skapelse på 7 dagar visavi evolution".
Lisbeth Lindeborg: "Tvånget att bära slöja är en myt". Dagens Nyheter, Debatt, 2004-01-04. "Förbjud slöja i svenska skolor och i offentliga yrken. Skulle Sverige ge efter för det muslimska tvånget att bära slöja så är det fråga om falsk tolerans, en anpassning till det politiskt korrekta, skriver statsvetaren Lisbeth Lindeborg." (Kursiv DN:s ingress. Länk 8.1.2004).
Astrid Söderbergh Widding: "Det religiösa begäret ännu inte uträknat". Svenska Dagbladet, Kultur, 2003-12-24. Recension av Ola Sigurdson: Världen är en främmande plats. Essäer om religionens återkomst. Cordia, 2003. (Länk 8.1.2004)
Gunnel Vallquist: "En kardinal utöver det vanliga". Svenska Dagbladet, Kultur, 2004-01-04. "Franz König är en av Katolska kyrkans stora gestalter. Med bevarad auktoritet och integritet har han engagerat sig för reformarbetet och förordat kritik av förhållandena i kyrkan. En ny bok beskriver kardinalens snart 99-åriga livsbana." (Kursiv SvD:s ingress. Länk 7.1.2004)
Ola Sigurdson: "Monstersex kastar ljus över gudsbegär". Svenska Dagbladet, Understreckare, 2004-01-03. "Det hänsynslösa fortplantningsbegär som driver monstren i Alienfilmerna kan ses som ett exempel på vår tids sexualskräck. Med hjälp av filmens värld utforskar den brittiske teologen Gerard Loughlin kyrkans syn på sexualitet." (Kursiv SvD:s ingress. Länk 6.1.2004)
Mona Vincent: "Minnets förvandlingar". Svenska Dagbladet, Understreckare, 2003-12-31. "Minnet som bärare av en människas hela livsvärld var centralt för både Augustinus och Prousts skapande. Det går att se tydliga paralleller mellan deras försök att i skrivandet hejda tiden för att omintetgöra utplånandet av jaget." (Kursiv SvD:s ingress. Länk 6.1.2004)
Thure Stenström: "Missbrukat nationalhelgon". Svenska Dagbladet, Kultur, 2003-12-12. Recension av Hanne Sanders & Ole Vind (red): Grundtvig - nyckeln till det danska? (303 s. Makadam förlag. CA 240:-). (Länk 6.1.2004)
Calle Pauli: "Världens mest inspelade sång". DN Kultur, 2003-12-23. "Om historien är sann är väl osäkert, men den är vacker: Det var julnatt vid fronten under första världskriget. Tillfällig eldupphör rådde. I de leriga skyttegravarna på ömse sidor om ingenmansland firade tyska och engelska soldater helg så gott det gick. Tyskarna började sjunga "Stilla natt", engelsmännen föll in. De började ropa julhälsningar till varandra och kröp så småningom upp ur sina hålor, delade sina knappa ransoner och firade jul tillsammans i leran mellan skyttegravarna. Efter helgen fortsatte kriget som förut." (Kursiv - artikelns inledning. Länk 6.1.2004)
[Arkiv1999] [Arkiv2000]
[Arkiv2001] [Arkiv2002] OBS! OBS! Nytt 30.12.2014. Arkivsidorna är arkiverad på archive.org i USA. Där fungerar de flesta dagstidningslänkarna, vilket dom inte gör här. Dvs att även dessa länkade sidor är arkiverade. Man går in på www.archive.org och skriver i www.existentiell-tro.net i sökrutan. Där väljer man sedan ett årtal, förslagsvis året efter det aktuella året. Dvs för Arkiv2004 väljer man en avbildning från 2005. Man söker upp den aktuella länksidan inom archive.orgs arkivbild av webbplatsen från 2005. Om man vill kolla dagstidningslänkarna i Arkiv2006 så väljer man an avbildning från 2007. Artiklar, debatt och recensioner
från dagspress och tidskrifter (extern) Webbredaktör Carl Gustaf Olofsson.
|